Wat is er nieuw

Maanvisbestand

Sharan83

Active member
Lid geworden
13 november 2014
Na een jaar met een klein aziebakje en 4 jaar een Malawibak gehad te hebben wil ik toch weer terug naar de maanvissen. Ik ga morgen kijken naar een 460l aquarium, hopelijk in goede staat. Ondanks dat ik het aquarium nog niet heb kan ik het niet laten om al na te denken om een visbestand.

Mijn idee voor het visbestand:

- 5 of 7 maanvissen (welke weet ik niet, zal tzt contact leggen met Jos Hut.)
- 2 L nummers
- 30 Kardinaaltetra`s
- 15 Bijlzalmpjes
- 30 Hockeysticks
- 15 Corydoras

Is dit al teveel?

Zou je niet om het optisch rustiger te houden beter voor 1 school gaan( bijvoorbeeld alleen de kardinaaltetra's)
Verder lijkt het me wel een redelijk bestand.
Je kan altijd later nog kijken of een eventuele toevoeging nodig of mogelijk is.

Ik zou of de hockeysticks nemen, of de kardinalen. Deze vissen zwemmen namelijk allebei in de middenzone van het aquarium, net als de maanvissen.

Op Marktplaats zag ik een Akvastabil aquarium van 160x55x60 te koop voor een hele scherpe prijs. Veel beter dan Juwel! Iets voor jou?

Op dit moment heb ik Redshoulders beschikbaar.

Hobbygroet,
Jos Hut

Aan bijvis zit je al richting de 100 vissen als ik het zo tel en als je dan 4 cm per vis rekent dan is de bak al zo n beetje vol 😉

Nee Jos, het wordt waarschijnlijk een eheim Scubaline 460 L 130*60*60. Een veel grotere bak krijg ik er waarschijnlijk niet door hier thuis.

Zijn die Redshoulders qua grootte vergelijkbaar met de Nanay`s?

Ik zal die Hockeysticks dan laten en een grote groep Kardinalen nemen. Is er met Maanvissen nog ruimte voor een kleinblijvende groep chiliden? Zoals de apistogramm`s?

Zo'n Eheim scubaline is ook een mooie bak. Goede kwaliteit waar je lang plezier van hebt.

Redshoulders zijn qua afmetingen te vergelijken met Nanays.
Ik zou je groep kardinalen niet uitbreiden als ik jou was. Misschien er zelfs even mee wachten . Zoals John al aangaf: er zit dan al erg veel vis in het aquarium. Soms is minder beter.

Apistogramma 's kunnen heel erg fel hun territorium verdedigen. Zijn daarom niet altijd geschikt. Ken je de Discrossus maculatus? Ook de Discrossus filamentosa is een prachtige vis.

Hobbygroet,
Jos Hut

Kijk ook eens naar Mikrogeophagus altispinosus als dwergcichlide. Is goed in een klein groepje te houden. Als je met eenvoudig leidingwater gaat werken ook een v��l betere keus dan Dicrossus soorten. Die laatsten verlangen toch wel zacht, zuur en schoon water wil je er veel en lang plezier van hebben. De altispinosus is een stuk minder kieskeurig wat betreft waterwaarden.

Wat is dan het beste om mee te beginnen?

Rikkert zei:
Zou je niet om het optisch rustiger te houden beter voor 1 school gaan( bijvoorbeeld alleen de kardinaaltetra's)
Je kan altijd later nog kijken of een eventuele toevoeging nodig of mogelijk is.
Hockeysticks zwemmen ook alleen als jong dier in een school, en vormen als ze ouder zijn allemaal een klein territorium. Kardinalen zijn alleen daarom al een betere keuze.

Botia zei:
Rikkert zei:
Hockeysticks zwemmen ook alleen als jong dier in een school, en vormen als ze ouder zijn allemaal een klein territorium. Kardinalen zijn alleen daarom al een betere keuze.

Oh, dat wist ik niet. Dan vallen ze zeker af. Scheelt weer wat cm vis.

Ik krijg het advies om het eerst aan te kijken met de kardinalen (wel of niet)/ Wat is het eerste dat ik in het aquarium ga uitzetten? Is dat de hoofdact? De maanvissen dus? Of toch eerst beginnen met bijvis?

Maanvissen willen nog weleens een Kardinaal pakken, en jonge Kardinalen zijn vaak helemaal een hapklare snack. Beter koop je dan eerst de Kardinalen deze laat je lekker groeien en dan na 2 maanden koop je de Maanvissen. Of je neemt bv Bloedvlektetra's deze zijn hoger en groter dan kardinalen (bij aankoop vaak al) en dus minder snel een prooi.

De groothandels komen rond Deze tijd in hun vakantieperiode en hebben al even niet meer ingekocht. Wat nu naar winkels gaat zijn dus restjes. Vanaf Augustus/September is er weer flinke aanvoer vanuit kwekerijen en wildvang. Dat je het weet.😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan