Wat is er nieuw

Maanvis vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marianne81001
  • Startdatum Startdatum
M

Marianne81001

Guest
Goedemiddag,

Graag leg ik ook hier de vraag even voor. Ik heb een aquarium van 160*70*50 (bruto 560 liter)
Hierin zitten nu nog 4 maanvissen (scalare 'black lace'), nadat er een onbekende bacterie toegeslagen heeft enkele maanden geleden.
Toen de groep groter was zwommen ze tussen de legsels door redelijk vreedzaam met elkaar door de bak. Uiteraard soms wat licht geharrewar als ze aan het uitdagen waren, wat gestoei. Nadat er een aantal gestorven is zitten ze elkaar echter constant achterna wat resulteert in 1 koppel helemaal rechts in een hoekje achter de planten/hout en 1 helemaal links achter het hout/planten. (ja beide koppels hebben sporadisch nestpogingen gedaan)
Op zich gaat het niet extreem heftig eraan toe, ze dagen uit, jagen op maar over het algemeen geen wonden.

Nu zit ik te twijfelen om de groep weer uit te breiden naar 7, wellicht dat na het bepalen van de rangorde dan weer rust terug komt.

Rest van het bestand : 30 neontetra's, 4 nannostomus (helaas deels ook door die bacterie geveld, groep mag hier 'uitsterven'), 10 corydoras, 5 otocinclus, 3 ancistrus + 3 jongen, 2 L114, 5 L333 en 2 farlowella's.

Ik krijg echter verschillende berichten, waaronder dat uitbreiden zeker geen optie is maar ik gewoon 1 van de 2 koppels weg moet doen omdat het toch niet meer rustig zal worden. Koppel wegdoen is echter mijn allerlaatste optie.

Als ik hier echter lees moet het wel mogelijk zijn, zeker in combinatie met de bak grondig veranderen zodat iedereen zijn plekje weer moet zoeken. En in dat geval heeft dat uiteraard mijn voorkeur tov er 2 overhouden en de andere 2 wegdoen.

Maanvis op dezelfde maat vinden zal lastig zijn, maar alle keren komen ze eerst een tijdje (4-6 weken) in een quarantaine bak met om de dag waterwissel omdat mijn quarantaine niet de ideale maat is voor maanvis. Zou (als groep uitbreiden een optie is) het dan wel mogelijk zijn om er jonge(re) maanvissen bij te doen?

(en voor de volledigheid, de ziekte is volledig uit de bak weg, draait al maanden weer stabiel zonder noemenswaardige uitval).

Je hebt een ruime bak. Ligt er ook aan HOE je bak is ingericht. Misschien handig om een foto van je bak te plaatsen!

Als je nog wat maanvissen bij zou plaatsen zou ik exemplaren kopen welke ongeveer van gelijke grootte zijn als die je nu hebt.
Eerst het een en ander aan je inrichting veranderen en zorgen voor voldoende uitwijkmogelijkheden. Ik heb een tijdje terug mijn groep ook uitgebreid met drie al wat grotere manen en dat ging prima!

Succes.

Ik sluit me graag aan bij de opmerking van Peter.
Mij valt ook op dat je wel erg veel algeneters hebt, maar liefst 20 stuks! in 5 soorten. Ik weet niet hoe groot je L nummers zijn en de ancistrussen maar als die aan de grote kant zijn geeft dit ook in ieder geval problemen in de combinatie met maanvissen.

Een paar goede foto's graag.

Hobbygroet.
Jos Hut

de foto's volgen zsm 🙂als de zon van de gevel af is probeer ik even duidelijkere te maken, de foto's van vanmorgen zijn nogal onduidelijk door weerschijn.

de algeneters en meervallen..
De grootste ancistrus is ong. 12 cm, de jongen (had er een paar gemist schijnbaar bij het uitvangen 3,5/4 cm). De l333 zijn ong. 7 cm (al meet het in de schemer lastig en dat is de enige keer dat die echt duidelijk zichtbaar zijn door de hoeveelheid verstopplekken). De 114 zo'n 20 cm (en een ongelovelijk mietje.. zelfs als de neon's zijn kant op komen etenstijd schiet hij weer onder het hout).
Voor ik met maantjes begon had ik dat hier voorgelegd en zouden de diverse meervallen (l-nummers) geen probleem vormen met de scalare. Alleen de oto en ancistrus stonden niet gepland maar moesten halsoverkop uit een bak weg (inmiddels staat er een vervangende bak voor, maar die moest eerst even indraaien en ingericht worden. Aangezien ze elkaar niet in de weg leken te zitten had dat geen hoge prioriteit nog.
En de oorspronkelijke bentosi's zijn vervangen voor neontetra's.

Als ik even reken:
3x12cm Ancistrus, + nog de jongen
2x 20 cm l114,
5x 8 cm L 333,
2x 10 cm Farlowella
5x3cm otocinclus.

Hier worden je maanvissen niet vrolijk van, dat kan ik je garanderen. Anderhalve meter algeneters waarvan vijf grotere exemplaren. Als je dus een mogelijkheid hebt om hier bv alleen de Farlowella's en de Otocinclus van over te houden en de anderen in een ander aquarium kan doen verbetert je visbestand al behoorlijk.

Ik ben benieuwd naar je foto's.

Hobbygroet,
Jos Hut

De l333 en oto's zouden wel in de andere bak kunnen, die is echter te klein voor de 114 (juist om die grote jongen is er een 160/70/50 gekomen).
Anderen zou ik eerst op moeten zoeken of dat zou passen aangezien de tweede bak een rio125 is, oftewel 80cm. Zie trouwens dat ik in het bestand een tikfout heb, is 1 L114 (scheelt maar een toets.. maar in het bestand aanzienlijk 😉 stom al 3 keer overheen gelezen tot Jos de totale lengten optelt :$ ).

Wel interessant dat de mening over de meervallen en maanvissen samen dan zo verschilt. Bij het advies inwinnen toen alleen de 114 en 333 er waren en geen maanvissen werd juist geroepen dat Scalares prima konden bij de meervallen. Zeker door de hoogte van 70 cm werden juist de maanvissen aangeraden :S (en nee.. niet in de LFS, maar ook hier op het forum). Om welke reden (behalve dat de bodem in verhouding druk bezet is) zitten de manen en de meervallen elkaar in de weg? (niet dat ik je niet geloof, ik begrijp alleen graag het waarom)

De oto's hoorden (zoals gezegd) niet in deze bak, maar alternatief was ze zonder water laten zitten toen de bak lekte. Ancistrus was oorspronkelijk ook in de andere bak. De nieuwe bak heeft deze week net een nitrietpiek gehad, dus hopelijk bij de volgende grote onderhoudsbeurt in deze een aantal terug naar hun eigen (nieuwe) huis.
De jongen had ik grotendeels al uitgevangen, maar 3 van de pakweg 40 over het hoofd gezien en ja.. om uit deze bak die watervlugge jongen te vangen valt niet mee 😉

de foto's
CuLTRgblr00QUfsPfJQbGaxG2TmK9hKN.jpeg

overzicht, middelste hout is vorige week na het snoeien als extra zichtbreker erbij gekomen, dat wil alleen nog niet echt zakken. De planten zijn dus recent net gesnoeid, vandaar dat ze wat minder hoog over het wateroppervlakte komen.

linkerhoek (koppel 1)

rechterhoek (koppel 2 en de L333 zichtbaar)

midden stuk

Maanvissen houden zich graag op bij hout en planten waartussen ze zich kunnen verschuilen. Ook gebruiken ze de planten en het kienhout als afzetsubstraat voor hun eieren. Die worden vervolgens bewaakt door de ouders.
Algeneters als Ancistrussen houden zich daar ook graag op en zijn geduchte eierrovers. Vandaar mijn opmerking dat ik dat geen geweldige combinatie vind.

De inrichting van jouw aquarium is vrij open met veel zwemruimte. De maanvissen in dit aquarium zien elkaar altijd. Een groot deel van de dag houden ze zich bezig met het bevestigen van de rangorde en bewaken ze hun plekje in het aquarium. Als een koppel wil gaan afzetten zijn ze daar wat feller op, dat is normaal. Zou je in je aquarium maanvissen erbij plaatsen dan moeten die hun plekje nog gaan innemen en kunnen vluchten als dat nodig is. Op dat punt gaat het dan mis met de huidige inrichting van je aquarium.
Je kan dat oplossen door enkele flinke stukken kienhout te herplaatsen en wat kienhout en/ of hoogopgaande planten toe te voegen. Geen lossen reuzen vallisneria's maar een groep van deze planten bijvoorbeeld. Probeer daarbij te bereiken dat je schuilplaatsen maakt en schep de mogelijkheid dat de maanvissen elkaar niet de hele dag zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Foto-NETUAGFL-D.jpg

875Wapq07PkRWllYbLcDobYQ6Y1eqh2g.jpeg

Van een aantal echinodorussen die erin staan weet ik de naam niet zeker, de smalle zijn wel hoog maar wat smalbladeriger. De Ozelot? is iig een lagere roodbladige.

met deze indeling beter qua zichtlijnen? (Het hangende hout komt er dan weer overheen te hangen zoals het nu hangt)
Op het moment dat ik de indeling zo rigoreus omzet gaat alles toch leeg, dan moet het ook lukken een aantal l-nummers en ancistrus te pakken te krijgen 😉 Die zijn me nu nog te snel af.

Als je flink wat water uit het aquarium haalt gaat het erg gemakkelijk. Je voorkomt een flinke jacht op de vissen in je aquarium en schade aan je planten en vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Omdat het ogenschijnlijk niet specifiek genoeg was: hout, planten en (groot) deel water eruit. Dan L nummers die in de andere bak kunnen uitvangen, net als de ancistrussen. Je gaf zelf aan dat de ancistrus en l-nummers de manen in de weg zouden zitten, dan is er dus maar een oplossing: ze vangen en ofwel herplaatsen of in de kleine bak zetten (afhankelijk van de volwassen maat).

Zag nu dat de eerste foto-link niet helemaal goed is gegaan, wel handig voor de vraag die ik stelde of de indeling zo beter zou zijn na je uitleg waarom de manen en ancistrus+l-nummers elkaar in de weg zitten .. :$. Bij deze de foto opnieuw, legenda staat boven.

MctEsH-dg4EnEpaGYotXvZrrobzZp3_P.jpeg

kleine aanvulling.. het zal even moeten wachten tot het ene koppel klaar is met hun nest. Vorige keer kregen ze die tot vrij zwemmend, dus wil ze de ervaring niet ontnemen door hun nest weg te halen.

Is ook erg leuk om te zien.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan