Wat is er nieuw

Maanvissen gaan dood :(

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Janinexx
  • Startdatum Startdatum
J

Janinexx

Guest
Hallo Aquarianen

Sinds 3 dagen terug gaan er steeds maanvissen dood 🙁
3 maanvissen in 4 dagen! ik heb er nu nog 9!

Ik heb ze nu 3 weken in een bak van 140 x 70 x 70 m

Alle waterwaardes gecontroleerd door middel van druppels en heb het ook al bij een aquariamzaak helemaal laten onderzoeken. Heb ook al een dode maanvis mee genomen die net voor mn ogen dood ging. Ook zij kunnen niks raars ontdekken. Ammoniak, ph, nitriet en temperatuur zijn in orde.

Ik heb voor de zekerheid mijn water voor 30% ververst maar ik heb er weinig vertrouwen in. Ik heb er ook nog enkele modderkruipers in en een paar algeneters en die hebben nergens last van.

Ik dacht eerst teveel ammoniak of nitriet maar die waardes zijn goed en ze zijn ook niet kortademig en komen ook niet boven om zuurstof te happen.

De maanvissen zijn ongeveer 3 a 4 cm groot!
 
Ben geen expert maar mn oom had ook maanvissen die dood gingen, maanvissen kunnen op zich weinig hebben, en kleine schommelingen kan ze al ziek maken, je hebt de maanvissen nog niet erg lang en waren ze wel gezond toen je ze kreeg / kocht?

Bij mn oom was het een stuk Kienhout die hij in een kast had liggen, had die erbij gedaan na een jaar en binnen 3 weken ging alles dood, en toen herinnerde hij zich dat het stuk hout een x uit een aquarium kwam waar ziekte in zat en hij heeft hem nog wel schoon gemaakt maar niet goed waarschijnlijk! dus misschien iets veranderd? of niet goed schoon?

Groetjes pascal
 
De bekende maanvissen kweker Jos Hut omschrijft maanvissen als sterke dieren. Waar haal jij vandaan Pascal dat ze weinig kunnen hebben?

~ Ivo
 
Sorry, ik bedoelde meer als je water ververst en drukke vissen erin hebt of vaak met je bakje bezig bent 🙂
 
Ej pascal!

Ja ik heb wel veel veranderd in mijn aquarium zoals nieuwe plantjes en inderdaad een stuk hout maar deze heb ik gekookt zoals ze in de winkel zijden! Dus daar kan het niet aan liggen? En het water ververs ik elke dag met 2 liter.

Ik ga zo de waardes en enkele fotos uploaden

Bedankt
 
en de bak draait nu 6 a 7 maanden ongeveer
 
2 liter verversen op 680 liter zal ook niet veel uitmaken denk ik...
 
Klopt maar ik hoorde dat het beter is 1 x in de 3 weken 30% van het water te verversen en 1 x per dag een paar liter om de mineralen goed te houden. Dit is de eerste keer dat ik maanvissen heb.
 
Waar hoorde je dat?

Hoeveel voer(de) je deze vissen eigenlijk?
 
Nou ik had er al een schooltje neontetra's in maar die waren na 2 dagen al weg tot ik hoorde dan maanvissen die wel lusten, en ze krijgen 1 x per week tubiflex? van die wormen in een zakje en van dat traag zinkend voer
 
Allemaal balen iig heb zelf geen ervaring met maanvissen maar vrees dat dit toch met onkunde te maken heeft en de waterwaarden hier een grote rol zal spelen.
2 liter per dag verversen heeft totaal geen zin want er verdampt bij wijze van spreken al 5 liter ongeveer en na 3 weken 30% is ook veel te weinig.

Ook hebben de jonge vissen die je hebt heel veel eten nodig en zal ook een punt zijn wat Ivo denk ik al wil zeggen...
 
En misschien ook niet onbelangrijk, wat voer je ze en hoe vaak?

Edit: Je voert ze maar 1x per week??
 
1 x per week tubiflex? van die wormen in een zakje en 3 x in de week van dat traag zinkend voer
 
Welk traag zinkend voer? Merk, type, etc.
 
Wat jij in de week geeft is al te weinig voor 1 dag volgens mij.

EDIT-iets overdreven maar je voert niet op een goede manier iig.

Nogmaals,zwaar balen van de dode vissen natuurlijk maar er zijn een hoop verbeterpunten dus de kans is groot dat als je daar wat mee doet de overige vissen het zullen redden hopelijk.

De kans bestaat wel omdat het over opgroeiende jonge vissen gaat ze een achterstand in bouw zullen overhouden waarschijnlijk.
 
Mijn opgroeiende maanvissen voer ik elke dag (doordeweeks na mijn werk) 4 keer per dag en in het weekend 5 a 6 keer. Wel kleine beetjes welke binnen paar minuten opgegeten zijn. Wisselend voer: diepvries (blisters met watervlooien, muggenlarven wit/rood, pekelkreeftjes etc.) , granulaat, gedroogd voer-muggenlarven ed.
1 x per week waterwissel van 30 % en meteen bodem goed afhevelen.
Inrichting van de bak: veel hout, Valisneria ed. Vinden het prettig om zich bij evt gevechten zich terug te kunnen trekken.
zijn geen zwakke vissen!!
 
Stoppen met tubifex!!!!! Kunnen ze slecht tegen.

Gewoon granulaat/vlokvoer geven. Of rode en witte muggenlarven, Van die ijsblokjes en dan ff ontdooien in warm water en vervolgens geven.

Gr Martinez
 
Hallo, vervelend om te lezen dat je maanvissen sterven,
Op zich zijn maanvissen best heel sterke dieren die een boel kunnen verdragen.

Ik ben dan ook bang als ik het zo lees, dat het met het ververs en voeder beleid iets beter kan,

Ik voer mijn jonge maanvissen 11 stuks (ong. 15 weken oud)

Elke dag :
4 x granulaat
2 x rode muggenlarven
1 x runderhart

3 x in de week mosselen als extraatje
4 x in de week zwarte muggenlarven

Dat is gemiddeld 8 x per dag voer, daardoor ontkom ik niet
Aan veel water verversen.

Daarom ververs ik dan ook om de dag 35% water

Ik denk evenals enkele voorgangers op dit bericht
Dat als je meer verversen zou, ik denk aan minstens 30% per week
En elke dag 3/4 keer voer geeft ze in ieder geval kunnen overleven.

Groeten Mario
 
Helemaal eens met Mario.
Daarnaast vind ik 3 cm wel erg klein, is dat inclusief vinnen?
 
zijn dat er ook niet veel 11 stuks op 140cm?

zou er maar 6 houden.


ja pech hebben ik heb dit ook gehad met men eerste maanvissen.

gingen allen dood andere vissen ook 🙁

maar gelukkig verleden tijd heb er opnieuw aangeschaft en ze zitten lekker!
 
Ja, hoe staat het met de visjes?
 
Ik ben geneigd om van het ergste uit te gaan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan