Wat is er nieuw

Maanvissen onwijs ziek

Wandelendegarnaal

Well-known member
Lid geworden
10 augustus 2012
Leeftijd
31
Hey allemaal.
Afgelopen zondag viel het op dat plots de maantjes zich allemaal verstopten.

Ze knijpen met de vinnen. Tonen wel een beetje jeuk. Iets wazige film laag. Ook wat slijmiger. Geen eten willen en schrikkerig.

Ik ben nu bezig met dag 3 trichosal. Maar vraag me.af of het wat doet... herkent iemand het ? Kan iemand me verder helpen ? Ik ben zo bang me manen te verliezen. 1 week geleden 8 cory sterbai toegevoegd voor de rest niks veranderd.

20250422_160358.jpg
20250422_160425.jpg
20250422_160422.jpg
20250422_160434.jpg

• Verdrietig
Waarderingen: F.
O jee, wellicht heb je gelezen dat hier alle 4 dood zijn en ik had bij de mijne ook zoiets rond de kop en rug en bij 2 op het oog. Ik heb iets tegen bacterien gegeven en ze leken op te knappen na enkele dagen maar toen sloeg het om en in 36 uur waren ze alle 4 dood.
Ik hoop dat je kan achterhalen wat het is en wat je kan inzetten.

Hier hingen ze eerst vlak onder het oppervlak bij de achterwand in de uitstroom en aten de eerste dagen nog wel maar dat werd ook minder.

O jee, wellicht heb je gelezen dat hier alle 4 dood zijn en ik had bij de mijne ook zoiets rond de kop en rug en bij 2 op het oog. Ik heb iets tegen bacterien gegeven en ze leken op te knappen na enkele dagen maar toen sloeg het om en in 36 uur waren ze alle 4 dood.
Ik hoop dat je kan achterhalen wat het is en wat je kan inzetten.
Klote...nee niet gelezen ! Wat rot zeg..... ik weet ook niet of hun het gaan overleven.... want dit is zo plots en zo snel ziek.

Ja dat was hier ook en ik had ook die wittige was over/op de kop en schouder vooral en wat vinnen die knepen/plakten.
Daarom dacht ik aan een bacterie maar ja een middel van Colombo tegen de bacterie hielp niet afdoende.

Ik neem nooit meer wat anders dan manaus. De rest van de medicatie is gewoon zooi. Ik w8 nu even op een antibiotica. Morgen of overmorgen moet ik dat hebben hoop ik. 0

Laat de naam weten als je wil als je het binnen hebt.

Doe ik. Wat ik raar vind is ze hangen de hele tijd bij het water oppervlakte. Zuurstof te kort is het niet. Want niemand heeft er last van alleen hun
17453376826795986107736039018640.jpg
;(

Dat is balen, onlangs ook een zieke maanvis gehad en te laat gestart met een Levamicil behandeling nadat camallanus wormen de oorzaak bleek te zijn.
Overige maanvissen hebben behandeling goed doorstaan.

https://aquaforum.nl/threads/maanvis-ziek.184193/#post-2541958
Jaa balen! Helaas was het maar wormen... dat had ik dan wel gezien. Maar wat dit is??? Herken veel ziektes maar dit niet helaas. Enige wat ik kan bedenken is komt door de nieuwe corys. Bacteriële infectie ?

Ik dacht ook aan een bacterie hoor en nee inderdaad geen wormen. Camallanus heb ik net na de aanschaf gehad maar dan zie je duidelijk de wormen hangen.

Ik dacht ook aan een bacterie hoor en nee inderdaad geen wormen. Camallanus heb ik net na de aanschaf gehad maar dan zie je duidelijk de wormen hangen.
Ik had destijds begrepen dat zodra de wormen al zichtbaar uit anus komen de maanvis al behoorlijk inwendig aangetast kan zijn, bij mijn maanvis was uitslulping behoorlijk veel.

Kan er ook een vroegere stadium zijn waarbij de camallanus nog niet uitwendig zichtbaar is maar er toch andere tekenen hiervan zijn zoals zwakte/afzondering/geen eetlust?

Hoe is de waterkwaliteit?
Zolang je wacht op de medicijnen kan een paar teentjes knoflook in de bak uitknijpen sowieso geen kwaad.

Ik had destijds begrepen dat zodra de wormen al zichtbaar uit anus komen de maanvis al behoorlijk inwendig aangetast kan zijn, bij mijn maanvis was uitslulping behoorlijk veel.

Kan er ook een vroegere stadium zijn waarbij de camallanus nog niet uitwendig zichtbaar is maar er toch andere tekenen hiervan zijn zoals zwakte/afzondering/geen eetlust?
Ik ben geen kenner maar ik zag enkel de rode wormen eruit hangen zeg maar maar verder was er niks te zien qua uiterlijk. Levamisole wat ik destijds zo kon kopen verhielp het heel snel.

Ik ben geen kenner maar ik zag enkel de rode wormen eruit hangen zeg maar maar verder was er niks te zien qua uiterlijk. Levamisole wat ik destijds zo kon kopen verhielp het heel snel.
Hier hield levamicil van manaus wel onwijs dat ik cammelanus had! Enige nadeel is 80% waterwisselen.

Hoe is de waterkwaliteit?
Zolang je wacht op de medicijnen kan een paar teentjes knoflook in de bak uitknijpen sowieso geen kwaad.
Had even de ph gemeten. Die was 7. Gekke is de andere vissen hebben nergens last van....

Update : Ik heb te maken met kruisbesmetting. Tricosal doet goed ze werk. Wel tot nu 2 vissen verloren.

Balen van de 2 Manen en ik hoop dat het nu kan worden gestopt.

Vervelend om dit mee te maken maar ik lees dat je op de goede weg bent om het op te lossen. Goed van je om naar de dierenarts te gaan en het benodigde te gebruiken!

Update : Ik heb te maken met kruisbesmetting. Tricosal doet goed ze werk. Wel tot nu 2 vissen verloren.
Mooi dat er ondanks deze twee toch weer verbetering is.
Waardoor is er sprake van kruisbesmetting, voeding?
Ik w8 nu even op een antibiotica
Is via de dierenarts. Weet niet meer welke naam het is.
Naast Trichosal (vanaf dag 1) heb jij toch ook nog iets anders gegeven?

"Kruisbesmetting" betekent dat de nieuwe vissen niet gewend zijn aan de kiemen die in de bak aanwezig zijn.
Om dit te voorkomen heb ik een quarantainebak, waar ik nieuwe vissen met vers water in doe. Een dag later (als ze wat bekomen zijn van de reis) doe ik ongeveer 5-10% water uit de q-bak en vervang dit door 5-10% aquariumwater. Als alles goed gaat, dag later nogmaals met wat meer aquariumwater (10-20%). Eén of twee dagen zo laten bekomen, dan een grote waterwissel met aquariumwater. Doorstaan ze ook dit goed, dan kunnen ze in het aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan