Wat is er nieuw

Maanvissen kweken - aantal vragen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel twee maanvissen in een aquarium van 260L. samen met andere vissen. Mijn maanvissen leggen regelmatig eitjes. In het begin werden de eitjes steeds opgegeten, maar na een aantal keer eitjes te hebben gelegd, komen we steeds een stapje verder. Ongeveer twee weken geleden zwommen er kleine maanvisjes rond. Helaas zijn ze ook toen opgegeten. Ongeveer 5 dagen geleden hebben de maanvissen weer eitjes gelegd. Dit keer heb ik een aquarium ingericht voor de kleine maanvissen, zodat ze een grotere kans hebben om te overleven.

Ik heb het aquarium gevuld met water uit met groot aquarium. Dit zijn de waarden van het grote aquarium:
- Geen nitriet
- PH: 7,5
(Dit heb ik gemeten met druppeltesten).

Ook het kleine aquarium heeft een PH waarde van 7,5. Nu staat het kleinere aquarium al een aantal dagen, maar de nitriet waarde stijgt steeds naar 0,5. Ik heb het water al een aantal keer ververst (50%), maar helaas blijft de nitrietwaarde steeds stijgen. In het aquarium heb ik een filter, thermostaat (26-27 graden) en 2 plantjes.

Het aquarium is maar 20L. Dit is veel te klein voor maanvissen, dat weet ik. Daarom wil ik ook gaan kijken voor een groter aquarium, maar voor de eerste weken is dit aquarium wel geschikt toch? Na een aantal weken, zou ik de maanvissen kunnen overplaatsen naar een groter aquarium. Ik wil de maanvisjes overplaatsen op het moment dat de visjes rond zwemmen. Nu zitten ze nog vast aan de wand van het aquarium.

Ik heb droogvoer dat speciaal voor jonge maanvissen is. De maanvissen wil ik 2-3 keer per dag een beetje voeren.

Hebben jullie tips voor mij?
Daarnaast wil ik graag weten hoe ik de nitrietwaarde omlaag krijg. Moet ik blijven verversen? Ik schat dat over 1-2 dagen de kleine maanvissen los van de wand komen en overgeplaatst moeten worden, anders worden ze opgegeten. Ik hoop dat ik dan de waarden onder controle heb.

Groetjes.

Is er misschien iemand die mij kan helpen? Ik heb nog even gezocht op internet naar informatie over de nitriet en waarschijnlijk gaat dit nog even duren. Waar kan ik zo lang mijn jonge maanvissen in doen?

Neem even kontakt op via pb met Jos Hut hier op het forum, hij is de maanviskweker bij uitstek, vele leden hebben bij hem al prachtige vissen vandaan gehaald.

Maar hoe dan ook zal je nitriet 0 moeten zijn, ik denk dat je aquarium en/of je pomp nog onvoldoende is ingedraaid.

Misschien kan je de jonge visjes zolang bij een buurgenoot kwijt?

Je schrijft eerst dat je nitrietwaarden 0 zijn.
En daarna dat je je nitrietwaarden wilt verlagen?

In elk geval super leuk dat je klein grut hebt!
Gefeliciteerd!

En zoals Ton al zei, Jos Hut weet hier alles van en helpt altijd de mensen heel fijn hier op het forum.

Ik begrijp dat je deze maanvissen wilt opkweken zonder de ouders.
In dat geval kan je de jongen met een slang wegzuigen en in een klein bakje in je aquarium hangen. Het moet wel een bakje zijn zonder open gleuven aan de zijkanten. Die worden namelijk ook w en eens gebruikt maar zijn hier ongeschikt.
In het afgesloten bakje zorg je met een luchtsteentje voor wat waterbeweging.
Eventueel kan je er een paar druppels esha2000 aan toevoegen tegen verschimmelen.
Na een paar dagen zwemmen de kleintjes in het bakje. Als ze dit doen kan je ze op de tweede dag een klein beetje net uitgekomen levende Artemianauplien geven. Hoe je die opkweekt uit eitjes staat elders op dit forum.

Meerdere keren per dag kleine beetjes Artemia voeren.

Als je kan zien dat de vissen groeien ( na een week) zorg je voor wat grotere huisvesting voor je jongen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

TonHageraats zei:
Maar hoe dan ook zal je nitriet 0 moeten zijn, ik denk dat je aquarium en/of je pomp nog onvoldoende is ingedraaid.

Misschien kan je de jonge visjes zolang bij een buurgenoot kwijt?

In mijn grote aquarium waar de vissen zitten is het nitriet 0, maar de jonge visjes moeten worden overgeplaatst naar een kleiner aquarium. Dit kleine aquarium heb ik gevuld met het water uit het grote aquarium, maar de waarde stijgt steeds weer naar 0,3-0,5

Jos Hut zei:
Ik begrijp dat je deze maanvissen wilt opkweken zonder de ouders.
In dat geval kan je de jongen met een slang wegzuigen en in een klein bakje in je aquarium hangen. Het moet wel een bakje zijn zonder open gleuven aan de zijkanten. Die worden namelijk ook w en eens gebruikt maar zijn hier ongeschikt.
In het afgesloten bakje zorg je met een luchtsteentje voor wat waterbeweging.
Eventueel kan je er een paar druppels esha2000 aan toevoegen tegen verschimmelen.
Na een paar dagen zwemmen de kleintjes in het bakje. Als ze dit doen kan je ze op de tweede dag een klein beetje net uitgekomen levende Artemianauplien geven. Hoe je die opkweekt uit eitjes staat elders op dit forum.

Meerdere keren per dag kleine beetjes Artemia voeren.

Als je kan zien dat de vissen groeien ( na een week) zorg je voor wat grotere huisvesting voor je jongen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor je bericht. Ik had de visjes eerst in een bakje gedaan met gleuven, maar hier kwamen ze uit..
Nu hangen de visjes nog aan de wand, maar ik ben bang dat ze weer opgegeten worden op het moment dat ze los gaan zwemmen.
Waar kan ik levende artemia vandaan halen? Heb het namelijk zo snel mogelijk nodig.
Momenteel heb ik alleen droogvoer voor de jongen.
Hoe kan ik de jongen opzuigen? Zou u dit kunnen uitleggen. Het aquarium is namelijk van mijn vader, maar hij is er deze week niet.

Artemia kweken kun je heel makkelijk zelf doen. De eerste levende heb je na ongeveer 36 uur.

Het enige wat je nodig hebt is een luchtpompje, slangetje en een fanta fles.
Op dit forum staat de uitleg wel ergens. even via de zoekfunctie zoeken.

In je kleine bakje kun je het beste water blijven verversen en bacterien doen uit het grote aquarium. Dit door een spons uit het filter uit te knijpen in het kleine aquarium, of in dat filtertje.

Zorg dat het water in het kleien aquarium geen stilstaand water is. Want dan zijn ze binnen een paar uur dood door zuurstof gebrek.

De baby'tjes kun je opzuigen met een gewone aquariumslang. Je zuigt letterlijk met je mond een klein beetje aan de slang. Zo zuig je ze de slang in. Houdt de slang dicht met je tong, verplaats hem naar het nieuwe bakje, laat je tong los en de jongen spoelen met het water in het nieuwe bakje.

Het is even oefenen, maar het is een hele handige methode.

Succes!

In je profiel zie ik geen woonplaats staan en kan je dus ook niet adviseren waar je Artemia eitjes kan kopen.
Bel een Dierenspeciaalzaak in de buurt en kijk of die Artemia eitjes verkopen.
Je kan ook iets proberen te regelen met Ludger van voervoorvis.nl. Op dit forum staat beschreven hoe je Artemia kan kweken en wat je daar voor nodig hebt.

Met een gewone aquariumslang kan je de larfjes opzuigen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos, je hebt het over de jongen met een slang overbrengen en eSHa tegen beschimmelen. Welke beschimmeling / beschimmeling van wat moet eSHa dan nog tegengaan?
(Wij verkeren in de veronderstelling dat je eSHa of iets met methyleenblauw toevoegt aan het water waarin de eitjes zijn ondergebracht, dus om beschimmeling van de eitjes tegen te gaan)

De larfjes teren nog een tijdje op hun dooierzak voordat ze gaan zwemmen. Vaak leggen er in die periode een aantal nog het loodje en gaan die schimmelen.
Als er wat eitjes meegezogen worden die niet zijn uitgekomen kan dat kleine beetje Esha 2000 ook preventief werken. Niet alle koppels verwijderen verschimmelde eitjes even goed. Sommige laten ze gewoon zitten.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan