Wat is er nieuw

Maanvissen happen naar lucht

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Panter1989
  • Startdatum Startdatum
P

Panter1989

Guest
Beste leden,

Ik zit met het volgende probleem. Laatst heb ik nieuwe maanvissen aangeschaft. in mijn huidige bak zat er nog 1 in.
Deze maanvis zoals verwacht jaagt de nieuwe maanvissen regelmatig weg.
Zoals gewoonlijk dacht ik dit trekt wel bij en gaat wel over.
Tot ik vandaag zag dat 3 van mijn 5 maanvissen (nieuwe) constant boven aan het wateroppervlak hangen.
Ze ademen niet extreem met de kieuwen maar zwemmen eerst een beetje achteruit en dan weer een stukje vooruit enz.

Dus mijn volgende stap was het water testen daar kwam het volgende uit.

Ph: 6,9 (met co2 systeem jbl mflora 601)
Kh: 5,5
Gh: ong 4 dh
No2: 0
No3: 10
NH3/nH4: 0

Zelf zag ik daar niks verkeerds aan. Verder heb ik voor een uurtje even een luchtpompje erin gehangen. maar dit hielp niet echt. ze gingen even naar beneden maar daarna weer snel naar boven. (En daarbij is het slecht voor mijn planten heb ik gehoord om er contant zuurstof in te hangen)

Dus nu weet ik het ook even niet meer ik ververs mijn water wekelijks 10-20% vandaag extra 10 % gedaan. weet iemand een manier zonder dat ik in de problemen kom met mijn co2 systeem

Mijn bak is 300 l met

maanvis x 5
Clownbotia x 3
coridora x 5
bloedvlek tetra x 6
antennebaarjes x 2

BHD
 
nu happen al mijn maanvissen ineens naar lucht :S. de rest is gewoon ok�.
 
hoe heb je de co2 ingesteld
ineens naar die waarde of langzaam aan zodat de vissen kunnen wennen

wat is het belangrijkste je vissen of je planten

je planten zullen echt niet slecht gaan groeien als je er tijdelijk een luchtpomp in hangt om je vissen te helpen
hoogstens groeien ze minder hard

toen je er de luchtpomp had inhangen had je de co2 toch wel gestopt mag ik hopen anders ben je tegenstrijdig bezig
 
Mijn co2 systeem heb ik afgesteld naar 6,9 standaard aangezien mijn kh rond de 4 ligt.
Dit heb ik vanaf het begin elke dag met 0,2 verlaagd tot het 6,9 was.
Op dit moment staat hij op 7,2 aangezien ik het zeker voor het onzekere wil nemen.
Echter blijven de maanvissen naar lucht happen de andere vissen lijken in orde.
Het is me overigens opgevallen dat mijn maanvissen wel lijken te vervellen. de slijmhuid was helemaal aan het schilferen.
Heb dr nu omnipur in gedaan voor de zekerheid maar twijfel of dit mijn probleem zou helpen.

Iemand enig idee wat het kan zijn. of wat ik moet doseren, want mijn oude maanvis is de enigste die hier geen last van heeft. Het zijn echt alleen de nieuwe die ik heb gekocht.
 
Hoelang heb je de nieuwe manen?
 
plaats eens een foto van de visjes
 
De manen heb ik nu denk ik. 8-9 dagen ofzo. zal de fotos ook eens sturen.
 
Het is heel moeilijk de kleine schilfer laag te fotograferen dit is het beste wat ik kon schieten.





956892_0_82_img_1819.jpg


885535_0_82_img_1838.jpg


357661_0_82_img_1839.jpg


565539_0_82_img_1841.jpg
 
Als ik water ververs of de luchtpomp aan zet zakken ze wel weer even weg. Maar naar een uurtje ofzo beginnen ze weer met lucht happen.
 
Kruisbesmetting of columnaris, google eens en vergelijk met jou vissen.
 
Columnaris komt wel het meest in de buurt denk ik als ik de bronnen na lees.
Vooral bij het stukje ademen en het schommelen en lusteloosheid. echter zie ik nog geen grijze of witte vlekjes.
kruisbesmetting zou ik zo niet weten het enigste wat er over stond aan info was als een besmet product met iets anders in contact is geweest.
Tot heden heb ik ze alleen droogvoer gegeven. Zal omnipur ook tegen dit helpen dan ?
 
Ik vind de vissen erg mager, en ik vraag me af of ze overleven.
Baktopur direct, dat zou evt helpen. Met 2 gram zout /liter.
 
Ok� bedankt kan ik dit samen met mijn omnipur doen of moet ik mijn 16 liter kweekbakje pakken en ze daar maar even indoen voor nood ?
 
Zou de medicatie niet samen doen, ik kan niet vinden dat het kan!
 
Ok� dan moet ik ze maar in mijn 16 liter bakje doen. Denk dat het voor 3 dagen geen kwaad kan. OF ik begin gewoon met de zwakste.
 
Ik zou persoonlijk toch weer je luchtpompje er in hangen en zorgen dat je wateroppervlak een betere stroming krijgt.
Je zegt zelf dat ze na water verversing en/of luchtpomp naar beneden gaan. Ik zou het toch zoeken in o2 in het water. Kan je dat testen??

Gr Martinez
 
Vijf maanvissen in een 16 literbakje? een 16 literbakje is zo vreselijk veel te klein dat de stress die ze daar van krijgen je niet gaat helpen. En als het idd gaat om die kruisbesmetting dan doe je er volgens mij goed aan je hele bak te behandelen
 
Vandaag is mij het volgende opgevallen. De uiteinde van de vinnen van de vis zijn er rood. Aan beide kanten.


325565_0_82_img_1845.jpg


958831_0_82_img_1846.jpg


Is dit ook bacterieel en werkt baktopur direct hier ook tegen ? Meer maanvissen zie ik deze verschijnselen krijgen.
(zie ook onderste vin)
 
Filter nu nog de omnipur eruit. Maar vandaar dat ik het nog even vraag. Ik wil namelijk niet 3-4 medicijnen gebruiken dat is niet goed voor de vissen vandaar dat ik het nog even vraag.
 
Zal costapur ook werken of moet ik morgen echt meteen bactupur direct halen ?
 
Als je wat wilt doen, dan baktopur direct.
 
Wat zit daar eigenlijk op de neus van de maanvis? Rode bult?

- Mascha
 
Hij heeft veel gevochten in z,n leven ik denk waarschijnlijk wild vlees.

Echter ben ik nu klaar om te doseren ik heb de omnipur gefilterd over kool echter begin ik nu weer te twijfelen. Want mijn maanvis ziet er nu zo uit:

319681_0_82_img_1856.jpg

685613_0_82_img_1858.jpg



Maar nu zie ik ook dat hij kleine witte bolletjes van zijn onderste (noem het maar even ski vinnen) los laat. Dit duid weer aan naar schimmel of vinrot. De vinnen kleuren ook een beetje ros� en zit onder ook een klein wit draadje aan.

Het is namelijk nu tijd om te beslissen of toch volgens advies van Mondeo bactupur direct of toch eerder iets tegen schimmel of vinrot.
Sorry voor mijn onzekerheid maar ik wil de vissen gewoon niet te veel stress geven. Vanmorgen was er ook een maanvis overleden die van binnen ook weer rode kiewen had vandaar.
887178_0_82_img_1861.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan