Wat is er nieuw

Maanvis

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
29
Ik heb deze week 2 maanvissen overgenomen van iemand. Eentje is al helemaal thuis in mijn aquarium maar de andere lijkt niet op zijn gemak. Hij trekt zich vaak terug, ik vind hem er mager uit zien en ik zie hem ook niet echt eten. Hij toont een klein beetje interesse in eten en neemt soms héél voorzichtig een hapje... en spuugt het dan weer uit... Ik ben nog niet zo heel lang bezig met maanvissen dus misschien zien jullie iets dat ik niet zie.
Ik voer variërend met vlokken, granulaat, diepvriesvoer en tabletten. Nitraat en fosfaat zijn bijna onmeetbaar laag, ph~7 en temperatuur ~26 graden. Het enige dat me opvalt is dus dat ie mager is en dat hij een rode vlek heeft bij de neus. Zien jullie wat er mankeert? Ik moet hem zo snel mogelijk aan het eten krijgen.
WhatsApp Image 2020-04-16 at 18.42.55 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-04-16 at 18.42.56.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-16 at 18.49.20.jpeg

Update: Ik heb gevraagd aan de vorige eigenaar wat die hem voor voedsel gaf, en die gebruikte colombo goudvis korrels. Ik kan dat hier nergens in de buurt vinden en het lijkt me nou ook niet echt geschikt voor tropische vissen. Maar het goede nieuws is dat ik net een mix van levend voer heb geprobeerd en de rode muggenlarven lust hij wel dus daar kan ik hem voorlopig wel een beetje mee aansterken. Ik vraag me alleen af hoe ik hem dan ga overkrijgen op droogvoer?

Ik zou voorzichtig zijn met de rode mug bij maanvissen, dit is te vet voor ze. Af en toe als snack kan het wel, maar zou het niet dagelijks geven. Misschien een idee om je bak even te ontwormen?

Droogvoer accepteren ze soms heel moeilijk en hier wilden ze dat de eerste maanden ook niet eten maar nu ze groter zijn eten ze wel mee. Het beste voor Manen is denk ik 4x daags diepvriesvoer. Ik weet van meerdere leden hier dat ze soms geen granulaat of vlokken willen eten.

Ik zou voorzichtig zijn met de rode mug bij maanvissen, dit is te vet voor ze. Af en toe als snack kan het wel, maar zou het niet dagelijks geven. Misschien een idee om je bak even te ontwormen?

Ik voer dagelijks 4x waarvan 1x met rode mug en heb nog niet gehoord dat het beter is om niet te geven. Verder geef ik artemia, witte mug en zwarte mug.

Mijn maanvissen raakte opgeblazen en verstopt van de rode mug. Gevarieerd voeren is belangrijk. Sommige vissen moet je leren om vlokken of granulaat te eten.

Klopt, maar deze is te mager dus ik denk dat hij juist dat beetje extra kan gebruiken nu. Je ziet echt dat hij een beetje een ingevallen buikje heeft. Nu hij wat gegeten heeft ga ik even kijken of hij fitter wordt, zo niet dan kan ik overgaan op medicijnen.

Wat ik dus apart vind is dat hij al wel helemaal groot is geworden op granulaat. Beide vissen zijn al helemaal volgroeid dus ze leven er al een tijdje op lijkt me.

Even een update over de vis, hij eet wel een beetje maar hij komt niet aan. Ik durf niet te zeggen of hij wormen of flagellaten of iets anders heeft en ik heb hier ook nog geen ervaring mee. Ik kan door corona nu niet bij mijn quarantainebak dus ik zou dan het hele aquarium moeten behandelen. Is er een middel dat ik kan uitproberen die het aquarium verder niet schaadt? dus veilig voor het filter, de slakken en de planten?

Ik weet niet over welke maanvissen jullie het hier hebben maar iedere gekweekte maanvis zou alles moeten eten wat er voor z'n neus komt (al zeker deze doorgekweekte soorten). Als die iets niet eet is het omdat er iets mis is.
Wat er mis is zal moeilijk te achterhalen zijn zonder microscopisch onderzoek.

Ik voer dagelijks 4x waarvan 1x met rode mug en heb nog niet gehoord dat het beter is om niet te geven. Verder geef ik artemia, witte mug en zwarte mug.
Voor dario's dario's wordt bloedwormen en tubifex ook afgeraden ivm obesitas.

Als die iets niet eet is het omdat er iets mis is.

Dat ben ik niet met je eens want Ton heeft ze al jaren en die eten ook weinig of geen vlokvoer/granulaat en het zijn gezonde vissen. Ik hoor meer geluiden dat ze lastig granulaat/vlokvoer eten.

Ik geef ze diepvriesvoer dus of hij wel of geen granulaat lust, er is eten voor hem. Het probleem is dat hij duidelijk niet in orde is maar op dat ingevallen buikje na is er niks aan te zien. Oogt nog helder maar zondert zich wel af. Hij is echt heel erg mager ondanks dat hij een beetje eet.

Een Maanvis eet best veel dus een beetje zal dan denk ik te weinig zijn.
Klopt maar ik krijg er niet meer in 🙁
Dit is hoe hij er nu bij zit NA het eten. De andere vissen hebben na het eten wel een rond buikje maar deze blijft plat. Hij zwemt nog wel een beetje rond en komt naar me toe dus helemaal hopeloos is hij nog niet. Ik durf alleen niet te zeggen wat hij nou heeft en ik wil niet zomaar willekeurige medicijnen gaan toepassen.
maantje1.jpg
Maantje2.jpg

Ik heb gisteren geprobeerd om ze mossel te voeren en ik had dit geweekt in wat knoflook in de hoop dat dit parasieten een beetje zou kunnen remmen zolang ik niet weet wat het is. Resultaat: ze moesten er niks van hebben 😛 Maar goed, vandaag toont de vis voor het eerst een symptoom aan de buitenkant, namelijk een klein slurfvormig wit uitsteekseltje op het gezicht (zie foto). Is dit een teken van flagellaten en zo ja, is het dan duidelijk genoeg om met medicijnen daarvoor te beginnen of alsnog een gok?
Maantje3.jpg

Hij is door de vorige eigenaar grootgebracht op goudvissenvoer en ik heb ooit gehoord dat minderwaardig voedsel een nutriënten tekort geeft en daardoor flagellaten-infectie veroorzaakt, vandaar dat mijn grootste gok daar ligt.

Dat ben ik niet met je eens want Ton heeft ze al jaren en die eten ook weinig of geen vlokvoer/granulaat en het zijn gezonde vissen. Ik hoor meer geluiden dat ze lastig granulaat/vlokvoer eten.
Voor een zuivere wildvang/f1 kan ik dat nog snappen maar iedere nakweek is grootgebracht op droogvoer (zelfs de nakweek van Jos Hut)
Ze zouden dus granulaat moeten eten als aasgieren.

Hij is door de vorige eigenaar grootgebracht op goudvissenvoer en ik heb ooit gehoord dat minderwaardig voedsel een nutriënten tekort geeft en daardoor flagellaten-infectie veroorzaakt, vandaar dat mijn grootste gok daar ligt.
Dar slurfje kan een ankerworm zijn.
Behalve dat het wel een representatief beeld schetst van de lage weerstand van het dier heeft deze geen direct verband met innerlijke kwalen.

De term "groot gebracht" lijkt me zwaar overdreven. Het enige wat hij gedaan heeft is ze net in leven gehouden maar voor de rest zijn ze op sterven na dood. Met zulke groeiachterstand wil ik niet weten hoe de vis er inwendig aan toe is.
Naar mijn mening is het, tegen wil en dank, in leven houden van zo'n vis enkel maar het lijden van het dier verlengen.

Kan je me uitleggen hoe je de groeiachterstand ziet? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ben benieuwd waar je dat aan kan zien. Ik vind het visje er niet gezond uit zien maar helemaal apathisch is hij ook niet, hij daagt zo nu en dan de andere vissen nog actief uit en reageert nog wel helder op de wereld om hem heen. Is het dan echt niet waard om hem proberen op te knappen of is het echt niet mogelijk om hem nog een comfortabel leven te geven?

Nu weet ik niet hoe oud dit beestje al is maar ik vind dat het oog er groot is vergeleken met de rest van het lichaam wat duid op groei achterstand en voedings gebrek.
Nu is dat logische als hij enkel op goudvis voer heeft gezeten omdat dat meer plantaardig bevat als proteinen omdat goudvissen groenvoer eters zijn en laag vet en proteine gehalte mogen hebben.
Wat je zou kunnen proberen om het beestje wat aan te sterken is diepvries Artemia daar zijn alle manen gek op en als hij dat ook niet echt wil eten dan ben ik toch bang dat er inwendig ietst fout zit.
Vlokvoer is geen uitzondering dat er manen zijn die het pakken en meteen weer uitspugen en gewoon niet willen en dat geld ook voor granulaat, niet elke maanvis is het zelfde kwa smaak en voorkeur van voer.
Temperatuur langzaam verhogen naar 28graden kan je ook nog proberen om zijn spijsvertering te versnellen zodat hij een sterker honger gevoel krijgt dit werkt bij discussen ook goed om ze aan het voer te krijgen als het slecht eet.

Mocht het echt niet goed en grettig willen eten dan kan je een behandeling geven tegen flagaten en kieuwwormen maar dat geeft ook niet de garantie omdat het beestje al is verwaarloost en een medicijnen kuur hem de das om kan doen door zijn zwakke weerstand.
Meer zou ik even niet kunnen verzinnen om het maantje weer fit te krijgen.

Ontzettend bedankt voor je advies. Ik weet ook niet hoe oud het beestje is, maar hij is al wel een stuk groter dan je jonge maantjes in mijn bak. Ik vermoed dat hij al wel zijn maximale grootte heeft gehaald. Zou het ook nog kunnen dat zijn ogen wat uitpuilen door de ziekte? Artemia ga ik proberen, heb het al in de diepvries! Wat zijn naar jouw mening de beste medicijnen om te gebruiken in dit geval?

Nu weet ik niet hoe oud dit beestje al is maar ik vind dat het oog er groot is vergeleken met de rest van het lichaam wat duid op groei achterstand en voedings gebrek.
Nu is dat logische als hij enkel op goudvis voer heeft gezeten omdat dat meer plantaardig bevat als proteinen omdat goudvissen groenvoer eters zijn en laag vet en proteine gehalte mogen hebben.
Wat je zou kunnen proberen om het beestje wat aan te sterken is diepvries Artemia daar zijn alle manen gek op en als hij dat ook niet echt wil eten dan ben ik toch bang dat er inwendig ietst fout zit.
Vlokvoer is geen uitzondering dat er manen zijn die het pakken en meteen weer uitspugen en gewoon niet willen en dat geld ook voor granulaat, niet elke maanvis is het zelfde kwa smaak en voorkeur van voer.
Temperatuur langzaam verhogen naar 28graden kan je ook nog proberen om zijn spijsvertering te versnellen zodat hij een sterker honger gevoel krijgt dit werkt bij discussen ook goed om ze aan het voer te krijgen als het slecht eet.

Mocht het echt niet goed en grettig willen eten dan kan je een behandeling geven tegen flagaten en kieuwwormen maar dat geeft ook niet de garantie omdat het beestje al is verwaarloost en een medicijnen kuur hem de das om kan doen door zijn zwakke weerstand.
Meer zou ik even niet kunnen verzinnen om het maantje weer fit te krijgen.

De artemia was een goeie tip! met een beetje op en neer gespuug is er volgens mij wel een deel van binnen gebleven.

Kan je me uitleggen hoe je de groeiachterstand ziet? Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ben benieuwd waar je dat aan kan zien. Ik vind het visje er niet gezond uit zien maar helemaal apathisch is hij ook niet, hij daagt zo nu en dan de andere vissen nog actief uit en reageert nog wel helder op de wereld om hem heen. Is het dan echt niet waard om hem proberen op te knappen of is het echt niet mogelijk om hem nog een comfortabel leven te geven?
Z'n oog is bijna dubbel zo groot als het zou moeten zijn. Dat is hetgeen voor ons zichtbaar is. Dit betekend dat inwendig hezelfde aan de hand is.
Deze achterstand kan niet weggewerkt worden en zal vroeg of laat z'n einde beteken.
Foto is ene van mijn jongen van 10 weken oud. Zijn/haar lichaam is een 4cm hoog. IMG_20200416_202842.jpg

Ontzettend bedankt voor je advies. Ik weet ook niet hoe oud het beestje is, maar hij is al wel een stuk groter dan je jonge maantjes in mijn bak. Ik vermoed dat hij al wel zijn maximale grootte heeft gehaald. Zou het ook nog kunnen dat zijn ogen wat uitpuilen door de ziekte? Artemia ga ik proberen, heb het al in de diepvries! Wat zijn naar jouw mening de beste medicijnen om te gebruiken in dit geval?

Ik zou Flubanol proberen, er zijn ook anderen middelen tegen flagaten maar die kunnen wat aggresiever zijn met de werking en aangezien dit beestje toch al zwak oogt en eet is Flubanol wat milder.
Nee zijn ogen puilen niet uit zoals bij waterbuikzicht of een infectie aan het oog, ogen zijn de goede graad meter bij Maanvissenn en Discussen om te zien of het goed wil groeien en groei stoornis of gebrek aan iets heeft dat de groei remd.
Ogen zijn bij zeer jong wel wat groter in de 1 fase van 2-6weken daarna moet de vis gewoon gaan groeien en ogen naar verhouding kop/lichaam kleiner worden in verhouding. dus afstand tussen kop en oog komt meer ruimte en daar kan je goed aan zien of hij goed groeid passend bij de leeftijd tot volwassene.

Ogen zijn bij zeer jong wel wat groter in de 1 fase van 2-6weken daarna moet de vis gewoon gaan groeien en ogen naar verhouding kop/lichaam kleiner worden in verhouding. dus afstand tussen kop en oog komt meer ruimte en daar kan je goed aan zien of hij goed groeid passend bij de leeftijd tot volwassene.
die ervaring heb ik helemaal niet. Hier hebben de jongen vanaf ze maanvis vorm hebben direct kleine ogen.

die ervaring heb ik helemaal niet. Hier hebben de jongen vanaf ze maanvis vorm hebben direct kleine ogen.

Ja dat kan kloppen het hang er wel vanaf welke kweek je hebt.. Altums Scalare of kweek varianten en met name de Zwarte maanvissen zijn de ogen vaak wat groter als ze nog erg jong zijn.

Ja dat kan kloppen het hang er wel vanaf welke kweek je hebt.. Altums Scalare of kweek varianten en met name de Zwarte maanvissen zijn de ogen vaak wat groter als ze nog erg jong zijn.
ik heb platinum blue's. Maar voordien had ik marble en gewoon platinum en dat was net hetzelfde.

Kleine update over het visje: goed nieuws want hij is beetje bij beetje aan het opknappen. Hij is wat minder actief dan de rest en houdt zich nog wel op de achtergrond, maar hij hangt steeds vaker rond in het open gedeelte van de bak en is steeds meer bezig met zijn omgeving. Verder eer hij nu wel granulaat en vlokvoer zonder het uit te spugen en is hij bij het voeren actief op zoek naar eten. Hij eet nog wel heel erg langzaam en ontwijkt de drukte bij het voeren, dus wat ik nu doe is: ik voer de grote groep eerst op een vaste plek, dan als het visje door heeft dat het voedertijd is gaat hij naar de andere kant van de bak waar ik hem apart kan voeren in hele kleine beetjes. Ik geef ze elke dag diepvries en nu ook beetjes granulaat en vlokken en hij eet het nu allemaal 😀 Zijn buikje lijkt ook minder mager maar er mag nog wel wat bij. Ik had er eerder eigenlijk nog weinig vertrouwen in maar het ziet er steeds beter uit.

Nog een laatste update over het visje. Dit weekend ging het plotseling heel erg slecht en vannacht is hij overleden. Ik denk dat de oorzaak lag bij die rode vlekken bij zijn neus. Ik heb de vis behandeld tegen flagellaten maar de verbetering was slechts voor korte tijd en daarna begon hij weer af te takelen. Ik vermoed dat hij een soort probleem in zijn gezicht heeft gehad (vanwege de rode neus) en dat hij daardoor moeite had met eten. In het weekend waren die rode neusgaten ineens veel erger geworden (het zag er bijna uit alsof hij bloedde) en er had zich in zeer korte tijd een gat in zijn voorhoofd ontwikkeld. Waarschijnlijk gatenziekte maar ik heb geprobeerd om daarvoor te behandelen. Daarnaast heb ik de vis tevergeefs nog behandeld met zout.
Het lijkt niet (erg) besmettelijk te zijn want de andere vissen hebben nergens last van.
Heeft iemand een idee wat voor ontsteking hij in zijn gezicht zou kunnen hebben gehad? Is dit een bekende ziekte? Ik heb er nog nooit eerder iets over gezien met dezelfde symptomen.
Ik denk dat de ontsteking binnen zijn gezicht al vrij ver gevorderd was en dat daardoor het gat zo snel is ontstaan.
Ik heb de afweging gemaakt om te behandelen tegen flagellaten maar misschien had ik beter een antibiotica kunnen gebruiken. Ik dacht aanvankelijk de goede keuze te hebben gemaakt omdat hij even was opgeknapt na de behandeling.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan