Wat is er nieuw

Maanvissen vreten aan planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robin1990
  • Startdatum Startdatum
R

Robin1990

Guest
Hallo allemaal,

Sinds kort merk ik dat mijn maanvissen nogal ferm tekeer gaan aan mijn planten. Vooral de zwaardplant krijgt het zwaar te verduren. Is het normaal dat maanvissen dit doen? Heb ze al verplaatst (de plant) maar dit haalt niets uit. Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt!

Edit: het betreft ook steeds 2 dezelfde maanvissen die dit doen, de rest doet dit zover ik zie niet.

Groeten,

Robin

Kan het zijn dat dit een koppeltje is die nogal rigoreus aan het poetsen zijn voor dat ze eitjes leggen? Mijn discusvissen doen ook aan poetsen, en daar sneuvelt soms ook een blad van de echinodorus bij.

Heb er net een fototje van gemaakt, dit was het restant van het plantje die ik 2 uren geleden herplant heb op een andere plaats. Bladeren waren intact. Kan dit poetsen zijn? Lijkt mij eerder hooliganisme 🙂

hBdfP0Zvap0G0xamn-EuqvyYMoQ3aB_p.jpeg

Update: en jawel hoor, zonet zie ik 1 maanvis op dit piepklein blaadje eitjes zetten! De andere eet ze wel op. Wat doe ik best hiermee? Gewoon hun gang laten gaan of? Thanks 🙂!

hahahaha zie je wel 🙂

Laat maar gewoon gaan, de kans dat er wat uit komt is nihil, ze lossen het zelf op 🙂

Het is wel een treurig plantje trouwens. Misschien is het een goed idee om wat stevigere plantjes te kiezen, zoals anubias. Deze hebben wat dikkere en stuggere bladeren en dat kunnen je maanvisjes misschien wel waarderen

Een mooie bos valesneria gigantea vinden ze heel prettig, ook om af te zetten, deze kunnen het manen geweld ook wel aan

Haha, klopt Sterrekind, het plantje was eigenlijk een beetje een experiment (lees: een restant) van wat algenproblemen. Heb het gepoetst en geknipt en dit terug geplant om te zien of het terug zou gaan groeien/herstellen. In de rest van de bak staat er nog andere planten maar blijkbaar vinden de maantjes dit triestig blaadje de ideale plek om hun eieren tegen te gooien.

@Jos, prima idee, zal er deze week wat van in huis halen.

Voor de rest zitten ze hun 'plant' te verdedigen als gekken en bewaaieren ze de eieren iig. Zou wel mooi zijn moest er wat uit komen, maar ik verwacht er niet teveel van.

Ik las iets om vannacht een klein lampje te laten branden nabij het aquarium zodat ze de eieren beter in de gaten kunnen houden. Iemand daar nog raad over? Alvast bedankt!

Ik durf daar geen advies over te geven aangezien ik heel bewust niet wil kweken met mijn vissen laat ik het altijd voor wat het is. Ik zou namelijk niet weten wat ik met een heleboel discusvissen aan moest.

Lampje aan vannacht. Wil je jongen overhouden dan zal je zeker de eerste twee weken 's nachts de verlichting voor een gedeelte aan moeten laten. Als je dit legsel in een gezelschapsaquarium hebt is de kans op succes 1%? De andere vissen vreten bijna altijd de jongen op.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hey, bedankt voor jullie antwoord.

Heb een lampje aan gelaten maar jammer genoeg zie ik dat alle eitjes weg zijn sinds deze morgen, waarschijnlijk opgegeten door de ouders/andere vissen. Ik lees op het internet wel dat ik wel vaker eitjes zou mogen verwachten van dit koppel. Zal dan ook in de nabije toekomst een 2e bakje aanschaffen en het nog eens proberen. Vindt het in elk geval een zeer interessant proces om te volgen en ik heb niet echt grote verwachtingen maar wil er wel het maximum voor gaan doen om wat jongen over te houden om weg te schenken.

Nog een bijkomende vraag: nu ik een 'bewezen koppel' heb, betekend dit dan nu dat deze maantjes perfect met z'n 2tjes in een gezelschapsbak kunnen en geen andere maanvissen meer nodig hebben om zich goed te voelen? Thanks.

Groeten,

Robin

Zonder negatief te willen doen heb je nog geen bewezen koppel, het is een koppel dat samen een nestje heeft gehad,dit wil niet zeggen dat het ook echt om een bewezen koppel gaat, een bewezen koppel heb je als het stel echt jongen heeft grootgebracht.

Ik weet verder ook niet hoe het met maanvissen zit, maar zelfs twee vrouwen kunnen samen een nestje eitjes krijgen, en zich gedragen als koppel.

Het is zeker het proberen waard met deze vissen, maar een bewezen koppeltje is het nog niet.

Thanks voor de uitleg Sterrenkind, als ze eitjes blijven leggen zal ik ze eens in een aparte bak zetten en dan zien hoe het loopt. Ik denk in ieder geval dat het om een mannetje en een vrouwtje gaat, aangezien eentje de eitjes legde en de andere er nadien constant over "schuurde", denk bevruchten? Ook de geslachtspapil was bij de ene sterk anders gevormd of de andere. Ben het niet zeker natuurlijk en redelijk nieuw in de aquariumhobby, vandaar de vele vragen 🙂.

Kan heel goed hoor, dat het om een mannetje en vrouwtje gaat, maar zolang je geen jonkies hebt gezien is het "officieel" gezien geen bewezen koppeltje 🙂

Ik zou me gewoon eens goed inlezen over kweken en dan gerust een poging wagen.

In dit geval was het dus poetsen. Maar het komt voor dat maanvissen planten eten. Mijn eimekei's waren dol op sterretjeskuid, met name de jonge blaadjes. De rio nanay's die ik nu heb zwemmen kunnen niet van de jonge blaadjes Belgisch groen afblijven.... En ze krijgen echt wel genoeg te eten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan