Maanvissen kweken


B

Balder

Guest
beste lezer,

Ik heb recent 10 maanvissen gekocht om mee te gaan kweken maar daar heb ik nog een paar vraagjes over
Ik hoop dat je ze kan beantworden!
1. Hoe groot moeten ze zijn om mee te kweken?
2. Vanaf wanneer gaan ze zich als een koppel gedragen?
3. Hoe reageren de andere maanvissen als er een koppel gaat paren?
 
Beste Balder,

1. Je kan met volwassen maanvissen kweken. De afmetingen zijn afhankelijk van de soort die je hebt. Als het goed is zijn ze dan 20tot 25 cm hoog.
2. Dat verschilt sterk. Het is net als bij mensen: de een begint als hij 15 is, de ander als hij 35 is...
3. Dat verschilt sterk. Koppel die gaan paren zonderen zich af en zoeken een rustige en veilige plek. Dat kan in een aquarium dat groot genoeg is. Andere vissen worden uit de buurt gehouden. In een te klein aquarium ontstaan dan flinke problemen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Dank je wel jos!
Maar hoelang duurt het minimaal voordat ze gaan paren(ik heb ze vorige week gekocht en zijn 8cm)?
 
Met wat geluk kan het best wel eens sneller gaan. Mijn maanvissen begonnen na ongeveer een half jaar eitjes te leggen.
Ze leggen bij mij bijna wekelijks eitjes op de Zwaardplanten, en vooral na het water verversen willen ze graag eitjes leggen.
Na ongeveer 2 dagen komen de eitjes uit. De ouder eten echter alle eitjes op voordat ze uit komen.
 
Het is denk ik ook erg mooi om ze te zien opgroeien en hoe ze zich ontwikkelen dus de rest volgt dan vaak wel. Geduld hoort nu eenmaal bij de hobby heb ik horen zeggen;)
 
Na ongeveer 2 dagen komen de eitjes uit.
Nu is 2 dagen ook wel snel, maar kan aan het soort liggen natuurlijk, bij mij komen de larfjes na ongeveer 5 dagen, de ouders beschermen afhankelijk van het paartje fel tot bijzonder fel naar anderen toe.
 
Met wat geluk kan het best wel eens sneller gaan. Mijn maanvissen begonnen na ongeveer een half jaar eitjes te leggen.
Ze leggen bij mij bijna wekelijks eitjes op de Zwaardplanten, en vooral na het water verversen willen ze graag eitjes leggen.
Na ongeveer 2 dagen komen de eitjes uit. De ouder eten echter alle eitjes op voordat ze uit komen.


Maanvissen die een half jaar oud zijn leggen nog geen eitjes, ze moeten flink ouder zijn geweest.
‘S nachts een lamp laten branden als er een legsel is helpt. Ouders die zelf zonder broedzorg zijn opgegroeid hebben vaak veel moeite met het zelf geven van broedzorg. Sommige koppels leren het nooit.

Hobbygroet Jos Hut
 

Terug
Bovenaan