maanvissenbak


0

078

Guest
hallo medeaquarianen,

Ik heb een 60 liter bakje waar ik wat ervring mee heb opgedaan.
Heb nu een bak gekocht van 100x50x50.
De achterwand ben ik nu aan het maken.

Als alles klaar is wil ik er een maanvissenbak van maken.
Er komt kienhout in, filteren over turf en echinodorus planten.
Wat is de beste bodem voor zo'n biotoop?
Welke vissen kunnen daarbij qua waterwaardes en temp?
Wil toch graag een scholenvis erbij.
Ben ook wel gecharmeerd van de de ramirei maar kunnen die erbij?

Toch even wat vraagjes waar ik mee zit.
Hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

Grt Peter
 
Zonder er verder op in te gaan..de maat is absoluut niet geschikt voor maanvissen eerder dierenmishandeling maanvissen worden vrij hoog en je water level zal max 45-48 zijn is absoluut niet hoog genoeg.
 
De term dierenmishandeling hanteren voor iemand die zich nota bene juist wil laten informeren is wel erg lomp, sla je de plank toch ff flink mee mis

:stom:
 
Had ook al zoiets maar denk wacht nog even af.
Las zelfs iemand van de NBAT die maanvissen heeft in een bak van 45 diep en 45 hoog.
Net wat je zegt, wil mij gewoon laten informeren over bodem en soorten vissen die er goed bijpassen qua waterwaardes en temp.

En als het echt niet mogelijk zou zijn met deze maten zie ik er echt wel vanaf.
 
Het is juist heel goed dat je informatie vraagt, hoe meer informatie hoe beter. Zelf heb ik geen maanvissen gehad maar mijn vader wel. Hij had regelmatig eitjes maar ook een behoorlijk grote (zelfbouw) bak: van 200x60x60.

Er is al eerder een topic geweest over de grootte van de bak voor maanvissen op dit forum. Daar adviseren ze toch zeker minstens een bak van 1.20 voor een koppel. Maar het is eigenlijk beter om er meer te houden.

Ik denk dat als je echt plezier van ze wilt hebben, je toch een grotere bak moet overwegen.
 
Ook ik zou er niet aan beginnen, terwijl wij ze hartstikke graag een keer zouden hebben, maanvissen. We hebben er in 120 cm ook vanaf gezien.
Maar eerst wilde ik die belachelijke opmerking even uit de weg hebben geruimd. Goed dat je je daar als relatief nieuw forumlid niet door laat wegjagen! :thumbs:

Is er iets anders dat je aanspreekt? Dwergcichliden misschien?

~ Ivo
 
Zal daar nog eens over nadenken.
Had graag maanvissen gehad maar als de bak er te klein voor is doe ik het wel bij de volgende.
Alleen is het zo dat je met cichliden een vrij kale bak hebt.
Wil er toch wel mooie planten in hebben en kienhout.
Sta open voor diverse opties wat vis betreft.
 
Waarom kaal? Ben je bang dat ze plantjes vreten?
 
Hahaha, nee maar vergis me met malawicichliden.
Heb net even ergens anders op het forum lopen spieken.
Dat zijn inderdaad ook mooie vissen. Dus denk dat ik me daar maar eens in gaat verdiepen.

Ben wel blij dat ik toch maar het advies heb gekregen om geen maanvissen te nemen.
Heg volgende grotere aquarium gaat dan zeker wel een maanvisbak worden.
 
Kijk eens aan, we komen er wel :)

Zandbodem, wat kiezels en keien, paar stukken hout, een twee of drietal Echinodorussen, bosje brazilaanse klimop en om het af te maken wat drijfplanten. Eitje :D

Welke dwergcichliden spreken je aan?
Apistogramma borellii, cacatuoides en macmasteri (vaak verkocht onder de (foutieve) naam viejita) zijn aardige 'instapdwergjes'.

~ Ivo
 
Ivo,

Die keus zal ik eens gaan maken.
Eerst even verder verdiepen in de soorten en hun gewenste waarden.
Als de bak ingedraaid is kan ik de juiste keuze makn.
Zal het op het forum laten weten als alles draait.

Peter
 

Terug
Bovenaan