Mac ombouwen tot aquarium


M

Mac-i

Guest
Hey Hallo,

Al aardig lang zit ik erover na te denken om mijn Mac om te bouwen tot een Aquarium. Nu heb ik de afgelopen tijd aardig wat gelezen en is het tijd om eraan te beginnen.

Ik wil een koudwater aquarium maken om mee te beginnen met Vuurgarnalen en Sluierstaar. De bak word ongeveer 47x40x20.

Nu is alleen mijn eerste vraag wat is het beste om te gebruiken voor de zijkanten. Glas of Plexiglas of totaal wat anders?

Bekijk media item 1491
 
Leuk project, ben heel benieuwd! Met je keuze voor glas of plexiglas kan ik je niet helpen helaas. Maar het wordt wel te klein voor een sluierstaart. Maar voor garnalen lijkt me dit een prima maat. Ik weet niet of de vuurgarnalen op kamertemperatuur kunnen, dus dat moet je wel nog even uitzoeken.
 
Mooi project, dit ga ik zeker volgen.
Maar ik moet je ook teleurstellen, dit bakje wordt te klein voor een sluierstaart, die hebben minimaal een bak van 100 cm nodig, liever nog van 120 cm.
Voor garnalen lijkt het me prima maar ik zou geen enkele vis weten die er in past, wellicht een Betta maar daar twijfel ik over omdat 20 cm niet erg diep is. Maar eens horen wat anderen hier van vinden.

Overigens loop je met elke vis het risico dat ze flink van de garnalen snoepen. Wat in de bek past is namelijk voedsel voor deze opportunisten.
 
Ah jammer, dan alleen garnalen. Zit nu te denken om de bak iets dieper te maken rond de 40 cm. Beide kanten 10 cm laten uitsteken als dat lukt qau gewicht.
 
Ah jammer, dan alleen garnalen. Zit nu te denken om de bak iets dieper te maken rond de 40 cm. Beide kanten 10 cm laten uitsteken als dat lukt qau gewicht.
Kijk eens naar de Superfish Home modellen. Die steken uit over de basis.
 
Dat ziet er inderdaad goed uit. Zit nu te denken aan 47x40x50. Zal Float blank glas van 6mm goed zijn?
 
Dat ziet er inderdaad goed uit. Zit nu te denken aan 47x40x50. Zal Float blank glas van 6mm goed zijn?
Ik zou het je niet durven zeggen maar ik ga de dikte van het glas van de Home 80 eens voor je meten.
Ik vind het er trouwens in verhouding erg dun uit zien, in acht genomen dat de bak ook nog eens vrij hoog is voor een 60 cm bakje
 
Glas is inderdaad 6 mm, glas is 45 cm hoog, waterstand 43 cm.

Let wel, het stuk van de bodem dat ondersteund wordt, wordt helemaal ondersteund, is dus een vlakke 'plaat'
 
Plexiglas is ook nog wel goed te doen hoor.
Gezien je een frame hebt om alles in te zetten zou je denk ik wel weg kunnen komen met 6mm
 
Het komt uiteindelijk buiten het frame. Het steekt aan beide kant 10 a 15 cm uit.

Ga van binnenkort beginnen met het frame te ontmantelen.
 
Het komt uiteindelijk buiten het frame. Het steekt aan beide kant 10 a 15 cm uit.

Ga van binnenkort beginnen met het frame te ontmantelen.
Benieuwd hoe dik het glas is dat je gaat gebruiken?
 
Even voor je gemeten, de Home 80 heeft de glazen bak op vier hoeken 7 cm uitsteken
 
Laatst bewerkt:
Even voor je gemeten, de Home 80 heeft de glazen bak op vier hoken 7 cm uitsteken
Ah top dankje, Zit nog te twijfelen tussen echt glas of plexiglas. Zit nu te kijken voor de zijkanten 6mm en de onderkant 10mm.
 
Superfish, de 'producent' van de Home bakjes staat er dacht ik wel om bekend te werken met de minimale dikte glas.
 
Superfish, de 'producent' van de Home bakjes staat er dacht ik wel om bekend te werken met de minimale dikte glas.

Zijn ze niet de enige in.... ik heb hier in huis ook een Aquatlantis Advance 60 staan maar dat is ook niet dik hoor....

Dan is het glas van de oude Superfish Expert 70 ( zelfde maat maar paar cm hoger) wel dikker...
 

Terug
Bovenaan