Wat is er nieuw

Magere oranda

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fresco
  • Startdatum Startdatum
F

Fresco

Guest
Ik heb twee sluiers overgenomen. De oranda is heel mager, ligt op de bodem en eet eigenlijk niet.
Hoe krijg ik het visje weer aan het eten?
Zit nu in een kweekbakje in het aquarium, zodat ik het in de gaten kan houden.
15750398865517623021574631572616.jpg
15750399371327989033675315894818.jpg

Ik vrees het ergste. Dat ziet er niet goed uit. Haal het voer maar weg want dit vervuilt alleen maar. Zolang hij niet zwemt gaat deze niet eten.

Hoe lang ligt hij nu zo? Lag hij al zo dat je hem overnam?

Waterwaardens ok? met name NO2 en NH3

Hoi,

Kan aan mij liggen maar lijkt mij een beetje vergroeit, hoe gaat is je bak?

Ik haal het voer wel weg. Hij was al zo toen ik hem gisteren opgehaald heb. In eerste instantie heeft hij wel wat gezwommen, maar al heel snel lag hij op de bodem. Misschien moet ik hem uit zijn lijden verlossen? Of nog even aankijken. Beide komen uit een vijver. De grote doet het tot nu toe prima.
Bak is 200l

Mmmmh zou dan je water waardes testen

Ik haal het voer wel weg. Hij was al zo toen ik hem gisteren opgehaald heb. In eerste instantie heeft hij wel wat gezwommen, maar al heel snel lag hij op de bodem. Misschien moet ik hem uit zijn lijden verlossen? Of nog even aankijken. Beide komen uit een vijver. De grote doet het tot nu toe prima.
Bak is 200l

Aah dat is wel een temperatuur schok denk ik. Van vijver op kamer temperatuur. Dat vinden sluiers niet fijn. Dat had je echt heel langzaam moeten opbouwen dat is niet in 1 dagje geregeld. Zou hem maar gewoon met rust laten en kijken of hij nog hersteld. Nu niet meteen in koud water leggen. Kijk het nog een paar daagjes aan. Dat kleine bakje krijgt gewoon water uit aquarium door de gaten heen toch? Is geen gesloten bakje met eigen water? Als hij gaat bewegen leg hem dan in een rustig hoekje van je aquarium zodat hij geen stress heeft als hij wil bewegen in dat kleine vakje.

Succes en ik hoop dat hij het trekt.

Als hij weer wat gaat bewegen zal hij vanzelf weer gaan eten. Jonge sluiertje vaker per dag kleine porties geven is beter. 3x per dag mag best.

Ze zaten al binnen, enkel in een te kleine bak. Vandaar dat ik ze binnen in het aquarium heb kunnen doen.
Ik zag net dat het lijkt of hij een wittige waas over zich heeft.
Waterwaardes kan ik morgen wel laten checken. Enkel ik denk dat het beestje al ziek was. Hij spartelde ook niet met oppakken en overzetten, hij was super rustig.
Fijn dat jullie reageren

Ik vraag me af in hoeverre het een goede zet is om de vis op dit moment af te zonderen in het kweekbakje eigenlijk?
Enerzijds zorgt het mogelijk voor extra stress (geen beschutting, weinig ruimte) maar daarnaast vermoed ik dat het water in het kweekbakje veel sneller vervuild/giftig wordt aangezien de doorstroming ernstig belemmerd wordt in zo'n bakje.

Echte argumenten voor dit advies heb ik verder niet (besef ik zelf), het is meer een gevoelskwestie maar persoonlijk zou ik de vis op dit moment zoveel mogelijk rust geven en ongestoord zijn/haar "ding" laten doen... (en hem/haar dus snel uit het bakje bevrijden ;))

Belangrijke kanttekening:
Ik weet niet in hoeverre je de bak (en/of het filter) al dan niet hebt ingedraaid voordat je de vissen hebt toegevoegd?
Checken op NO2/NH3 en genoeg (!) verversen (daarmee 'stoor' je de visjes niet, integendeel) is sowieso belangrijk de komende periode maar bij een 'verse' bak is vaak en veel verversen echt essentieel.

Succes alleszins, ik hoop dat de vis zich snel herpakt!

Ze zaten al binnen, enkel in een te kleine bak. Vandaar dat ik ze binnen in het aquarium heb kunnen doen.
Ik zag net dat het lijkt of hij een wittige waas over zich heeft.
Waterwaardes kan ik morgen wel laten checken. Enkel ik denk dat het beestje al ziek was. Hij spartelde ook niet met oppakken en overzetten, hij was super rustig.
Fijn dat jullie reageren

Ja oranda is geen heel sterk soortje en zo te zien is hij niet al te best gehouden. Wittige uitslag zal vermoedelijk slijmhuid aanmaken zijn. Ik denk inderdaad maar rust geven en ik denk ook uit het bakje doen en kijken of hij vanzelf opknapt. Zout en medicatie is allemaal erg stressvol en zal hem vermoedelijk alleen maar verzwakken gezien de stress dat dit allemaal met zich mee brengt.

Kiep het bakje gewoon om bij de bodem op een rustig plekje en kijk hoe hij morgen is. Misschien dat zijn mede sluiers hem weten aan te porren. Ze zullen hem niet dood maken.

Mocht hij morgen onverhoops dood zijn ververs dan je water een flink deel op temperatuur.

Sterkte ermee :'(

Ga ik doen, laat hem los op een rustig plekje.
Iedereen bedankt voor de adviezen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan