Maanvissen en eten.. hulpvraag..


W

Wes!

Guest
Hallo lezers,
Ik heb al jaren aquariums en sinds enkele maanden ook mooie maanvissen. Alles ging prima, tot voor kort 1 maanvis ander gedrag vertoonde.
Deze maanvis was de kleinste van de 5, deze at niet meer, hield zich op de achtergrond en was niet meer zo actief. Na hoop onderzoek bleek mijn water waardes niet in orde, dit is inmiddels goed hersteld maar helaas heeft de kleine het niet overleefd. Mogelijk dus door slechte waardes van het water of.........

Nu valt mij bij een andere maanvis op, dat deze ook niet tot nauwelijks eet. Ik heb hier eens wat meer aandacht aangegeven en het lijkt er gewoon op dat deze maanvis minder actief op zoek gaat naar eten. De andere vliegen er bijna op af. Alleen deze maanvis komt wel naar voren om te eten, alleen als een korrel voer langs drijft, lijkt het erop dat hij erop af zwemt maar vervolgens het niet pakt. Ook eet hij niet van de grond of wateroppervlakte. Dit doen andere dus wel gewoon. Hij wordt ook niet weggepest of dergelijke, hij lijkt bijna te 'sloom' om de korrels te eten.

Ik heb de maanvis apart gezet om eens te proberen of hij zo wel eet, en dat doet hij wel! Alleen in zo'n apart klein kweekbakje, is het zo stressvol voor de maanvis. Dus ik heb 'm weer vrijgelaten.

Ik denk dus dat ik het voeren moet aanpakken alleen weet ik niet hoe. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Alvast bedankt, groetjes Wes!
20190430_073553_resized.jpg
20190430_073546_resized.jpg
20190430_073601_resized.jpg
20190430_073601_resized.jpg
20190430_073553_resized.jpg
20190430_073546_resized.jpg
 
Kan je wat informatie geven over de bak?

Welke en hoeveelheid vissen? Hoe vaak en wat voer je? Hoe groot is de bak? Hoe vaak ververs je?
 
Kan je wat informatie geven over de bak?

Welke en hoeveelheid vissen? Hoe vaak en wat voer je? Hoe groot is de bak? Hoe vaak ververs je?

De bak is 110 Liter, 81x36x45 (LxBxH).
Ik heb 4 maanvissen, 10x neon tetra's, circa 5 platys, 2 guppies, en 4tal grond schrobbers :p
Ik voer om de dag, het droog voer, de korrels. Deze: https://www.fritskuiper.nl/webshop/voeders/hikari-tropical-vibra-bites/
Ik ververste eerst ongeveer 1/2 x per 3/4 weken. Echter moet dit waarschijnlijk minder vaak op advies van de winkel. Ik woon in Kerkrade waar de hardheid van het water zeer laag is, dit is nagenoeg 0.
 
je bak is eigenlijk te klein voor maanvissen en siamese algeneters. Weet je zeker dat de waardes op dit moment oke zijn?

Anders kan het gewoon zo zijn dat de maanvis het eten niet lekker vindt of geen honger heeft. Ik weet dat er meerdere mensen op dit forum hun maanvissen 3x op een dag voeren een heel klein beetje. Misschien werkt dat wat beter met zijn voedselopname, wat je ook kan uitproberen is levendvoer
 
je bak is eigenlijk te klein voor maanvissen en siamese algeneters. Weet je zeker dat de waardes op dit moment oke zijn?

Anders kan het gewoon zo zijn dat de maanvis het eten niet lekker vindt of geen honger heeft. Ik weet dat er meerdere mensen op dit forum hun maanvissen 3x op een dag voeren een heel klein beetje. Misschien werkt dat wat beter met zijn voedselopname, wat je ook kan uitproberen is levendvoer

Te klein omdat deze niet samen kunnen of? Het grootste probleem van dit is dat iedereen iets anders verteld, in de winkel hebben ze mij dit gewoon zo geadviseerd en elders zeggen ze dat de bak te klein is. Veel tegenstrijdige info... probeer het dan maar eens goed te doen.

De waardes zijn gecontroleerd, de Ph was nog wat aan de lage kant, deze is nu weer in orde.
Ik kan natuurlijk van alles uit proberen maar het moet niet nadelig zijn op andere dingen.
 
Voor maanvissen (scalare) moet je minimaal denken aan een bak van pak m beet 130x50x50 (waterhoogte).
iedereen die anders zegt, denk waarschijnlijk alleen aan zijn eigen winstbejag of zit op Facebook.

Maanvissen houden ook van vers water, zeker als ze jong zijn is 2x per week 50% water wissel gewenst.
dit mede omdat als ze jong zijn je ze het beste 3-5x per dag voert en dus veel vervuiling opwekt.

Je ziet het wellicht niet, maar de kans is groot aanwezig dat de vissen wegkwijnen.
bij maanvissen (en cichliden die je groepsgewijs houd in het algemeen) is er altijd 1 "de lul".
in een ruimte bak kan zo'n vis nog ontkomen, in een te krappe bak kan die geen kant uit.
tevens houden ze van rust, dus zeker niet samenhouden met drukke vissen als guppy's.\

vissen in een te kleine bak zullen vergroeien, dit is op ten duur te merken aan het kleine lichaam t.o.v. het grote oog, want deze laatste groeit net als de organen (die zo maar eens in de knel kunnen komen te zitten) wel door.

zoek even op hoe hoog een Pterophyllum scalare kan worden, zo'n 25cm.
en dan nu even een meetlat tegen je glas aanhouden.... je schrikt :)

tenzij je ze groter huisvest zullen ze stuk voor stuk wegknijnen/uitvallen.
 
Laatst bewerkt:
Wijze woorden van Richard en ik denk dat het goed is als je de link eens rustig leest die ik daarnet heb gepost.
 
Als ik dit lees Richard, zakt me de moed letterlijk in de schoenen. Het is zo frustrerend omdat mij dit gewoon is geadviseerd. Ik ben net blij met de vissen maar vind het weer zo erg om te weten dat ze het eigenlijk niet zullen overleven.
Een grotere huisvest is niet mogelijk helaas, een grotere bak aanschaffen zit er niet in.

Ik zal de link eens rustig doorlezen.. alleen zit ik even met die 50% water wissel. Ik kan dit best meermaals doen per week, alleen zit ik dan weer met de hardheid van het water. Gaan mijn waardes dan weer niet schommelen? Aangezien ik telkens nieuw water bijvoeg.....
 
Ja het komt wat hard over, maar leuker kan ik het niet maken helaas.

het beste kan je m.i. de vissen van de hand doen, en een mooi afgestemd bestand in de bak plaatsen.
ga je op de lange termijn echt meer plezier van beleven! niemand zit namelijk te wachten op tegenslagen.

indien je gewoon kraanwater gebruikt, en ook hiermee ververst zal er weinig verschil zitten tussen de waardes in je bak en de waardes uit je kraan. maar weet je de waardes van je kraanwater?
 
Dit waren de waardes vorige week.
Ik heb een kuur gedaan met spul voor Kh+ en Gh+, en daarbij korrels in de pomp.
IMG-20190430-WA0011.jpg
 
Als ik dit lees Richard, zakt me de moed letterlijk in de schoenen. Het is zo frustrerend omdat mij dit gewoon is geadviseerd. Ik ben net blij met de vissen maar vind het weer zo erg om te weten dat ze het eigenlijk niet zullen overleven.
Een grotere huisvest is niet mogelijk helaas, een grotere bak aanschaffen zit er niet in.

Ik zal de link eens rustig doorlezen.. alleen zit ik even met die 50% water wissel. Ik kan dit best meermaals doen per week, alleen zit ik dan weer met de hardheid van het water. Gaan mijn waardes dan weer niet schommelen? Aangezien ik telkens nieuw water bijvoeg.....
Je water in de bak zal op een gegeven moment, zeker als je vaak ververst, veelal bestaan uit een relatief dezelfde samenstelling als je nieuwe water. Wat betreft je bestand, gelukkig zijn er fora als dit die je tips en informatie geven voor het welzijn van de vissen, niet zoals helaas de meeste winkels op het financiële aspect. Denk dat veel van ons zijn begonnen met een visbestand waar we nu zelf weer van schrikken.

Edit; zie dat iemand me voor was :juggle:
 
komt dit van je lokale viswinkel af? zijn dit ook de waardes die zo +/- uit je kraan komen?

want de waardes die ik zie (test waarde) zijn gewoon prima.
 
komt dit van je lokale viswinkel af? zijn dit ook de waardes die zo +/- uit je kraan komen?

want de waardes die ik zie (test waarde) zijn gewoon prima.

Deze zijn getest in de winkel ja, is speciaal zaak. Heb 2 testen laten uitvoeren, 2e keer waren de waardes een stuk beter. Alleen... ze hebben mij verteld dat als ik te vaak water ververs, deze waardes waar verkeerd zijn. Dit zou te maken hebben met de hardheid uit ons water, in onze regio is deze 0, we hebben zacht water.
Ik weet dus niet wat de waardes zijn uit mijn kraan.
 
Onderstaande heb ik van een mede aquaforummer:

Bij een watersamenstelling met een hardheid van 0, kan de PH erg omhoog en omlaag schieten. van zuur tot alkalistisch.
waterleveranciers willen geen zuur water door hun leidingen (corrosie), dus die zorgen ervoor dat er altijd iets aan hardheid in het water aanwezig is.

dat jij 0 hardheid uit de kraan krijgt kan ik mij dus ook niet voorstellen om eerlijk te zijn. zoek anders even de website van je waterleverancier op. daar is de watersamenstelling ook terug te vinden!
 
Onderstaande heb ik van een mede aquaforummer:

Bij een watersamenstelling met een hardheid van 0, kan de PH erg omhoog en omlaag schieten. van zuur tot alkalistisch.
waterleveranciers willen geen zuur water door hun leidingen (corrosie), dus die zorgen ervoor dat er altijd iets aan hardheid in het water aanwezig is.

dat jij 0 hardheid uit de kraan krijgt kan ik mij dus ook niet voorstellen om eerlijk te zijn. zoek anders even de website van je waterleverancier op. daar is de watersamenstelling ook terug te vinden!


Ja juist, mijn water was juist erg zuur volgens de winkel!
Zie hieronder de water waardes van Kerkrade.

wml.png
 
Dit waren de waardes vorige week.
Ik heb een kuur gedaan met spul voor Kh+ en Gh+, en daarbij korrels in de pomp. Bekijk bijlage 272325
De bevindingen van de winkel bevreemden mij. NO3 = 20 en daarmee 20 te hoog? Dit is een hartstikke mooie waarde voor je planten. Ik mis ook de PO4 waarde die minstens zo belangrijk is. NO3 en PO4 moeten in evenwicht zijn.

Heb jij middeltjes meegekregen om de GH en KH aan te passen?
 
Net als bij mij dus, ook ik heb erg zacht water uit de kraan en dat schommelt tussen de 3 en de 4 in.
Niks aan doen, lekker zo laten en lekker water verversen!

ook niet gaan klooien wat middeltjes ect, kost jezelf alleen maar onnodig geld.
geld die je veel beter kan steken in mooie plantjes of hardscape!
 
Ik heb er inderdaad middeltjes gekregen, deze 2 flesjes. Hiermee moest ik een kuurtje doen van een aantal dagen, zie het schema.
Dit heeft dus wel geholpen aangezien mijn waardes dus nu beter zijn, zoals de foto hierboven.

De po4 waarde is 1,5, staan in het schema zie ik nu.



20190430_215243_resized.jpg


20190430_215253_resized.jpg
 
Hoelang heb je de bak nu ? Mag ik je vragen bij wie je bent geweest? Ik ben zelf van Maastricht vandaar.

Maar zoals andere al hebben aangegeven is je bak gewoon weg te klein voor maanvissen. Misschien kan je ze terug brengen en je visbestand aanpassen?
 
Hoelang heb je de bak nu ? Mag ik je vragen bij wie je bent geweest? Ik ben zelf van Maastricht vandaar.

Maar zoals andere al hebben aangegeven is je bak gewoon weg te klein voor maanvissen. Misschien kan je ze terug brengen en je visbestand aanpassen?
Ik gok op een winkel met een naam die begint met een K gezien het rapport en de middeltjes. Ik ben ook benieuwd.


Houd in je achterhoofd dat veel winkels graag verkopen en dat is niet altijd in het belang van vis en/of klant.
 
Deze bak heb ik al maanden, maar de vissen pas enkele weken.
Dit was een winkel in Geleen.. RK. Ik wil de winkel zelf niet hier benadelen natuurlijk. Lijkt me verstandig dat ik eens contact met ze ga opnemen.
 
Deze bak heb ik al maanden, maar de vissen pas enkele weken.
Dit was een winkel in Geleen.. RK. Ik wil de winkel zelf niet hier benadelen natuurlijk. Lijkt me verstandig dat ik eens contact met ze ga opnemen.

Hmm robert knops zelf niet zo een prettige ervaring mee maar zou zeker dit even oppakken want wellicht ga je ziekte en alles krijgen in je bak en dan ben je helemaal niet blij. Het kan ook goed gaan MAAR beter voorkomen dan genezen he
 
Kijk anders eens in mijn album van de Akva in het onderschrift, de bak werd 2x per week 50% ververst toen ze jong waren en kregen 5x dagelijks diepvries eten, nu na 3 jaar nog 1x per week 50% verversing en 4x daags eten.
Ik zal niet zeggen dat mijn waarden perfect zijn maar prima voor de maantjes en de planten.
Neemt niet weg dat je bak nu te vol zit en de maantjes weinig ruimte hebben.

upload_2019-4-30_23-24-23.png
 
Veel tegenstrijdige info... probeer het dan maar eens goed te doen.
Daar heb je zeker een punt, maar als je op een forum zit en eens goed rond kijkt dan kan je zo de leden eruit pikken welke het goed doen met hun vissen en waar je dus op kan vertrouwen, vraag er eens een paar via PB naar hun water waarden en ververs beleid, leg deze naast elkaar en je hebt dan een prima betrouwbare parameter om naar te streven dan kan je dit in je topic altijd nog laten bijschaven of vragen hoe dat te doen, ik zal zeker niet de enige zijn welke soms info vraagt aan een mede lid, evenals ik zelf graag deze info en mijn ervaring deel, doe daar je voordeel mee, wij hebben niets aan je te verdienen.
 
Daar heb je zeker een punt, maar als je op een forum zit en eens goed rond kijkt dan kan je zo de leden eruit pikken welke het goed doen met hun vissen en waar je dus op kan vertrouwen, vraag er eens een paar via PB naar hun water waarden en ververs beleid, leg deze naast elkaar en je hebt dan een prima betrouwbare parameter om naar te streven dan kan je dit in je topic altijd nog laten bijschaven of vragen hoe dat te doen, ik zal zeker niet de enige zijn welke soms info vraagt aan een mede lid, evenals ik zelf graag deze info en mijn ervaring deel, doe daar je voordeel mee, wij hebben niets aan je te verdienen.

Klopt helemaal. Ik bedoelde meer tegenstrijdige informatie van winkels, die zeggen dat, en andere zeggen weer dit.
Hier op het forum zit wel een lijn in de info die ik krijg en ook ga opvolgen.

Ik ga sowieso iets doen aan mijn te volle bak.. ik probeer er tenminste alles aan te doen... :'(
 
Deze bak heb ik al maanden, maar de vissen pas enkele weken.
Dit was een winkel in Geleen.. RK. Ik wil de winkel zelf niet hier benadelen natuurlijk. Lijkt me verstandig dat ik eens contact met ze ga opnemen.
Dacht dat ik dus al. De R laten wij hier plaatselijk meestal weg als we de zaak benoemen.
Vermoed dat je ook een smak geld kwijt was :(

Ik vind het erg jammer voor je, denk en hoop je het goed te doen, kom je met een bestand te zitten dat verre van ideaal is.
 
ligt niet perse aan die winkel hoor, volgens mij zou iedere viswinkel maanvissen verkopen aan mensen met een te kleine bak om ze te huis vesten. Het zijn erg populaire vissen.
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat ik dus al. De R laten wij hier plaatselijk meestal weg als we de zaak benoemen.
Vermoed dat je ook een smak geld kwijt was :(

Ik vind het erg jammer voor je, denk en hoop je het goed te doen, kom je met een bestand te zitten dat verre van ideaal is.

Dat bedoel ik dus.. zo frustrerend gewoon..
En nu maar de goeie kant op met mijn bak, weer een nieuwe uitdaging... zucht..
 
volgens mij zou iedere viswinkel maanvissen verkopen aan mensen met een te kleine bak om ze te huis vesten.

Nou dat valt denk ik wel mee maar ja bij sommige zaken ontbreekt de kennis of willen ze alleen maar verdienen en denken niet aan het welzijn van de bewoners.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes!
Nogmaals thanks voor jullie input allemaal. Ik ben op zoek naar ander onderkomen voor de manen. Tot die tijd heb ik al wat gups en platys weg gedaan, dat de drukte al wat minder is. Nu nog de 21 jonkies van de plaatjes haha iemand interesse?
 
Dat laten testen met die flesjes vind ik sowieso maar niks... doe het liever allemaal zelf...

En dat cijfers najagen is niet mijn ding... beter stabiel ietwat “foutieve” waardes, dan constant fluctuerende waardes van het qua waardes “perfect” water te proberen krijgen.

Heeft mij in ieder geval meer plezier, en minder sterfgevallen opgeleverd
 
Laatst bewerkt:
Dat laten testen met die flesjes vind ik sowieso maar niks... doe het liever allemaal zelf...

En dat cijfers najagen is niet mijn ding... beter stabiel ietwat “foutieve” waardes, dan constant fluctuerende waardes van het qua waardes “perfect” water te proberen krijgen.

Heeft mij in ieder geval meer plezier, en minder sterfgevallen opgeleverd

Als je het allemaal zelf wilt doen, moet je ook maar net weten wat je doet. Er zijn veel mensen die het allemaal zelf willen doen maar dan alsnog helaas het verkeerde advies geven, immers denkt iedereen het het beste te doen. Daarom krijg ik zo verschillende info! ;)
 

Terug
Bovenaan