Wat is er nieuw

Maanvissen, kardinalen en kegelvlekken

Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Ik wil in mijn 160 cm een school kardinalen, en een school kegelvlekken. Die komen uit mijn oude bak, en gaan over twee weken naar de 160. Ik overweeg om daar over een tijd vijf (jonge) maanvissen (scalare) bij te zetten. Gaat dat samen ?

Ik zie daar niet zo snel problemen mee, jonge kardinalen worden door volwassen maanvissen wel eens gegeten, maar hier is het andersom. Wel zou ik voor een iets groter groepje manen gaan. 8 is over het algemeen een mooi aantal.

Jelle Touwen zei:
Ik zie daar niet zo snel problemen mee, jonge kardinalen worden door volwassen maanvissen wel eens gegeten, maar hier is het andersom. Wel zou ik voor een iets groter groepje manen gaan. 8 is over het algemeen een mooi aantal.
Ze worden groot ... Richtlijn is toch ongeveer 50 liter per maanvis ? Ik wil ook flinke schooltjes van de andere visjes, rond de 80 totaal zeg maar. En is het een fabeltje dat je liever een oneven aantal manen moet nemen ?

Ik merkte bij mij in de bak een groot verschil in agressie verdeling toe ik 6 en 8 maanvissen had. Bij 8 was er geen pispaaltje, waardoor alle vissen goed mee konden komen. Richtlijn is inderdaad 50 liter per vis. Maar groepsgedrag is ook een belangrijke factor. Volgens mij kan je beter wat meer verversen en een mooie groep houden, dan de 50 liter per vis aanhouden en steeds een pispaaltje in de groep hebben. Mij heeft dit alles er toe doen besluiten geen maanvissen meer te nemen tot ik een bak heb van minimaal 200-60-60 centimeter.

Ik snap wat je bedoelt Jelle.
Heb zelf 7 maanvissen in mijn 150 cm zitten en dat gaat prima..geen pispaaltje. Dat heeft ook veel te maken met de inrichting, zodat ze elkaar kunnen ontlopen indien nodig. Dus veel hout en opgaande beplanting. Zichtlijnen doorbreken etc.

Dat is inderdaad ook erg belangrijk. Ik had mijn bak vol staan met valisineria en hout dat van boven tot beneden liep. Uiteindelijk had ik er zoveel instaan dat de vissen naar mijn idee geen zwemruimte meer hadden. Maar met minder inrichting joeg het koppel de rest de hele tijd achterna.

Maanvissen in combinatie met kardinalen is eigenlijk vragen om problemen. Ik hoor te vaak dat maanvissen zich hebben vergrepen aan kleine zalmpjes zoals bv kardinalen en roodkopzalmen. Ook kegelvlekjes lusten ze vast wel. Hoger gebouwde zalmen nemen, tegelijk wordt het dan ook wat leuker, kardinalen zwemmen bijna in ieder aquarium terwijl er best meer leuke soorten te Koop zijn.

Columbiazalmen en Diamantzalmen geven geen problemen. Kijk maar eens bij de familie van de Hyphessobrycons. Laatst zag ik nog een advertentie van maanvissen die te koop werden aangeboden omdat ze zich te goed hadden gedaan aan de Hockeysticktetra's. Het blijft duur voer op deze manier. Garnalen lusten ze trouwens ook graag...

Meer maanvissen samen laten opgroeien werkt beter. Neem gerust een grotere groep dan zou kunnen bij 50 liter per vis en ga als ze volwassen zijn de mooiste dieren selecteren. Je hebt een betere manier om hun groepsgedrag te leren kennen, meer kans op goede koppels, geen paniek als er eens eentje het loodje legt en veel minder onderlinge agressie in het aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dank voor de adviezen.

Ik moet beginnen met de oude visjes uit mijn Rio, maar een overweging wordt dan om uit te gaan kijken naar wat geschiktere scholenvisjes.

@Jos: is er in gedrag verschil tussen Altums en Scalare ? En ik lees hier en daar dat jij Altums verkoopt, klopt dat ? Zijn die veeleisender dan Scalares ?
Edit: ik zie net je website ! Daar staat al veel op !

Vanochtend was een goede kennis hier. Zijn maanvissen hebben korte metten gemaakt met een schooltje potloodvisjes. Duur voer.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos toch wel gek eigenlijk zag op het forum een film voorbij komen waar de maan vis (soort ben ik even kwijt)
in het wild gefilmd zijn en wat zag ik daar rond zwemmen tussen heel veel grote maanvissen kardinalen en niet zon klein beetje ook
zou het niet kunnen liggen dat de maanvissen dan niet voldoende eten krijgen als ze aan de medebewoners beginnen

groet

jaap

Ik heb inmiddels besloten om geen maanvissen te nemen. Misschien later eens. Ik heb nu als blikvangers een paar Diamant Goerami's in de 450 liter zitten. Ook mooi !

Dank voor jullie adviezen !

Hoger gebouwde zalmen nemen, tegelijk wordt het dan ook wat leuker, kardinalen zwemmen bijna in ieder aquarium terwijl er best meer leuke soorten te Koop zijn.

Kardinalen zijn inderdaad heel vaak voorkomend.

Toch zie je ze zelden zoals het hoort (impo): In een grote school in een echte ZA bak.

Aan het advies van Jos Hut durf ik niet te twijfelen 🙂

Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik ervan droom in een grote ZA bak (160cm) een grote school Kardinalen (50) te combineren met een groep Manen (8). Bij de volgroeide Kardinalen zou ik dan een groep jonge Manen introduceren. (Geen wildvang en zeker niet de grootste soorten) Maar ik zal dit zeker niemand aanraden...

De maanvissen dromen ook van een grote school kardinalen..

Hobbygroet,
Jos Hut

😀 :koud: :koud:

Touch�

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan