Wat is er nieuw

Maanvis ziek?

Tutorial

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
2 juni 2024
Leeftijd
59
Één van mijn vijf maanvissen lijkt ziek, zondert zicht af en wil niet eten.

Het lijkt mij (google) op de camallanus worm, mee eens?

Ik ben alvast begonnen met een eSHa2000 kuur
Standaard dosering” voor een 246L bak
  • Vandaag 65 druppels
  • Morgen 32 druppels
  • Overmorgen 32 druppels
Zal een “Coupeer dosering” = dubbele dosis beter zijn?
Meer tips/adviezen?

1000019404.jpg

1000019406.jpg

Laatst bewerkt:
Klote! Heb ik ook gehad helaas.. bij mij heeft als ik het me goed herinner Colombo dactycid geholpen. Esha 2000 doet niet zoveel..

@Gino88 wist hier geloof iets van in mijn topic destijds

Bij aquaplantsonline hebben ze een hele pagina over wormen bij apotheek/medicijnen.

Volgens mij is esha 2000 miet meer zo effectief door resistentie oid.

Diverse wormen in de koivijver behandel ik altijd met flubenol maar hoe je het het beste in een aquarium kan behandelen weet ik niet. Ik heb wel zo'n 15 jaar geleden wormen gehad bij mijn discusvissen en toen heb ik iets besteld bij de discuskweker waar ik altijd naartoe ging. Wellicht kan je een kweker vinden die je iets kan toesturen. Je moet met het behandelen van wormen wel opletten met je slakken of garnalen als je deze hebt want zover ik weet gaat dat niet goed samen. Hopelijk kan je snel een oplossing vinden en komt het weer goed met de mooie maanvis.

Balen dat dit speelt!

Het beste kun je m.i. een anti-wormenmiddel gaan inzetten (bijvoorbeeld levamicil of dacticyd).
Heeft destijds bij mijn manen met camelanus goed geholpen.

Succes! Ik duim voor een spoedig herstel.

Helaas voor deze maanvis te laat, trof hem vanmorgen al dood aan.

Is het verstandig om alsnog de gehele bak met bijvoorbeeld levamicil of dacticyd te behandelen (anderen hebben geen verschijnselen)

1000019418.jpg

Ik zou altijd preventief behandelen. Waarschijnlijk als je aan de andere vissen iets gaat merken is het te laat. Dat zou heel erg jammer zijn.
Jammer dat deze mooie maanvis niet meer te redden was hopelijk blijven de andere gezond.
Heel veel suc6!

V.w.b. preventieve behandeling
Ik heb ook mini-japonica's en helena's, hoor graag adviesen/ervaringen

Als eentje in die mate wormen heeft, kun je er van uit gaan dat de anderen het ook hebben. Behandelen dus.

Als eentje in die mate wormen heeft, kun je er van uit gaan dat de anderen het ook hebben. Behandelen dus.
Dat was bij mij ook het geval maar hoe besmetten die elkaar eigenlijk?

Dat is per worm verschillend. Sommige hebben tussengastheren nodig, sommigen kunnen direct de anderen besmetten, maar de omstandigheden waaronder de vissen gehouden zijn, zijn hetzelfde, en dus kun je ervan uitgaan dat ze het allemaal hebben.

vanmiddag langs mijn LFS colombo dactycid halen en vanavond starten met behandeling

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan