Maanvis zwemt ondersteboven en op zijn zij.


F

Felereca

Guest
Sinds gister ging mijn maanvis heel raar zwemmen, soms zwemt die ondersteboven en op zijn zij, ik schrok wel moet ik eerlijk zijn. beetje rond wezen zoeken op het internet en had gelezen dat het een zwemblaas probleem kan zijn?
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? :(
 
Soms zwemmen maanvissen in allerlei rare houdingen door het aquarium. Dat hoort bij hun manier van zwemmen om naar lekkere hapjes te speuren.
Bij een zwemblaasprobleem zwemt de maanvis ook vreemd door het aquarium op een manier waarbij het lijkt of hij de controle over zijn manier van zwemmen kwijt is. Ik heb geen ervaringen met maanvissen waarbij dit na enige tijd verdween en de maanvis weer normaal ging zwemmen. Wel heb ik meerdere ervaringen waarbij gaandeweg de maanvis slechter in balans kon blijven bij het zwemmen en de situatie verslechterde en de maanvis dood ging.

Als een maanvis laat zien dat hij ziek is is de situatie meestal al zo ernstig dat er weinig aan te doen is. Het ziektestadium is dan al te ver gevorderd.

Laat even weten of de situatie beter wordt of verslechtert. Als het je lukt om een filmpje te maken is dat handig om de situatie te kunnen beoordelen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Soms zwemmen maanvissen in allerlei rare houdingen door het aquarium. Dat hoort bij hun manier van zwemmen om naar lekkere hapjes te speuren.
Bij een zwemblaasprobleem zwemt de maanvis ook vreemd door het aquarium op een manier waarbij het lijkt of hij de controle over zijn manier van zwemmen kwijt is. Ik heb geen ervaringen met maanvissen waarbij dit na enige tijd verdween en de maanvis weer normaal ging zwemmen. Wel heb ik meerdere ervaringen waarbij gaandeweg de maanvis slechter in balans kon blijven bij het zwemmen en de situatie verslechterde en de maanvis dood ging.

Als een maanvis laat zien dat hij ziek is is de situatie meestal al zo ernstig dat er weinig aan te doen is. Het ziektestadium is dan al te ver gevorderd.

Laat even weten of de situatie beter wordt of verslechtert. Als het je lukt om een filmpje te maken is dat handig om de situatie te kunnen beoordelen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb hem momenteel in een klein kweekbakje zit die in mijn aquarium hang zodat die niet overal heen drijft. als ik hem eruit laat drijft die door heel het aquarium heen, hij heeft totaal geen controle over zn lichaam. het begon ineens gister avond, al zag ik hem wel de heletijd maar ergens in een hoekje zwemmen. Maar niet niet ondersteboven.
ik weet in iedergeval zeker dat het niet gaat om het speuren naar lekkere hapjes. waar kan ik de video het beste uploaden? ik kan niet echt een site vinden waar ik het filmpje het beste kan uploaden.

Groetjes,

Peter
 
youtube is denk ik het makkelijkst.

anders video maken, en uploaden naar iets zoals WeTransfer, zodat ze met een link kunnen worden gedownload om te worden bekeken.
 
Hallo Peter,

Je beschrijving geeft duidelijk aan dat hier sprake van een inwendig probleem met waarschijnlijk de zwemblaas van de maanvis. Het ziet er ernstig uit en ik verwacht dat de maanvis snel zal gaan sterven. Jammer.
Eventueel kan je er voor kiezen om de vis uit zijn lijden te verlossen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Hallo Peter,

Je beschrijving geeft duidelijk aan dat hier sprake van een inwendig probleem met waarschijnlijk de zwemblaas van de maanvis. Het ziet er ernstig uit en ik verwacht dat de maanvis snel zal gaan sterven. Jammer.
Eventueel kan je er voor kiezen om de vis uit zijn lijden te verlossen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dit is rot om te horen, hier was ik al bang voor inderdaad.
komen ze er bijna nooit meer bovenop?
en als ik eventueel ervoor kies om hem uit zijn lijden te verlossen, hoe zou u dat doen?
 
Het is inderdaad erg rot om te horen. Ik heb dit ook al een aantal keren meegemaakt maar helaas geen enkele keer dat het weer goed kwam.
Er zijn vele manieren om een vis te euthanaseren. Hier op het forum staan er bij de visziekten ook vast wel wat topics over.
Zelf vang ik de vis altijd uit het aquarium en geen de vis met iets hards een harde klap op de kop. Ze zijn dan op slag dood. Ik doe dit in mijn badkamer en spoel de vis dan gelijk door het toilet.

Dit is voor mij een van de vervelendste dingen waarmee je in de hobby te maken krijgt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Toch maar deven beslissing genomen om hem uit z'n leiden te verlossen. Erg rot om te doen maar uiteindelijk beter voor het beestje zelf. Heel jammer dat de andere maanvis nu in z'n eentje zit. Had ze als stelletje gekocht maar binnenkort maar even nog een paar bijhalen.
 

Terug
Bovenaan