Maanvis Word aangevallen


T

Tas84

Guest
Ik heb 2 maanvissen en sinds kort een Ancistrus Temminckii Goud, een TETRAODON NIGROVIRIDIS KOGELVIS, een POLYPTERUS SENEGALUS ALBINOS. Daarbij had ik al een zilverhaaitje en 2 paradijsvissen. Maar sinds ik de nieuwe heb is 1 maanvis compleet gehavend en mist 1 vin aan de zijkant en bovenkant is helaas niet veel meer van over. Is er iets wat ik kan doen om mijn maanvis te redden? Alle tips zijn welkom.
 
TETRAODON NIGROVIRIDIS KOGELVIS, is een brakwatervis die met volwassen leeftijd naar de zee trekt. Kan het beste alleen gehouden worden vanwege agressie.

POLYPTERUS SENEGALUS ALBINOS, word 40cm en kan kleinere vissen eten.

Maanvissen zijn groepsdieren dus minimaal 5.


Ik heb geen ervaring met je vissen maar dit is wat ik zie na 1 minuut googlen en dan heb ik nog niet eens naar de vereisten waterwaarden en temperatuur gekeken.
Hoe groot is je bak en heb je misschien een foto ? En google je zelf ook wel eens info voordat je een vis koopt of koop je gewoon wat je mooi vind?
 
Misschien eerst wat meer informatie,
Hoe groot is de bak, wat is de temperatuur, je ververs beleid, wat is de filtering en graag een totaalfoto voor het overzicht.
Verder denk ik zelf dat er aan de maanvis niets meer te doen is en deze mogelijk niet zelf zal herstellen, maar ik ben daar geen kenner in.
 
Dank u voor de reacties. Het aquarium is bijna 2 meter lang. Ik heb zelf geen ervaring met vissen en dit soort dingen. Het is bij mijn vriend thuis. En had zo te doen met de vissen dat ik zelf maar op dit forum ben gegaan om tips te krijgen
 
Dit is wat ik op het moment heb aan fotos.
het aquarium is een jewel. Gebogen ik denk ongv 200 bij 90cm hebben pas een nieuwe pomp aangeschaft. Temp is +- 25°c zo geschat uit mijn hoofd.

20190327_094409.jpg


20190330_002419.jpg


20190327_094437.jpg


20190327_094535.jpg


20190327_094559.jpg


20190327_094556.jpg
 
Ik heb zelf geen ervaring met vissen en dit soort dingen. Het is bij mijn vriend thuis. En had zo te doen met de vissen dat ik zelf maar op dit forum ben gegaan om tips te krijgen

Respect voor je mededogen! :thumbs:
Het is effectief niet leuk wanneer je een bak hebt met vechtende vissen.

Het is dan wel een grote bak maar het visbestand klopt langs geen kanten.
Ik vrees dat je vriend zijn huiswerk niet heeft gemaakt of alleszins niet echt hard heeft nagedacht bij het bepalen van zijn keuze. Het lijkt alsof er random een paar soortjes bij elkaar zijn gedropt zonder veel voorkennis... Gewoon omdat ze er leuk uitzien?
En daar zijn de vissen nu het slachtoffer van, helaas...:stom::sorry:

Hopelijk beseft hij ook dat hij de verkeerde keuzes heeft gemaakt en is hij bereid om het bestand aan te passen.
Anders zullen de problemen nog even aanhouden vrees ik...
 
ai... dit bestand ziet er niet heel goed uit. Weet je zeker dat de bak 2meter is? niet dat ik je niet geloof mr als de foto je hele bak is dan is het geen 2 meter.
De kogelvis is een brakwatersoort en zal in een bak met deze inrichting alles vermoorden of aanvallen. Ze hebben heel veel decoratie nodig zodat ze niet verveeld raken. dat zal hun agressie een stuk verlagen. Nog steeds zal er veel agressie zijn. Als het mogelijk is zal ik deze vissen zo snel mogelijk weg doen of terugbrengen naar de winkel. Maanvissen zijn groepsdieren.
Zilverhaaien zijn ook groepsdieren en worden eigenlijk te groot voor een 2meter aquarium. Ze worden rond de 30cm meestal. Ik raad je aan om hier ook een ander huis voor te vinden.

Je kogelvissen zien er erg zwak uit. De maag is ingevallen. Eten ze goed? en voer ze iets met een exoskelet of een schelp. Slakken bijvoorbeeld zijn goed om hun tanden af te breken. Zonder dit zullen ze dood gaan. Wat ze ook al zullen doen in zoetwater.

Als je ze niet snel van je andere vissen afscheidt zullen je maanvissen wss dood gaan.
 
Het water oogt smerig, de inrichting is alles behalve goed (lees een erg open inrichting, dan nemen vissen elkaar constant op de korrel), de kogel oogt ondervoed/ziek...
en dan worden de maanvissen ook nog aangevallen :)

er moet echt even flink actie ondernomen worden :deal:
Hoeveel water word er per week ververst? wat voor filters staan er op de bak? (merk/type).

Juwel bakken zijn maximaal 150cm overigens
 
Wat er tot nu gezegd is klopt helemaal, deze kogelvis baart me de meeste zorgen want dat is absoluut geen lievertje, de kwastvinsnoek is ook een echte roofvis die inderdaad groot wordt, een twee meter bak is perfect voor een mooie school maanvissen maar dan kan je de rest er beter uit zetten. Die kogelvis moet sowieso naar een bak met de juiste benodigdheden en de vis ziet er mager uit. Klopt het dat ik 2 kogelvissen zie? Ik zou jouw vriend aanraden om de bak opnieuw in te richten en zich ECHT goed in te lezen, daar voorkom je een hoop problemen en ellende mee.
Succes! En heel erg bedankt dat je dit ‘gemeld’ hebt want ook vissen verdienen een goed leven!
Overgens denk ik dat het de fout is van de dierenwinkels dat dit soort dingen gebeuren en dat er eerst geïnformeerd moet worden of de dieren die ze verkopen wel goed terecht komen, ook al is dat zeker heel moeilijk.
 
Bedankt voor alle reacties. De bak is idd 150. De vissen hebben wij 1,5 week geleden gekocht. We hadden de maanvissen al. En hebben ze nu apart gezet.
Ik zal mij ook even wat meer inlezen in het houden van vissen. Want ik vond het echt sneu om te zien. En ik ben ontzettend blij met alle hulp en tips.

Lieve groetjes
 
Ik zou toch nog willen aanraden zo snel mogelijk een nieuwe plek te zoeken voor in iedee geval de kogelvissen, die zijn echt niet makkelijk te houden en niet te doen in deze bak vanwege het deel van hun leven in zee. Ook lijkt het me miet handig roofvissen te houden zonder eerst veel ervaring te hebben gehad, wat me in jullie geval niet zo heel lang lijkt... met een bak van 1,5 meter kan je heel veel en hoef je niet percee grote vissen te gebruiken. Je kan ook proberen je eerst te richten op het uiterlijk van de bak zelf qua scape en planten en dan een mooie school kleinere vissen van rond de 8/10 cm en een gezelschapsbak van het aquarium te maken met niet al te moeilijke vissen.
Dat kan soms lonender zijn dan moeilijke een bak die maar niet wil lukken proberen te redden! Op yt staan flink wat video’s van ervaren vishouders die precies uitleggen hoe ze zo’n bak in elkaar zetten en hoe alles werkt.
Succes! En eventueel kan ik nog wel een video toevoegen waar ik wel enthousiast over ben en die ik in mijn hoofd heb. Misschien klopt niet alles maar wat hij doet werkt wel en dat vind ik beter dan iets perfects waarvan de dieren en omgeving last hebben.
 
Ja ik zou idd graag de video willen zien.
Verder heb ik nog een vraag. Misschien een hele rare. Maar de kogelvisjes hebben graag slakjes. Nu heb ik geen slakjes meer. Maar wel mosselen zonder schelp. Zou ik dat ook kunnen geven? Of is dit echt een hele domme vraag?. Moet even improviseren. Vandaag of morgen kan ik weer slakjes halen. Alvast bedankt
 
Ja ik zou idd graag de video willen zien.
Verder heb ik nog een vraag. Misschien een hele rare. Maar de kogelvisjes hebben graag slakjes. Nu heb ik geen slakjes meer. Maar wel mosselen zonder schelp. Zou ik dat ook kunnen geven? Of is dit echt een hele domme vraag?. Moet even improviseren. Vandaag of morgen kan ik weer slakjes halen. Alvast bedankt
ik zou eerder naar een beter huis zoeken voor die kogelvisjes, desnoods vang je ze en ga je naar LFS. bellen heeft geen zin. dan zeggen ze altijd nee. (95%)
 
Ze zullen niet lang overleven op zoetwater. Zo snel mogelijk een huis voor ze zoeken voordat ze sterven. Ze zullen ook alle andere vissen aanvallen dus je wilt ze echt niet houden. Mossel zou ik afraden met zulke kleine kogels. Je hebt voedsel nodig wat hun tanden afbreekt. Garnalen slakken en andere schaaldieren zijn goed.

Om eerlijk te zijn ben ik verbaasd dat de kogels nog leven. Als je naar de foto kijkt heeft hij niks in zijn maag. Het kan ook mogelijk door een bacterie komen. Daar is wel vaker sprake van bij kogels
 
De kogelvisjes hebben we in deze staat bij de aquariumwinkel zo gekocht. Maar deze zijn dus niet geschikt voor een zoetwateraquarium?
 
Dank voor de reactie Nekko. En iedereen. Wat fijn dat er zulk medeleven en advies word getoont en gegeven.
 
Ja ik zou idd graag de video willen zien.
Hier is de video, er is ook nog een vervolg waar de vissen toegevoegd worden. Dit was bijna twee maanden geleden geuplood en het aquarium draait nu heel goed met vissen die ook toegevoegd zijn. De bak is ongeveer 450 liter, ik denk dat dat wat groter is dan jouw aquarium, maar je kan best veel met deze video. Deze opset is ook compleet gericht op ‘beginners’ met over het algemeen niet al te moeilijke planten, geen co2 of aangepaste verlichting en ook de vissen zijn niet al te moeilijk. Natuurlijk kan je hier je eigen draai aan geven maar ik vind het wel inspirerend dat je met zo weinig en zo makkelijk echt wel iets moois kan maken!
 
De kogelvisjes hebben we in deze staat bij de aquariumwinkel zo gekocht. Maar deze zijn dus niet geschikt voor een zoetwateraquarium?
nee ze zullen snel dood gaan op zoetwater.

Ook de haaivinbarbeel en de polpyterus (het is trouwens geen albino) zullen veel te groot worden voor een bak van 1.50. Als ik jou was zou ik of de maanvissen houden en de rest weg doen. Of alles weg doen en opnieuw beginnen en dan kan je hier hulp krijgen met het kiezen van vissen.

Als je er voor kiest tegen advies in wel deze vissen te houden kan ik je voorspellen dat de kogels dood gaan. De polypterus groter wordt en alles aan kleine vissen op gaat eten. Het houden van een vis in een te kleine bak betekent trouwens dat ze heel langzaam vergroeien en hierdoor minder oud worden / dood gaan.
 
Even de valisneria omhoog trekken. De wortelkrans moet nog net boven de bodem uitkomen. Staan ze te diep, zoals nu het geval is, dan rotten ze weg.

Wat betreft je visbestand ga ik mee met Nekko. Ik ben 14 jaar lid van dit forum. En dit is helaas een van de slechtste visbestanden, dat ik in al die jaren op dit forum voorbij heb zien komen.
 
Hier is de video, er is ook nog een vervolg waar de vissen toegevoegd worden. Dit was bijna twee maanden geleden geuplood en het aquarium draait nu heel goed met vissen die ook toegevoegd zijn. De bak is ongeveer 450 liter, ik denk dat dat wat groter is dan jouw aquarium, maar je kan best veel met deze video. Deze opset is ook compleet gericht op ‘beginners’ met over het algemeen niet al te moeilijke planten, geen co2 of aangepaste verlichting en ook de vissen zijn niet al te moeilijk. Natuurlijk kan je hier je eigen draai aan geven maar ik vind het wel inspirerend dat je met zo weinig en zo makkelijk echt wel iets moois kan maken!
Ik zie geen video... ??

Hele goed dat je ingrijpt Tas, het siert je dat je dit goed wilt aanpakken!
Maar zoals Botia aangeeft, dit is wel ernstig slecht.
Kijk eens rond in de foto album topics van dit forum om inspiratie op te doen. Het is een lastige, dure maar oh zo mooie hobby, zeker als het lukt om een mooie bak te hebben.
En het allerbelangrijkste ingredient is... geduld :)
 
Ja ik dacht al dat er genoeg mensen zijn die hem kennen:D
Maar wat hij doet werkt wel dus ja...
 

Terug
Bovenaan