Wat is er nieuw

Malaise indraaien aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goudkijker
  • Startdatum Startdatum
G

Goudkijker

Guest
Dag vissencollega's,

Een aantal weken terug heb ik een 110 liter-aquarium (van Juwel) gekocht, om mijn drie goudvissen meer levensvrijheid te geven. Het aquarium is toen meteen voorzien van een heleboel waterplanten. Om te voorkomen dat er vissen moesten worden opgeofferd (en om, volgens een profetie, de indraaisnelheid te verhogen) hebben we 21 druppels ammoniak in het aquarium gedaan. De te kleine bak waarin de vissen ondertussen zaten heb ik de afgelopen 5 weken iedere dag trouw met 80% ververst.

Na 4 weken namen we de proef op de som met een eerste goudvis. Deze vertoonde alle tekenen van een te hoge ammoniak-waarde, dus we hebben hem eruitgehaald en een ammoniak-kit aangeschaft. De waarden bleken inderdaad te hoog. We hebben de twee weken daaropvolgend de bak in 4 keer tijd steeds met 50% ververst.

De ammoniak-test toont licht-geel, toegegeven is het moeilijk om de grens tussen geel en licht-groen goed in te schatten.
Afgelopen week was ik voor 2 nachten niet thuis en kon het 80% water verversen van het kleine bakje dus niet. M'n oplossing was daarom om het water van het aquarium (wat inmiddels al een kleine 6 weken aanstond) voor 90% te verversen. Zo hadden ze in ieder geval een bak met vers aquariumwater in een acceptabel watervolume. Ze gedroegen zich redelijk normaal, 1 vis was wat timide en zwom vooral achter andere vissen aan.

Bij thuiskomst (gisteren) is de bak preventief 50% ververst. De vissen gedragen zich echter angstig. Ze verstoppen zich achter de ornamenten, en liggen regelmatig heel 'vreemd' stil. Bijvoorbeeld praktisch rechtopstaand tussen de waterpest, alsof ze bevroren zijn. Er wordt niet naar lucht gehapt of alleen op de bodem gelegen. Ze zitten vaak stil tegen elkaar aan.

In de (te kleine) bak waren ze zeer interactief, nu lijken ze vooral bang. Er wordt in de 'open stukken' soms voorzichtig gezwommen met hele grote ogen (in zoverre ze een gelaatsuitdrukking hebben). De waterwaarden tonen niets vreemds. Wat kan het zijn?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2020-05-18 at 13.20.46.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-18 at 13.20.46.jpeg
    33.5 KB · Weergaven: 125
Bij thuiskomst (gisteren) is de bak preventief 50% ververst. De vissen gedragen zich echter angstig. Ze verstoppen zich achter de ornamenten, en liggen regelmatig heel 'vreemd' stil. Bijvoorbeeld praktisch rechtopstaand tussen de waterpest, alsof ze bevroren zijn. Er wordt niet naar lucht gehapt of alleen op de bodem gelegen. Ze zitten vaak stil tegen elkaar aan.

In de (te kleine) bak waren ze zeer interactief, nu lijken ze vooral bang. Er wordt in de 'open stukken' soms voorzichtig gezwommen met hele grote ogen (in zoverre ze een gelaatsuitdrukking hebben). De waterwaarden tonen niets vreemds. Wat kan het zijn?

Dit heeft vooral met de verhuizing te maken. Vissen moeten een nieuwe bak ontdekken, voordat ze zich op hun gemak voelen. Ze zijn nog schuw omdat ze nog moeten wennnen. Veel goudvissen hebben hier last van

Ik ben het met Kikkervis eens, lijkt mij ook een kwestie van wennen. Het is wel goed om de komende tijd goed het ammoniak en nitriet in de gaten te houden maar zo lang die niet meetbaar zijn zou alles in orde moeten zijn.

ik denk dat het gewoon wennen is. ik wil niet lullig doen hoor maar eigenlijk is die 110L bak ook te klein voor 3 goudvissen. Je hebt dan minimaal 150L aan water nodig en minimaal 100cm lang.

Oei, dat is inderdaad een beetje jammer. Je hebt minimaal 50 l per vis nodig, anders komt je ammoniak/nitriet probleem binnen de kortste keren terug. Het liefst een bak van 120 cm breed, en als het niet anders kan een meterbak met bruto 200l inhoud. In de gemiddelde dierenwinkel zijn ze zich daar helaas meestal niet van bewust... 😡 En ja, vissen hebben toch even de tijd nodig om te acclimatiseren en te wennen aan de nieuwe omgeving.

Ha @Giebeltje , @CrazyFish,

Aanvankelijk hield ik uit onwetendheid deze drie vissen in een bak van 40 liter (zie mijn eerdere posts).
Ik ken de 50-liter regel, maar verder dan de aanschaf van een 110 liter-aquarium kon ik het niet stretchen bij mijn vriend. Samen met de aquarium-inrichting, watertesten en andere accessoires hebben we inmiddels honderden euro's extra uitgegeven. In de tussentijd ben ik, op Aquaforum-advies, 6 weken lang iedere avond in de weer geweest met 80%-waterwissels, om ze zoveel mogelijk te ontlasten in het kleine aquarium. Dit alles in het kader van het vissenwelzijn.

Ik besef dat mijn oplossing 'aan de hoogste standaarden' voldoet, maar ik doe dus mijn best, en denk oprecht dat ze het een stuk slechter hadden kunnen treffen. De verhoogde nitriet-risico's vangen we op met extra watervervangingen.

Het ligt er een beetje aan. Als het sluierstaarten zijn dan zit je wel net te klein maar kun je dit wat mij betreft nog opvangen met wat meer werk, dus inderdaad water verversen. Als het echt om de 'standaard' goudvissen gaat dan is het zonde van de investering want dat krijg je in een 70-80cm aquarium niet goed. Die beesten klappen op een gegeven moment een keer met hun staart en stoten hun neus aan de andere kant en horen dan ook in een vijver thuis, niet in een aquarium.

Ha @Giebeltje , @CrazyFish,

Aanvankelijk hield ik uit onwetendheid deze drie vissen in een bak van 40 liter (zie mijn eerdere posts).
Ik ken de 50-liter regel, maar verder dan de aanschaf van een 110 liter-aquarium kon ik het niet stretchen bij mijn vriend. Samen met de aquarium-inrichting, watertesten en andere accessoires hebben we inmiddels honderden euro's extra uitgegeven. In de tussentijd ben ik, op Aquaforum-advies, 6 weken lang iedere avond in de weer geweest met 80%-waterwissels, om ze zoveel mogelijk te ontlasten in het kleine aquarium. Dit alles in het kader van het vissenwelzijn.

Ik besef dat mijn oplossing 'aan de hoogste standaarden' voldoet, maar ik doe dus mijn best, en denk oprecht dat ze het een stuk slechter hadden kunnen treffen. De verhoogde nitriet-risico's vangen we op met extra watervervangingen.
Hoi Goudkijker,

Ik ben even je posts langsgegaan om te kijken of je wat meer informatie over je huidige vissen had gegeven. Ik begrijp dat je momenteel in ieder geval een telescoopoog en een shubunkin in je bak hebt, en dat de verkoopster daar geen advies over heeft gegeven. Dat is erg jammer, maar niet ongewoon in een dierenwinkel helaas. Een shubunkin is een van de soorten die je beter niet in een aquarium kunt houden. Ja, ik heb het ook gedaan in het verleden :oopss:maar mijn laatste shubunkin heb ik evenals mijn laatste gewone goudvis bij een aardige oudere dame met een enorme vijver mogen brengen. Shubunkins zijn, net als gewone goudvissen, snelle zwemmers die echt de ruimte nodig hebben. Ze kunnen meer dan 20 cm groot worden. Bovendien houden ze niet echt van onze kamertemperatuur, die veel te hoog is voor hen. Ook een telescoopoog of demekin kan flink aan de maat worden, ook al kun je deze wel goed in een aquarium houden. Ik weet niet wat je derde vis voor soort is? Misschien is het een optie om voor de shubunkin een ander onderkomen te zoeken en de telescoopoog met je andere vis ( mits geen gewone goudvis of shubunkin) samen in deze bak te houden met veel waterwissels?

Hoi Goudkijker,

Ik ben even je posts langsgegaan om te kijken of je wat meer informatie over je huidige vissen had gegeven. Ik begrijp dat je momenteel in ieder geval een telescoopoog en een shubunkin in je bak hebt, en dat de verkoopster daar geen advies over heeft gegeven. Dat is erg jammer, maar niet ongewoon in een dierenwinkel helaas. Een shubunkin is een van de soorten die je beter niet in een aquarium kunt houden. Ja, ik heb het ook gedaan in het verleden :oopss:maar mijn laatste shubunkin heb ik evenals mijn laatste gewone goudvis bij een aardige oudere dame met een enorme vijver mogen brengen. Shubunkins zijn, net als gewone goudvissen, snelle zwemmers die echt de ruimte nodig hebben. Ze kunnen meer dan 20 cm groot worden. Bovendien houden ze niet echt van onze kamertemperatuur, die veel te hoog is voor hen. Ook een telescoopoog of demekin kan flink aan de maat worden, ook al kun je deze wel goed in een aquarium houden. Ik weet niet wat je derde vis voor soort is? Misschien is het een optie om voor de shubunkin een ander onderkomen te zoeken en de telescoopoog met je andere vis ( mits geen gewone goudvis of shubunkin) samen in deze bak te houden met veel waterwissels?

Ik denk dat de oplossing van @Giebeltje het beste is. Ik weet dat lang niet iedereen snapt wat voor verzorging goudvissen/sluierstaarten nodig hebben (helaas...). Heb ook ouders die moeilijk doen over een groter aquarium ... maar goed, zoals je zegt is het inderdaad een beter aquarium als het 40 liter aquariumpje dat je hebt en als je gewoon wat meer water ververst en een grote filter hebt red je het wel denk ik. Ik
ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden! 🙂

Hoi Goudkijker,

Hoi @Giebeltje,

In mijn vorige post was ik er inderdaad van overtuigd dat ik een Shubukin had gekocht. Maar de context daarbij is dat ik destijds veronderstelde dat iedere komeetstaart met een specifiek patroon een Shubukin was 🙄 En daar las ik dan vervolgens weer over dat ze niet samen konden met een telescoopoog.

Hier een foto van mijn 'shubunkin'. Zoals je kunt zien heeft hij een dubbele achtervin, die relatief lang is vergeleken met de telescoopoog. Naast deze twee vissen heb ik een witte sluierstaart.

Bijlagen

• 20200523_092659.jpg
    20200523_092659.jpg
    98.9 KB · Weergaven: 110
(dit toont 'm beter, had de verkeerde foto aangeklikt)

Bijlagen

• 20200523_093756.jpg
    20200523_093756.jpg
    78.2 KB · Weergaven: 103
Ik was wat aan het lezen geslagen over kleurtypen en kweekvormen, en volgens mij zit het zo:

Bij alle vormen komen bonte vissen voor met de kleuren wit, rood, blauw en zwart. Dit wordt "calico" genoemd.
Inmiddels las ik ook over wit met rode vissen die "sakura" worden genoemd.

Enkelstaarten zijn de gewone goudvis, de komeetstaart en de shubunkin (is dus een bonte/calico komeetstaart). Dit zijn alledrie snelle zwemmers, die ook nog liever wat kouder zitten en moeten daarom in een vijver.

Dubbelstaarten heb je in allerlei kleurslagen, dus ook calico. Jij hebt daar een calico fantail. Door de dubbele staart zwemmen ze minder snel en kunnen dus in een aquarium. Maar omdat sommige types nogal groot kunnen worden is een bak van 120 breed geen overbodige luxe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan