Maestro's gekko's


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,104
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo! Ik ben net terug uit Houten, en natuurlijk heb ik een beestje gekocht :rolleyes:
Het is namelijk een (vermoedelijk Harlequin) wimpergekko. Deze is volgens de verkoper anderhalve maand oud en weegt 2 gram.
Hij zit nu lekker in zijn Fauna box, daarin zit een gote nepplant en een rol keukenpapier in (weet ik, niet ideaal aangezien het kan rotten, maar ik ga het elke dag vervangen) waar hij in kan verstoppen.
Foto's volgen nog!
 
Wat leuk zeg, deze editie Houten was ook wel erg de moeite moet ik zeggen, veel speciale soorten.
Heb zelf ook wat nieuwe dieren gekocht.
Maar alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst en ik ben benieuwd naar de foto's ^^
 
Ben je toch geweest? :p
Ja, was erg leuk. Zelfs mijn moeder, die helemaal niks met dieren heeft, wilde rondlopen en overal foto's van maken. Wat ik vooral zag waren Koningspythons en luipaardgekko's. Paar stands hadden wimpers, maar ik had eigenlijk verwacht dat ze meer beschikbaar waren. Deze komt van reptielen-enzo, en toen ik hem zag, wist ik gelijk dat hij het zou worden.
Zelf had ik eigenlijk gehoopt Abronia's te kunnen zien, aangezien ik deze erg gaaf vind, maar dat lukte helaas niet. Maar het was zeker de reis waard!
Ik heb ook een paar dingen gekocht:
1x blok cocopeat
1x pl lamp voor mijn aquarium (voor maar 2,5 euro!)
1x Bromelia
3 doosjes krekels, maat 4
2 dingen uit een erg leuke stand met natuurlijke decoratie
en natuurlijk een wimpergekko.
 
Ja meestal 75 % van alle beurzen bestaan uit korenslangen, koningspythons, baardagamen en luipaardgekko's, al had deze editie redelijk veel andere soorten in verhouding met andere keren.
Inderdaad redelijk weinig wimpergekko's, moest voor een collega kijken voor een volwassen vrouwtje en ben er maar 3 tegengekomen die redelijk prijzig waren.
Abronia's zijn heel moeilijk te vinden, heb ze denk ik nog maar een keer of 2 op beurzen gezien.
Maar deze editie vond ik persoonlijk een van de betere qua variëteit in soorten, european legless lizards, groene boomvaranen, blauwe leguanen, longvissen, stokstaartjes, vleerhonden, capibara's, verschillende uromastyxen, volwassen kraaghagedissen, haakneuzen, anaconda, siamese krokodil, enz

Ik zelf heb een reuzenwaterwants (Lethocerus africanus) en een vliegende gekko (Ptychozoon kuhli mee)
een stuk of 7 UVB lampen van reptech en een warmtelamp plus een hoop UVB testers voor maar 87 euro
een kleine pot Repashy crested gecko diet
een Maanlicht lamp en geweldige 'Ik waak hier" plaatjes van een jemenkameleon en kraaghagedis. xD
 
En hier zijn de foto's!
Fired down:
WP_20160919_14_35_18_Pro.jpg

WP_20160919_14_35_55_Pro.jpg

En fired up (hij zat even bij de krekels te kijken, maar hij wilde er geen eten...)
WP_20160919_14_40_27_Pro.jpg
 
Een zeer mooi exemplaar!
Al plannen voor een terrarium? :)
 
Jazeker! Ik zou graag voor hem een "Bio-active setup" willen opzetten, het liefst rond de 60x40x80, het zal niet goedkoop zijn, maar dat verwacht ik ook niet. Ik wil die afmetingen omdat ik een aangepaste ikea bak van 130 liter ga gebruiken als tijdelijke terrarium als de echte glazen terrarium er nog niet is, de bak die ik heb is 60x40x80, en ik vind het dus zielig om hem dan van zo'n grote bak naar een kleinere bak te verplaatsen.
 
Hij/zij heeft net voor het eerst gegeten. Krekels wilde hij helemaal niet, maar hij vindt Pangea wel heel erg lekker :p
 
Hij begint te vervellen, zou een klein bakje met vochtige cocopeat hem helpen met vervellen? Of is het gevaarlijk ivm losse stukjes?
 
Jazeker! Ik zou graag voor hem een "Bio-active setup" willen opzetten, het liefst rond de 60x40x80, het zal niet goedkoop zijn, maar dat verwacht ik ook niet. Ik wil die afmetingen omdat ik een aangepaste ikea bak van 130 liter ga gebruiken als tijdelijke terrarium als de echte glazen terrarium er nog niet is, de bak die ik heb is 60x40x80, en ik vind het dus zielig om hem dan van zo'n grote bak naar een kleinere bak te verplaatsen.
Hoe groter hoe beter altijd :)

Hij/zij heeft net voor het eerst gegeten. Krekels wilde hij helemaal niet, maar hij vindt Pangea wel heel erg lekker :p
Als het licht is eten wimpergekko's niet snel krekels, ze jagen echt pas bij het donker, zeker nieuwe diertjes die nog moeten wennen zul je niet snel met je eigen ogen zien jagen.

Hij begint te vervellen, zou een klein bakje met vochtige cocopeat hem helpen met vervellen? Of is het gevaarlijk ivm losse stukjes?
Kun je doen, zolang de luchtvochtigheid goed is zullen ze goed kunnen vervellen.
Maar vochtige cocopeat zou geen probleem mogen zijn, al zijn vochtig keukenpapier of spaghnum mos nog altijd alternatieven :)
 
Vind het wel een grappig beestje :p
Lijkt wel op een baby alligator haha
 
Ik gebruik keukenpapier als substraat, dus dat is volgens mij genoeg. 's nachts is de vochtigheid tussen 80-95% en overdag is het rond de 65%, dat zou genoeg moeten zij, en hij heeft een waterbakje (rond 3mm waterhoogte) waar hij eventueel in kan als hij vocht zoekt.
 
Vind het wel een grappig beestje :p
Lijkt wel op een baby alligator haha

Haha, ja, het zijn grappige beesten. en ik vind ze zelf ook erg schattig :p
Hoe groter hoe beter altijd :)

Een goed motto. ;)
Niet altijd :p Baby wimpers kun je het beste in kleine bakjes houden zodat het makkelijker voor hun is om eten te vinden. Daarom heb ik voorlopig gekozen voor een bak van 32x20x24.
Ook voor grote wimpers adviseren ze vaak om een niet te grote bak te kiezen, maar goed, binnen de limieten is groter natuurlijk wel beter.
 
Ik begin hem al vaker te zien, 's nachts, dat komt zeker omdat hij al een beetje gewend is aan zijn nieuw huisje. Ook kan ik niet klagen over zijn eetlust, hij is nu al 3 gram (al tegen de 4 gram schat ik). Hij is dus één gram (bijna 2, als ik goed kan schatten :p) aangekomen sinds ik hem heb, lijkt niet veel, maar hij heeft zijn gewicht dus bijna verdubbeld!
 
Hij is 4 gram! Nu is hij ongeveer 3 maanden oud. Hij eet nog steeds erg goed, gelukkig.
IMG_20161118_231715.jpg
 
Wat heb je nou eigenlijk allemaal nodig voor een terrarium?

Kijk voor een aquarium is water een filter een verwarming en licht redelijk standaard, (en co2 set misschien)

Maar voor terraria? dus bijv voor een luipaardgekko, of wimper gekko?

Ben redelijk benieuwd :)
 
Wat heb je nou eigenlijk allemaal nodig voor een terrarium?

Kijk voor een aquarium is water een filter een verwarming en licht redelijk standaard, (en co2 set misschien)

Maar voor terraria? dus bijv voor een luipaardgekko, of wimper gekko?

Ben redelijk benieuwd :)
Ben best ook wel benieuwd;).
Buiten de bak van plexiglas, toch een goede bodembedekking, planten en een warmtelamp?
Ik gok hier maar op, heb eigenlijk geen idee. Ik ben benieuwd welke dingen ik juist heb en welke niet, en wat ik nog allemaal mis:D.
 
Ik denk misschien iets om vocht mee te sprayen ofzo, ik heb eigenlijk geen idee. :rolleyes:
 
Ik denk misschien iets om vocht mee te sprayen ofzo, ik heb eigenlijk geen idee. :rolleyes:
Bingo! Een van de belangrijkste dingen voor een wimpergekko is vocht!
Voor de rest:
Keukenpapier als bodembedekker
Iets om te klimmen en te verstoppen.
En that's it! Een wimpergekko hoeft geen warmte lamp te hebben, ze doen het prima op kamertemperatuur!
 
Ja, voor 30 euro kun je al een "terrarium" opzetten voor een wimper. En dat als je spullen koopt die bedoeld zijn om te gebruiken in terrariums, maar als je bijvoorbeeld naar de tuincentrum gaat en daar 2 meter slang koopt, betaal je misschien 2 euro ipv de 12 euro die ik heb betaald voor de exoterra liaan... Dus als je goed zoekt, kun je voor 15 euro een terrarium opzetten.
 
Laatst bewerkt:
En een wimper zelf?
Zijn die duur?
 
Nieuwe telefoon, dus nieuwe foto's! Eindelijk kan ik foto's maken met een toestel met meer dan 5mpx!
IMG_20161118_230707.jpg
IMG_20161118_231715.jpg
 
Ik maak me wat zorgen. Hij is al 5-6 maanden en maar 4 gram. Ik heb gelezen dat ie ong. 6-12g zou moeten wegen. Ook heb ik gelezen dat het goed moet zijn zolang de verhoudingen kloppen. Volgens mij klopt het wel.
IMG_20170221_200254.jpg
IMG_20170221_200544.jpg
IMG_20170221_200609.jpg
IMG_20170221_200642.jpg
 
Mss weegt ie wat lichter omdat ie z'n staart kwijt is? Of is het gezichtsbedrog op de foto? ☺
 

Terug
Bovenaan