Magneetventiel piept / fluit........


Ik heb hier hetzelfde probleem.

Ik had op vivarium een nieuwe dual stage CO2 drukregelaar gekocht.
Mijn 2kg CO2 flessen komen van een lokale drankenhandelaar.

Dat piepje is zeer enerverend. Na regelmatig contact met de leverancier van de dual stage toch maar besloten om de nieuwe drukregelaar terug te sturen.
Ik had dan de "high end" dual stage van CO2 art aangeschaft en op de fles gemonteerd, geen probleem meer.
Dus ik overtuigd dat het aan de drukregelaar moet hebben gelegen.

Wissel ik vandaag de lege fles voor een volle,....
Tuutlijk dat piepje is af en toe terug, pffff.
Het is fles afhankelijk, zelfs als dat systeempje erop zit.
Ik moet nu enkele dagen werken, anders kon ik eens testen met verschillende werkdrukken.

Iemand enig idee als ik een CO2 fles voor aquarium gebruik koop, dat intern systeempje er niet op zit?
 
Kun je een video posten hiervan want ik heb het nog nooit meegemaakt. Wel en piepje uit de spraybar af en toe maar dar is heel iets anders dan de drukregelaar.
 
Filmpje, wel van de vorige drukregelaar. Waar dus eigenlijk geen probleem mee was šŸ™„.

 
Toch nog even feedback, moest er in de toekomst iemand ook dit probleem voorhebben.
De oorzaak ligt in de gebruikte CO2 flessen.

Ikzelf gebruikte CO2 flessen die ik in een lokale drankenhandel ā€œhuurdeā€. Dat deed ik 20 jaar geleden ook al.

Maar ergens in de laatste jaren zijn de flessen die je in een drankenhandel koopt en eigenlijk bedoeld zijn voor gebruik als CO2 voor bvb bier of andere dranken aangepast.

Onderstaande tekst heb ik op het internet gevonden :
CO2-flessen bestaan over het algemeen uit koolstofstaal. Dit corrodeert onder invloed van koolzuur (CO2 in H2O), hetgeen tot een gevaarlijke vermindering van de stevigheid kan leiden. Daarom mag er geen water of waterachtige vloeistoffen (bier, limonade) in CO2-flessen terechtkomen. CO2-afsluiters voor medische- en voedingsmiddelentoepassingen hebben een beveiliging in de vorm van een restdrukmechanisme in de afsluiter. Om te voorkomen dat er ongewenst CO2 ontsnapt, mag er op geen enkele manier geknoeid worden met dit mechanisme.


Op de een of andere manier werken sommige drukregelaars niet goed in combinatie met dit rest druk mechanisme.
Ik heb dus 2 nieuwe CO2 flessen gekocht voor aquariumgebruik, die dit mechanisme niet hebben. Probleem opgelost.

Nu moet ik ze natuurlijk wel laten vullen in een aquariumzaak, dat is iets verder en duurder. Maar geen gefluit meer.

CO2 fles.jpg
 
Dat gat wat ik zie dat zit in de afsluiter en deze staat toch los van de fles. Je kan deze namelijk makkelijk kopen en vervangen.
 
De flessen van de drankenhandel "huur" je eigenlijk. Je betaald een borg per fles.
Is de fles leeg, breng je deze binnen en je neemt een volle fles mee en betaal je enkel de vulling.

Dus op die flessen ga je niet de gehele afsluiter uit de fles draaien en een andere erop ;).
En met flessen op 50 bar druk, dan laat ik het liever aan "de professionals" over.
 
Dat klopt natuurlijk Nico en dat mag alleen met eigen flessen. Ik heb zelf dat verschil in en met de afsluiters nog nooit gezien moet ik zeggen.
Mn vader heeft ooit de afsluiter vervangen en het is gewoon draad dus als je hem stevig aandraaid dan kan daar weinig bij misgaan volgens mij.
 
Al een iets ouder topic, maar bedankt om te delen, nu weet ik waarom mijn fles om de halve minuut piept wanneer in gebruik!
Gelukkig staat de fles hier in de garage dus veel last heb ik er niet van.
Ik heb even verder gegoogeld, wanneer je zoekt op Residual Pressure Valve (RPV) kom je wat meer info tegen, waaronder onderstaande afbeelding waarin de werking beschreven staat.
Het is dus niets meer dan een klein pistonnetje met een veer, zolang de flesdruk boven de 1tot5 bar zit word het pistonnetje opzij gedrukt en kan de gas erlangs,
zakt de flesdruk onder de veerdruk, dan komt er niets meer uit en blijft de restdruk in de fles.

Knipsel.JPG
 
Hoi,

Gisteren de fles gewisseld en sinds die tijd krijg ik om de halve minuut ongeveer een fluitsignaal.....

Wisten eerst niet waar het vandaan kwam, dachten een vogel buiten of zo, maar werden er helemaal gek van en zijn toen gaan zoeken.
Stekker eruit van het ventiel en toen stopte het, dus gevonden.

Tot nu toe:
Ventiel aan en uit gezet (stroom eraf en erop).
Ventiel compleet los gehaald van de fles en weer terug erop gezet.
Alle aansluitingen ingespoten met lekzoeker, geen bubbels.
Solenoid verwisseld (had ik nieuwe van liggen toevallig)

Gaat om een Dual regulator van Co2Art en heb al regelmatig flessen gewisseld, nooit eerder gebeurd. Rare is ook dat je
zou verwachten dat hij bij problemen continu zou fluiten en niet om de halve / hele minuut....

Iemand nog een idee? Alvast bedankt.

Peter
Zo'n ding heeft een bellenteller en een magneetventiel en een drukregelaar ineen. Iets wat ik nooit zou kopen. Naar mijn idee is het goedkoper en vaak beter om alle delen apart te hebben iets wat ook weer naar voren komt bij vervangingen. Maar goed, je hebt het ding al. Hopelijk kan je het magneetventiel ook los bestellen en vervangen? Waarom begin ik nu over dit alles? Omdat een magneetventiel ook kan piepen. In zo'n magneetventiel zit een weekijzeren, vaak tabs toelopende kern die door druk van een veer soms met een rubber of met wat anders een gaatje dicht. Wanneer er spanning op een spoel in het ventiel komt wordt de kern "magnetisch" tegen de drukveer kracht weggetrokken waardoor een gaatje open komt te staan om CO2 door te laten. Zo'n kern kan vervuilen of ook wel verslijten met als resultaat een piep geluid dat klink wanneer de kern weggetrokken wordt om CO2 door te laten. Of dit bij jouw zo is weet ik dus niet zeker maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Edit: Uiteraard heb ik nu pas in de gaten dat dit al een ouder topic is maar ik laat het maar staan want misschien heeft er toch iemand iets aan.
 
Zo'n ding heeft een bellenteller en een magneetventiel en een drukregelaar ineen. Iets wat ik nooit zou kopen. Naar mijn idee is het goedkoper en vaak beter om alle delen apart te hebben iets wat ook weer naar voren komt bij vervangingen. Maar goed, je hebt het ding al. Hopelijk kan je het magneetventiel ook los bestellen en vervangen? Waarom begin ik nu over dit alles? Omdat een magneetventiel ook kan piepen. In zo'n magneetventiel zit een weekijzeren, vaak tabs toelopende kern die door druk van een veer soms met een rubber of met wat anders een gaatje dicht. Wanneer er spanning op een spoel in het ventiel komt wordt de kern "magnetisch" tegen de drukveer kracht weggetrokken waardoor een gaatje open komt te staan om CO2 door te laten. Zo'n kern kan vervuilen of ook wel verslijten met als resultaat een piep geluid dat klink wanneer de kern weggetrokken wordt om CO2 door te laten. Of dit bij jouw zo is weet ik dus niet zeker maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Edit: Uiteraard heb ik nu pas in de gaten dat dit al een ouder topic is maar ik laat het maar staan want misschien heeft er toch iemand iets aan.
Goede tips zijn nooit verkeerd;)
 

Terug
Bovenaan