Maanvis zwemt ondersteboven en op zijn zij.


F

Felereca

Guest
Sinds gister ging mijn maanvis heel raar zwemmen, soms zwemt die ondersteboven en op zijn zij, ik schrok wel moet ik eerlijk zijn. beetje rond wezen zoeken op het internet en had gelezen dat het een zwemblaas probleem kan zijn?
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? :(
 
Soms zwemmen maanvissen in allerlei rare houdingen door het aquarium. Dat hoort bij hun manier van zwemmen om naar lekkere hapjes te speuren.
Bij een zwemblaasprobleem zwemt de maanvis ook vreemd door het aquarium op een manier waarbij het lijkt of hij de controle over zijn manier van zwemmen kwijt is. Ik heb geen ervaringen met maanvissen waarbij dit na enige tijd verdween en de maanvis weer normaal ging zwemmen. Wel heb ik meerdere ervaringen waarbij gaandeweg de maanvis slechter in balans kon blijven bij het zwemmen en de situatie verslechterde en de maanvis dood ging.

Als een maanvis laat zien dat hij ziek is is de situatie meestal al zo ernstig dat er weinig aan te doen is. Het ziektestadium is dan al te ver gevorderd.

Laat even weten of de situatie beter wordt of verslechtert. Als het je lukt om een filmpje te maken is dat handig om de situatie te kunnen beoordelen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Jos Hut zei:
Soms zwemmen maanvissen in allerlei rare houdingen door het aquarium. Dat hoort bij hun manier van zwemmen om naar lekkere hapjes te speuren.
Bij een zwemblaasprobleem zwemt de maanvis ook vreemd door het aquarium op een manier waarbij het lijkt of hij de controle over zijn manier van zwemmen kwijt is. Ik heb geen ervaringen met maanvissen waarbij dit na enige tijd verdween en de maanvis weer normaal ging zwemmen. Wel heb ik meerdere ervaringen waarbij gaandeweg de maanvis slechter in balans kon blijven bij het zwemmen en de situatie verslechterde en de maanvis dood ging.

Als een maanvis laat zien dat hij ziek is is de situatie meestal al zo ernstig dat er weinig aan te doen is. Het ziektestadium is dan al te ver gevorderd.