Wat is er nieuw

Maat van een bioloog filter

A

AndreBC

Guest
Goede dag aquara liefhebbers.

Ik heb een vraagje omtrent een bioloog filter.

Ik ben bezig om een aquarium aan te schaffen van 160x60x60 of 170x60x70.
Nu heb ik een bioloog filter staan van 100 lengte x 40 breed x 35 hoog.
Is dit groot genoeg?
Is er een berekenig manier om uit te rekenen wat het zou moeten zijn om een goede filtratie te krijgen?

Stel aquarium 170x60x70 met glas dikte 1cm.
Stel je overloop kamer is 20x15 en de hoofd overloop zit 16cm onder het opp.

Water wat boven de overloopkam zit zetten we op 2cm.
Dan heb je 168x58x2= 19,4 liter water bovenop je kam.

Onder de kam heb je nog eens 20x15x14=4.2 liter

Totaal heb je dan bij stroomuitval 4.2+19.4=23.6 liter water wat je
bioloog moet kunnen bufferen bij stroomuitval.

Je zegt bioloog is 100x40x35.
Laten we zeggen dat het glas hier 0.6mm dik is.

Dan krijg je dus 98.8x38.8xH=23.6 liter.
Dwz je waterlijn moet 6.17 cm onder de rand van het bioloog blijven.

Nu is je bioloog 35cm hoog, dwz bij normale operatie mag het waterpeil niet
hoger worden dan 28.5 cm, anders ga je natte voetjes krijgen bij stroom uitval.

Dus het is zaak om te meten hoe de schotten in het bioloog zitten, wat is het max waterpeil als de pomp normaal draait.

Daarnaast moet je even kijken wat voor een pomp (l/h) je erop gaat zetten.
Zijn de schotten dusdanig gemaakt dat deze flow er wel doorheen getrokken kan worden.

Dus een simpele ja of nee antwoord is niet te geven.

Om het filtermateriaal zelf, dwz opp voor de bacterien hoef je bij een bioloog van een meter echt geen zorgen te maken. Het is vooral, hoeveel water kan dat ding verwerken tov je pomp en wat gebeurd bij stroom uitval.

Op mijn youtube kanaal staat een filmpje die dit ook nog eens laat zien;

whoow, wat een mooie uitleg.

Ik ga het filmpje even bekijken.

Er komt een opvoerpomp in die regelbaar is en 5000L kan verplaatsen.

Idd geen simpel antwoord op te geven LOL

Heb je filmpje bekeken. Onwijs mooi laten zien.
Ik ben nieuw op het gebruiken van een bioloogfilter.
Het is dus zaak om goed te berekenen hoe hoog je afvoer buis in de droogkamer komt.

Ook een zeer handige tip van die gaatjes in de uiteinde van stromingsbuis

Stel aquarium 170x60x70 met glas dikte 1cm.
Stel je overloop kamer is 20x15 en de hoofd overloop zit 16cm onder het opp.

Water wat boven de overloopkam zit zetten we op 2cm.
Dan heb je 168x58x2= 19,4 liter water bovenop je kam.

Onder de kam heb je nog eens 20x15x14=4.2 liter

Totaal heb je dan bij stroomuitval 4.2+19.4=23.6 liter water wat je
bioloog moet kunnen bufferen bij stroomuitval.

Je zegt bioloog is 100x40x35.
Laten we zeggen dat het glas hier 0.6mm dik is.

Dan krijg je dus 98.8x38.8xH=23.6 liter.
Dwz je waterlijn moet 6.17 cm onder de rand van het bioloog blijven.

Nu is je bioloog 35cm hoog, dwz bij normale operatie mag het waterpeil niet
hoger worden dan 28.5 cm, anders ga je natte voetjes krijgen bij stroom uitval.

Dus het is zaak om te meten hoe de schotten in het bioloog zitten, wat is het max waterpeil als de pomp normaal draait.

Daarnaast moet je even kijken wat voor een pomp (l/h) je erop gaat zetten.
Zijn de schotten dusdanig gemaakt dat deze flow er wel doorheen getrokken kan worden.

Dus een simpele ja of nee antwoord is niet te geven.

Om het filtermateriaal zelf, dwz opp voor de bacterien hoef je bij een bioloog van een meter echt geen zorgen te maken. Het is vooral, hoeveel water kan dat ding verwerken tov je pomp en wat gebeurd bij stroom uitval.

Op mijn youtube kanaal staat een filmpje die dit ook nog eens laat zien;

Je mist het stuk water wat uit de leidingen terug het pompvak in

Het hele probleem is op te lossen met een overloop naar je afvoer.
Wij hebben in ons bioloog nog een noodoverloop die meteen op de afvoer/riool is aangesloten.
Dus nooit gedoe als de stroom een keer uitvalt.

Nu is dat natuurlijk niet voor iedereen haalbaar, aansluiten op de riolering... als t kan is dat zeker handig.
Maar met een klein beetje doordachte bioloog zal je ook geen gedoe krijgen bij stroomuitval zonder die aansluiting :))

op het 1e gezicht zou ik zeggen: moet geen probleem vormen.
Maar even grofweg de hoeveelheid water berekenen die nog de bioloog in zou stromen bij stroomuitval is zeker handig, en daar dan nog een mooie marge op houden :)) en zoals je zelf al aanhaalde: absoluut niet vergeten het gaatje te boren zodat de hevelwerking van de uitvoer stopt bij stroomuitval (of ervoor zorgen dat de uitvoer deels bovenwater uitkomt, zo heb ik dat).

mijn bioloog is 150x40x40 (bak van 230x70x70).. bij stroomuitval staat het water hoogstens zo'n 7-10cm onder de bovenkant bioloog (beetje variërend van hoeveel water er inmiddels al is verdampt in de tussentijd).

Laatst bewerkt:
Ja tuurlijk want iedereen heeft natuurlijk een aansluiting op het riool onder de bak 🙄
Mijn tip koop/maak u gewoon een hogere bioloog want die 35cm is gewoon veel te laag, ik mag mijn nieuwe gaan halen nu zaterdag 130*45*50, 5 vaks, dubbel schot en dubbele bodem voor iets van een 300€

Ja tuurlijk want iedereen heeft natuurlijk een aansluiting op het riool onder de bak 🙄
Mijn tip koop/maak u gewoon een hogere bioloog want die 35cm is gewoon veel te laag, ik mag mijn nieuwe gaan halen nu zaterdag 130*45*50, 5 vaks, dubbel schot en dubbele bodem voor iets van een 300€
Aansluiting op het riool is vaak wel te realiseren, maar als je nog in de plannende fase zit is het natuurlijk wel een mooie tip/optie om het mee te nemen in het ontwerp.
Het je pas bedenken als je bak al draait is vervelender.

Aansluiting op het riool is vaak wel te realiseren, maar als je nog in de plannende fase zit is het natuurlijk wel een mooie tip/optie om het mee te nemen in het ontwerp.
Het je pas bedenken als je bak al draait is vervelender.
Ik volg hoor en ik heb ook aan en afvoer onder de bak maar 90% heeft dat niet dus TS is daar niet zoveel mee :DD

Ik zie een prachtige berekening van Rjoeman, maar ik vraag me serieus af of dat echt nodig is. Ik heb een grote bioloog, nooit afgevraagd hoe veel liter precies. Inhoud van de bak is ongeveer 650 liter. Als je nu gewoon :
  • het water in de bak zo hoog zet dat het nèt niet de overloop in gaat
  • het water in de bioloog zo hoog zet dat het gewenste niveau er in staat , rekening houdend met een paar liter die nog in de leiding komt
  • de leidingen dan even laat voor wat het is, en als het draait , nog een litertje of 3 erbij gooit
Dan ben je toch klaar? Wel even opletten of de pompcapaciteit en de doorstroomsnelheid van het water door je kamers en de filtermaterialen een beetje in evenwicht is, maar dat is het volgens mij. Valt de stroom uit, nou, dan ben je terug bij situatie null, het moment dat je bovengenoemde stappen zette. Geen natte voeten.

Wat zie ik over het hoofd ?

fijn paasweekend

Mark

Je doet precies hetzelfde als ik, alleen ik gebruik cijfers en jij gezond verstand, maar beide is een berekening.

Ik zie een prachtige berekening van Rjoeman, maar ik vraag me serieus af of dat echt nodig is. Ik heb een grote bioloog, nooit afgevraagd hoe veel liter precies. Inhoud van de bak is ongeveer 650 liter. Als je nu gewoon :
  • het water in de bak zo hoog zet dat het nèt niet de overloop in gaat
  • het water in de bioloog zo hoog zet dat het gewenste niveau er in staat , rekening houdend met een paar liter die nog in de leiding komt
  • de leidingen dan even laat voor wat het is, en als het draait , nog een litertje of 3 erbij gooit
Dan ben je toch klaar? Wel even opletten of de pompcapaciteit en de doorstroomsnelheid van het water door je kamers en de filtermaterialen een beetje in evenwicht is, maar dat is het volgens mij. Valt de stroom uit, nou, dan ben je terug bij situatie null, het moment dat je bovengenoemde stappen zette. Geen natte voeten.

Wat zie ik over het hoofd ?

fijn paasweekend

Mark
Zo deed ik het ook ongeveer.
Aquarium vullen tot het water juist door de overloop gaat.
Ff wachten.
Bioloog vullen tot een veilige hoogte.
opvoerpomp aan zetten.
ff wachten tot alles in evenwicht is.
Dikke lijn op waterniveau laatste vak kleven/tekenen. Dit is het bijvulniveau als de bak draaiende is.

Zo deed ik het ook ongeveer.
Aquarium vullen tot het water juist door de overloop gaat.
Ff wachten.
Bioloog vullen tot een veilige hoogte.
opvoerpomp aan zetten.
ff wachten tot alles in evenwicht is.
Dikke lijn op waterniveau laatste vak kleven/tekenen. Dit is het bijvulniveau als de bak draaiende is.
Zo heb ik m’n min/Max vulnivo bepaald.
Max is net niet overstromen en min is net geen lucht happende pompen

Kan natuurlijk prima wanneer alles al is aangesloten.
Bij TS moet het nog aangesloten worden en is de vraag of dat ding het wel trekt, dan zal je toch echt iets moeten berekenen.
Beetje klote als alles is aangesloten en blijkt dat het allemaal te klein is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan