Macro objectief of tussenring?


Dommie

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
54
Ik heb een Nikon D3300 met objectief AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR en zou wat betere foto’s van de visjes willen kunnen maken. Guppen en rouwtetra’s dus klein en beweeglijk. (Maar niet alleen foto’s van de visjes, ook van de poezen, cavia’s, plantjes etc.) Ik concentreer me nu vooral op de mogelijkheid om beter in te zoomen, andere invloeden zoals diafragma, licht etc. heb ik geen verstand van en ga ik me later in verdiepen.

Qua macro objectief ik ben uitgekomen op de SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon. Maar deze is toch weer ruim € 400,- (aanbieding deze week) en ik vraag me af of het verschil in foto’s dat bedrag waard is.

Een financieel gunstiger alternatief zou zijn om tussenringen te gebruiken. De Caruba Extension TUBE SET NIKON CHROOM (TYPE II) is geadviseerd (wel met de toevoeging dat een macro objectief het beste resultaat zal geven). Kost deze week € 94,- dus dat scheelt nogal. Maar ik begreep dat scherpstellen hiermee wat langzamer kan gaan en dat is niet handig bij bewegende doelwitten lijkt mij?

Wat ik mij vooral afvraag is of de kosten opwegen tegen het resultaat van de extra zoommogelijkheid omdat ik met de huidige lens natuurlijk ook al kan inzoomen. Ga ik straks wel echt een duidelijk verschil zien qua inzoomen?

Wie heeft ervaring hiermee en kan mij adviseren?
 
Ik heb een Nikon D3300 met objectief AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR en zou wat betere foto’s van de visjes willen kunnen maken. Guppen en rouwtetra’s dus klein en beweeglijk. (Maar niet alleen foto’s van de visjes, ook van de poezen, cavia’s, plantjes etc.) Ik concentreer me nu vooral op de mogelijkheid om beter in te zoomen, andere invloeden zoals diafragma, licht etc. heb ik geen verstand van en ga ik me later in verdiepen.

Qua macro objectief ik ben uitgekomen op de SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon. Maar deze is toch weer ruim € 400,- (aanbieding deze week) en ik vraag me af of het verschil in foto’s dat bedrag waard is.

Een financieel gunstiger alternatief zou zijn om tussenringen te gebruiken. De Caruba Extension TUBE SET NIKON CHROOM (TYPE II) is geadviseerd (wel met de toevoeging dat een macro objectief het beste resultaat zal geven). Kost deze week € 94,- dus dat scheelt nogal. Maar ik begreep dat scherpstellen hiermee wat langzamer kan gaan en dat is niet handig bij bewegende doelwitten lijkt mij?

Wat ik mij vooral afvraag is of de kosten opwegen tegen het resultaat van de extra zoommogelijkheid omdat ik met de huidige lens natuurlijk ook al kan inzoomen. Ga ik straks wel echt een duidelijk verschil zien qua inzoomen?

Wie heeft ervaring hiermee en kan mij adviseren?
Wat is de kortste instel afstand van die nikkor misschien kun je op 105 mm daar toch wel aardige foto s mee maken lijkt mij. Die Nikkor heeft ook Vr een nadeel is wel dat hij in de de tele 105 mm minder lichtsterk is. De kwaliteit van de foto s wordt overigens voor 85% bepaalt door de fotograaf en niet door het materiaal. Het nadeel van macro is dat de scherptediepte terugloopt en je dus min of meer gedwongen bent om te diafragmeren. Wat dat inzoomen betreft blijft hetzelfde alleen een macro objectief is zo geconstrueerd dat de kortste instel afstand kleiner is en je een verhouding van 1:1 kunt bereiken
gr. Hans
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je reactie, daar heb ik wel wat aan. Volgens de specificaties is de kortste scherpstelafstand 0,45 m. Ik denk dat je inderdaad sowieso gelijk hebt dat de fotograaf het belangrijkste onderdeel is. Uit je reactie begrijp ik dat ik niet teveel verbetering moet verwachten ten opzichte van mijn huidige lens. Het is waarschijnlijk verstandiger (en goedkoper) dat ik eerst probeer mijn huidige camera+lens beter leer te begrijpen.
 
Dankjewel voor je reactie, daar heb ik wel wat aan. Volgens de specificaties is de kortste scherpstelafstand 0,45 m. Ik denk dat je inderdaad sowieso gelijk hebt dat de fotograaf het belangrijkste onderdeel is. Uit je reactie begrijp ik dat ik niet teveel verbetering moet verwachten ten opzichte van mijn huidige lens. Het is waarschijnlijk verstandiger (en goedkoper) dat ik eerst probeer mijn huidige camera+lens beter leer te begrijpen.
45 cm op een 105 mm lens moet je volgens mij prima foto's kunnen maken omdat je ook nog kan uitsnijden ed
 
Nadeel van ringen is dat ze alle waardes vermenigvuldigen met de vergroting van de ring
bijv. F8 wordt met een 1:4 ring dus F12
daarom zie je bij het gebruik van een balg wel sluitertijden tot in de 90 seconden

Voordeel van een macro is (als je het over een echte macro lens hebt) dat je er ook geweldige buitefoto's, zowel natuur als architectuur, mee kunt maken, waarbij het perspectief juist niet vertekend

Alleen jammer dat die krengen zo duur zijn, maar een specifieke lens is altijd optimaal voor het doel waar hij voor gemaakt is
 
Ik zou investeren in een goede flitser.
Het allerbelangrijkste is voldoende licht.
Zeker als je voldoende scherptediepte wilt.

Groetjes John.
 
Ik vind macro ringen op zich een leuk stukje speelgoed wat echt wel wat bied op het gebied van macro tot super macro. Maar ik persoonlijk vind de combinatie met een zoomlens niets. Een 50mm 1.2 of 1.4 icm met macro ringen is "nuttig". Een zoomlens met een diafragma van 5.6 + ringen is alleen voor statische objecten met heel veel licht nog te doen, maar eigenlijk een no go, wat mij persoonlijk betreft.

Ik schroef ook wel eens een kleine macro ring op mijn macro objectief, maar dan vooral om hele kleine dingen nog in beeld te brengen.

Voor aqua fotografie zou ik het niet zo heel snel doen, omdat je juist ook een korte sluitertijd nodig hebt en nog voldoende licht wilt hebben. Flitsen is prima te doen, zeker slave flitesen (bedraad of draadloos) waarbij je van boven kan flitsen en niets ziet reflecteren in het glas.

Sigma is een mooie lens, Tamron 90mm kan nog een optie zijn. Je kan ook tweedehand kijken, dat kan nog wat pegels schelen.......
 
De macroringen vind ik zelf maar niks, zeker voor aquariumfotografie kom je al gauw licht tekort. Zelf heb ik een (oude) Tamron 90mm 1:2.8 in combinatie met een D3000 , voor aquariumfotografie (zeker snelle vissen) is deze lens te traag, manueel kan je nog wel wat Lucky shots maken, maar voor mijn beestjes en wat natuurfotografie is een macro zalig. Als je het puur voor de vissen doet koop dan inderdaad een lichtsterke prime lens en een goede flitser, wil je hem ook voor andere doeleinden gebruiken lijkt mij de sigma een prima keuze.
Mijn tip is eerst inlezen, net als bij aquarium houden kan dat een hele hoop geld besparen. De basis is heus niet moeilijk en eens je weet wat je wil doen en hoe je het moet doen is de keuze ineens veel makkelijker. Lees deze eens door. https://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
 
Ik zelf maak gewoon foto's met de 18-55mm lens op een D3400. Ik maak vaak foto's in de Aperture mode waarbij jijzelf de aperture (diafragma) instelt de rest doet hij vanzelf. In mijn fotoalbum (linkje in de handtekening) staan een aantal voorbeelden.
Ik weet niet of het of het als beginnend persoon het waard is om zoveel geld te besteden. Het lijkt mij verstandiger eerst flink te schieten zodat je weet wat je nodig heb dat zoekt wat makkelijker. Dit is wel mijn mening dus hecht er zoveel waarde aan als je wil. Ik ben namelijk ook geen expert :D
hier ook een voorbeeldje
DSC_1183.JPG
 
Oh nog vergeten te zeggen dat bij sommige tussenringen een aantal functies zoals autofocus niet altijd beschikbaar zijn

Mahjah dr is ok nog iets in het midden


IMO is zoiets een prima oplossing om uit te vogelen of het je past
Ding staat er een week op en nog niks geboden, bieden vanaf 150, wie weet :DD
 
Een goede flitser welke je los van de camera kan gebruiken om van boven te belichten is zeker een goede investering, door de voorruit kan ook, maar denk om reflecties Hoek van inval is gelijk aan de hoek van weerkaatsing.
gr. Hans
 
fotos zeggen meer dan woorden, maar mijn dochter maakt fotos van vlinders die soms nog kleiner zijn dan een guppy...en vliegen.
Will je echt resultaat dan kun je die tussenringen vergeten.
Het is eerder een kwestie van wat je wilt bereiken, en dan pas was zijn de kosten.
Welke mogelijkheden zijn er met een 16-80 objectief.....klik hieronder.

 
fotos zeggen meer dan woorden, maar mijn dochter maakt fotos van vlinders die soms nog kleiner zijn dan een guppy...en vliegen.
Will je echt resultaat dan kun je die tussenringen vergeten.
Het is eerder een kwestie van wat je wilt bereiken, en dan pas was zijn de kosten.
Welke mogelijkheden zijn er met een 16-80 objectief.....klik hieronder.



x-men wow GIF by 20th Century Fox Home Entertainment


Prachtig, ja nee dan schieten woorden te kort inderdaad, complimenten aan uw dochter
 
Super bedankt voor alle reacties. Ik ga voorlopig niets kopen, maar jullie informatie rustig doornemen en eerst leren en oefenen. Wellicht kom ik nog met vervolgvragen. Bedankt voor de link naar de basiscursus, iets dergelijks was ik al van plan en nu hoef ik er niet meer naar te zoeken. 😊
 
Prachtig, ja nee dan schieten woorden te kort inderdaad, complimenten aan uw dochter
Dank je wel, zal het compliment doorgeven.
Vind het zelf ook bijzonder, ze heeft een uitstekend oog, geduld en weet hoe ze de vlinders moet benaderen.
De meeste foto's zijn geschoten vanaf een cm of 25 afstand, kruipend en liggend door het gras en zand.
 
....ik heb een complete camera versleten op aquarium fotografie.....de foto's werden pas beter nadat ik flitser ben gaan gebruiken. Ik heb er nu 3....2 boven en 1 voor het aquarium.
 
De foto's in de topics in mijn handtekening (scherm even draaien op mobiel) zijn vrijwel allemaal genomen met een tussenring en/of goedkope voorzetlensjes.
Er valt wel degelijk wat winst te halen met zo'n tussenring of voorzetlens vind ik persoonlijk.
Leuk voor op een forum of sociale media maar je moet er natuurlijk geen wonderen of publicatie kwaliteit van verwachten.
 
Het komt allemaal neer op zorgen voor een ideale combinatie om voldoende licht te krijgen op de sensor:

A(perture) ofwel diafragma - de lensopening: Hoe kleiner het getal hoe groter de lensopening. F1.8 is een lensopening van 1 / 1.8 ||| F10 is 1 / 10 lensopening. Maar hoe wijder open, hoe minder er scherp is van voor naar achter.

Tv (Timevalue) is de sluitertijd. Hoe sneller hoe meer je het beeld "bevriest". Bij een sluitertijd van 1/8ste seconde is de vis vaak bewogen. Een goede leidraad is 1/zoom Dus een lens van 100 mm heeft minimaal 1/100e sluitertijd nodig om stilstaande objecten niet bewogen te laten zijn.....zwemmende vissen dus vaak nog wat meer.

ISO - de lichtgevoeligheid van de sensor. Iso 100 voor buiten in de zon....ISO 800 voor donkerdere scenes en ISO 25000 met minimaal licht.....maar er geldt wel hoe hoger de iso, hoe meer ruis er in het beeld komt.

In het aquarium hebben we altijd te weinig licht om veel foto's te laten lukken. Je moet dan geluk hebben. Een vis die net stilhangt, een statief om je eigen beweging er uit te halen, wat meer ruis accepteren etc etc. Dan schiet je 100 foto's, daarvan zijn er 10 misschien bruikbaar en vijf wel ok.

Sinds ik flitsers gebruik, heb ik van de 100 foto's er 95 die technisch goed zijn, dan hoef ik alleen nog de mooiste compositie uit te zoeken. Vrijwel al mijn foto's zijn gemaakt met flits....waarvan 1 dus voor het aquarium. Gewoon iets schuin met de flitser mee fotograferen en je hebt geen last van reflecties. Of je gebruikt deze lenskap:

fotograferen-met-lenskap.jpg
 
Ik ben al ouderwets, in mijn foto tijd was ISO800 al een buitenbeentje
en toen hadden we het over korrel :DD

Och die goeie ouwe tijd toch ook..
ik had wel een leuk setje van Minolta XG9000 (die met die programma kaartjes) met oa een Macro 100mm F : 2.8 en een Ringflitser was tevens een pracht van een portret lens bdw
Toen kocht je in het buitenland op de vliegvelden nog echt tax free :DD

Jammer toch dat die failliet gegaan zijn
 
Ik heb een Nikon D3300 met objectief AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR en zou wat betere foto’s van de visjes willen kunnen maken. Guppen en rouwtetra’s dus klein en beweeglijk. (Maar niet alleen foto’s van de visjes, ook van de poezen, cavia’s, plantjes etc.) Ik concentreer me nu vooral op de mogelijkheid om beter in te zoomen, andere invloeden zoals diafragma, licht etc. heb ik geen verstand van en ga ik me later in verdiepen.

Qua macro objectief ik ben uitgekomen op de SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon. Maar deze is toch weer ruim € 400,- (aanbieding deze week) en ik vraag me af of het verschil in foto’s dat bedrag waard is.

Een financieel gunstiger alternatief zou zijn om tussenringen te gebruiken. De Caruba Extension TUBE SET NIKON CHROOM (TYPE II) is geadviseerd (wel met de toevoeging dat een macro objectief het beste resultaat zal geven). Kost deze week € 94,- dus dat scheelt nogal. Maar ik begreep dat scherpstellen hiermee wat langzamer kan gaan en dat is niet handig bij bewegende doelwitten lijkt mij?

Wat ik mij vooral afvraag is of de kosten opwegen tegen het resultaat van de extra zoommogelijkheid omdat ik met de huidige lens natuurlijk ook al kan inzoomen. Ga ik straks wel echt een duidelijk verschil zien qua inzoomen?

Wie heeft ervaring hiermee en kan mij adviseren?
Voor €400 zou ik gaan voor een 24-70 F2.8 van tamron (2e hands)

tussenringen zijn per definitie knudde (althans worden bijna overal afgeraden of 2e hands aangeboden omdat men alsnog een macro lens koopt)

D3300 zou je denk ik we tot 1000 iso weg kunnen komen zonder ruis.

Ikzelf schiet met m’n D750 met een 35mm prime lens (F1.8), down stoppen naar F4 en alles is scherp en close-up op F2.2 ongeveer om de hele vis scherp te hebben.
Daarmee kom ik vaak wel weg met een iso van 100, sluitertijd weet ik niet uit m’n hoofd
 

Terug
Bovenaan