Wat is er nieuw

Maatwerk 270cm gezelschap van Tetra

Tetra

Member
Lid geworden
20 november 2024
Leeftijd
37
Hallo!

Mijn bak draait nu sinds oktober en het leek me een mooi moment om even te delen. Hier en daar ben ik nog aan het schuiven met planten, moet de bodem nog dichtgroeien maar langzaam komen we er wel!

Betreft een maatwerkbak van 270cm, met een Eheim 3 en Eheim 4. Dus 2x opvoer en 3x afvoer door de bodem en interne verwarming.
Daarnaast maak ik gebruik van Co2 d.m.v. een inline diffusor.

Bewoners zijn een school kardinaaltetra, Puntius Denisonii, kegelvlekbarbelen en Hyphessobrycon columbianus. Geen biotoop maar gezelschap dus.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Bijlagen

• 20250311_074615.jpg
    20250311_074615.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 52
  • 20250310_202714.jpg
    20250310_202714.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 51
  • 20250311_074633.jpg
    20250311_074633.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 44
  • 20250311_074639.jpg
    20250311_074639.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 43
  • 20250311_074646.jpg
    20250311_074646.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 40
  • 20250311_074708.jpg
    20250311_074708.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 42
  • 20250311_074742.jpg
    20250311_074742.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 49
Wat een prachtige bak 😎😎

Mooie bak en wat geef je aan voeding verder en wat zijn de waterwaarden?
Dank! 1x per maand voeg ik plantenvoeding toe. Verder meet ik eigenlijk geen waterwaarden. Ik kijk vooral naar de symptomen die ik zie in de bak. Ik denk dat het volume van de bak daarbij helpt om nog adequaat te reageren. Indien noodzakelijk test ik wel uiteraard als de gezondheid van de vissen in het gedrang komt.

Met zo’n groot volume wordt het alleen maar eenvoudiger, kijken hoe het in de bak gaat is voldoende 👍

Schitterend!! Goed gedaan zeg!

Welke plantenvoeding geef je precies en wat voor bodem heb je?
Ik gebruik Profito als voeding. Verder gewoon filterzand als bodem. Hier en daar ijzertabletten voor de rode planten. Op het moment dat planten minder aanslaan kan ik er nog voor kiezen om kegels bij te plaatsen.

Als tip zou ik je willen geven om wekelijks profito te geven. Ik verdeel de, kleinere portie profito, over 3 dagen per week, tip van @Drup. Hou er rekening mee dat profito een goede plantenvoeding is maar Fosfaat en Nitraat ontbreekt. Je kunt bijvoorbeeld, gunstig qua kosten, eens kijken op aquariumbemesting.nl voor poeders om zelf een stockoplossing te maken.

Maar ja wie ben ik. Ik lees en leer nog steeds en dat geeft me erg veel voldoening, plezier. 🤷

Als tip zou ik je willen geven om wekelijks profito te geven. Ik verdeel de, kleinere portie profito, over 3 dagen per week, tip van @Drup. Hou er rekening mee dat profito een goede plantenvoeding is maar Fosfaat en Nitraat ontbreekt. Je kunt bijvoorbeeld, gunstig qua kosten, eens kijken op aquariumbemesting.nl voor poeders om zelf een stockoplossing te maken.

Maar ja wie ben ik. Ik lees en leer nog steeds en dat geeft me erg veel voldoening, plezier. 🤷
Dat zijn nuttige tips! Vooral over de poeders. Met een groot volume aquarium gaat er natuurlijk meteen een grote hoeveelheid bemesting in, met bijkomende kosten. Top!

Laatst bewerkt:
Een andere tip die ik je graag wil geven, bevalt me ook erg goed, is om voor testen druppeltesten te gebruiken. Persoonlijk vind ik dat gemakkelijker in gebruik dan teststrips.
En profito iedere keer opnieuw voor gebruik de fles goed schudden.

Kijk op de genoemde site ook maar eens naar kleibolletjesmix en lateriet. Tip van @benvo is 1 op 1 gebruiken. Dan kun je zelf kleibolletjes maken met een beetje profito een deeg... En daarna de bolletjes , rustig laten drogen.

Maar ja, wederom wie ben ik.:thumbs:

Laatst bewerkt:
Jeetje wat een joekel van een bak! Eindelijk een bak die torpedo's geeft wat ze nodig hebben!
Mooi beplant, maar ik vrees dat je de planten inderdaad ook nitraat en fosfaat moet gaan geven, anders zou het wel eens van tijdelijke duur kunnen zijn.

Mooie bak hoor, lekker beplant, goed bezig 👍.

Mooie bak. En inderdaad veel zwemruimte voor de Torpedobarbelen.
Welke lampen heb je erboven?

Wat me wel opviel is dat de kast wat breder is dan de bak? En ander detail, mooie scooter staat erboven op de bak. Een Vespa?

Mooie bak. En inderdaad veel zwemruimte voor de Torpedobarbelen.
Welke lampen heb je erboven?

Wat me wel opviel is dat de kast wat breder is dan de bak? En ander detail, mooie scooter staat erboven op de bak. Een Vespa?
Dankje! Ik heb verschillende ledstrips erop liggen. 1 dubbele van 260cm, 2 van 100cm en 2 van 200cm.

De Vespa is van Lego 😀

Leuke bak!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan