Wat is er nieuw

Maanvissen en andere vissen toevoegen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter hoks
  • Startdatum Startdatum
H

hoks

Guest
Hallo allemaal,

Morgen ga ik bij een groot aquariumwinkel hier in de buurt kijken (koidream valburg) en ben van plan nieuwe vissen toe te voegen in mijn aquarium.

In mijn bak (juwel trigon 350) heb ik nog een maanvis (helaas partner eind vorig jaar overleden) zitten welke al een jaar of 7 oud is. Nu zwemmen er ook nog kersenbuikjes en een algeneter rond in de bak. Mijn idee is om er weer een mooie grote groep van 25 stuks roodkopzalmpjes toe te voegen.

Nu heb ik al meerdere topics doorgelezen en kom er toch niet helemaal uit. Ik zou graag weer wat maanvissen toe willen voegen. Ook omdat mijn huidige maanvis nu alleen zit (lijkt overgens niet dat hij zich alleen voelt en doet het eigenlijk wonderbaarlijk goed). Nu is mijn vraag of ik gewoon (jonge) maanvissen kan toevoegen in de bak en hoeveel raden jullie mij aan? Kan ik dan gewoon jonge toevoegen of raden jullie mij aan om oudere dieren te kopen?

Iemand nog andere idee�n of tips over andere vissen die ik kan toevoegen. Iets anders dan roodkopzalmpjes kan ik ook doen natuurlijk.

Hallo Hoks,

De combinatie van maanvissen met Kersenbuiken is geen beste. Kersenbuiken krijgen erg gemakkelijk jongen en ze verdedigen ze goed. Zo goed zelfs dat er heel wat overblijven.
Maanvissen hebben rustige medebewoners nodig en zullen zeker last krijgen van de Kersenbuiken. Daarnaast stellen ze andere eisen aan hun leefomgeving etc.
Geen goede combi dus!

Misschien kunnen ze je bij de aquariumspeciaalzaken helpen aan Aplocheilus lineatus. Dit zijn vissen die ongeveer 8 cm lang worden en in de bovenste waterlagen zwemmen. Als je ze in een groep houdt krijgen ze af en toe ook nog wat jongen en zullen ze als ze de kans krijgen graag een jong Kersenbuikje opeten waardoor de groep daarvan niet al te groot wordt. Er is ook een gouden kweekvorm van te koop naast de wildkleur.

Hobbygroet,
Jos Hut

Een van de leden van dit forum heeft een benaming voor kersenbuiken : de Taliban van het aquarium. Ik denk dat deze benaming voor zich spreekt

Volgens mij staan roodkopzalmen ook wel bekend als vissen welke erg snel vatbaar zijn voor ziektes, houd hier rekening mee.

Bedankt allen voor de reacties.

Ik weet dat de kersenbuikjes (vooral de ouder dieren) best wel baasjes kunnen zijn. Heb ze wel al jaren bij mij in de bak zitten en dus ook bij de maanvis, moet zeggen dat het tot nu toe heel goed gaat. Heb gelukkig maar een keer een nestje gehad en heb in totaal zo'n 10 kersenbuikjes rondzwemmen.

Mag misschien niet de naam noemen maar enkele jaren geleden heb ik bij de intratuin de kersenbuikjes gekocht en daar natuurlijk verteld wat voor vissen ik in het aquarium had zitten, hoe groot hij is enz. Nou zij de verkoper daar dat er makkelijk kersenbuikjes bij konden. Sterker nog, hij rade mij dat aan, vandaar de koop van deze visjes omdat ik vissen wil/wilde die bij mijn maanvissen konden.

Normaal haalde ik eigenlijk altijd mijn vissen bij de speciaalzaak maar helaas is die er niet meer, daarom heb ik toen daar visjes gekocht. Nu ga ik voor mijn vragen, planten, voeding, vissen ect gewoon weer naar een speciaalzaak waar mensen werken met verstand van zaken.

Maar goed dit is dus even niet anders, kan moeilijk de kersenbuikjes eruit halen, zou niet weten wat ik er mee aan moet. Dat van die schol vind ik een hele goeie, zou toch wel graag wat meer vissen in de bak willen en een grote rustige schol zou zeker niet misstaan.

Wat is jullie mening over de Gourami soort? Dit zijn ook rustige vissen, deze werdt mij ook aangeraden. Zouden deze er bij passen?

Over het bijvoegen van extra maanvissen om daar weer een groep van te maken ipv een losse maanvis. Lees veel dat de rangorde bepaald zal worden, oke prima dat lijkt me normaal. Is het daarom aan te raden er gelijk oudere dieren bij mijn oude maanvis te plaatsen of toch kiezen voor kleine/jonge?

Ik heb ervaring dat jonge maanvisjes toevoegen bij een volwassen dier vaak eindigt in de dood van de kleine Maanvisjes.

Goeramie's willen koeler dan Maanvissen en Roodkoppen en wensen veel drijfplanten.

Met (10) kersenbuiken en een maanvis lijkt het mij niet verstandig om er nog een vis bij te zetten die ook territoriaal is (de mate waarin, hangt ook van de soort af, maar toch wel iets om rekening mee te houden vind ik).

Zou sowieso niet zo snel een goerami bloot willen stellen aan de agressie die kersenbuiken soms kunnen hebben.

Nuttige info dit !
Ik ga een nieuwe (m'n eerste) bak opzetten
En 450L
Zat te denken aan 6 maanvissen, paar corridora's, Lnummer en een school roodkopzalmen.
Hoeveel van die laatste? Stuk of 30?

Hoi Jannick, het is beter daar een eigen onderwerp over te openen om alles overzichtelijk te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan