Wat is er nieuw

maanvissen zoenen

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Mijn maanvissen vertoonde gisteravond vreemd gedrag.
Het gaat hier om een koppel.
Nadat ik gisteren een waterwissel had gedaan, viel me op dat het koppel meteen een nieuw legsel op blad had neergelegd.
Dit verdedigen ze uiteraard. Maar s'avonds viel me op dat het koppeltje met elkaar aan het zoenen waren.
Ik heb ooit in het verleden zoenvissen gehad, dus ik ben bekent met het fenomeen. Alleen had ik het nog nooit bij maanvissen gezien.
Ik heb geprobeerd om er een filmpje van te maken, maar telkens als ik mijn camera bij pakte stopte ze ermee. :foto:
Vandaag viel me op dat een vis van het koppel beschadigingen heeft op een zijkant van het lichaam, er zijn schubben weg.
Heeft iemand hier ervaring mee? Moet of kan ik er wat aan doen?

Hopelijk heeft iemand een antwoordt. :juggle:

Dat is heel normaal gedrag bij de maanvissen, ze kijken of ze sterk genoeg zijn om een succesvol koppel te kunnen vormen.
De beschadigingen zijn mogelijk alleen bij het vrouwtje, deze word door het mannetje aangemoedigd met porren om eieren te leggen.
Ik ga er een beetje vanuit dat je niet veel maanvissen in je bak hebt, is dat zo?

Ik had 6 maanvissen in mijn bak. Hier uit zijn 3 koppels ontstaan. Nu zitten er 2 koppels in een bak en 1 koppel heb ik in aparte bak gedaan.
De vissen die gisteren zoenden, zijn al geruime tijd een koppel en hebben al veel legsels gehad.

Hebben ze alleen legsels geproduceerd of ook echt larfjes daaruit? dan pas word er over een koppel gesproken.
Vaak zie je het ook bij te weinig keuze aan partners dat ze wel proberen maar het werkt niet echt, maar dat is bij jou dan niet van toepassing.
Ik denk dat Jos je hier mogelijk nog meer over kan vertellen.

Geen reden om je druk over te maken. Het " zoenen" is bekketrekken. Ze kijken daarbij of ze gelijkwaardige partners zijn. Ook koppels doen dat af en toe.
Zit dit koppel apart? Of is het een van de andere twee koppels.

Hobbygroet,
Jos Hut

@ TonHageraats ze hebben ook al larfjes gehad ja

@ Jos Hut Het zoenende koppel zit niet apart, ze zitten met 2 koppels in een bak met een aantal bijvissen.

Maar fijn dat het normaal is en dat ik geen actie hoef te ondernemen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan