Malawi 100x40x50


B

BGcc

Guest
Hey allemaal,

Dit weekend was het zover: het inrichten en opstarten!

Het meubel en de bak stonden al, maar verder moest alles nog gebeuren.
- De Eheim professional 4+ 600 evenals het filterzand waren inmiddels al binnen.
- Vrijdagavond daarom dus naar de Hornbach (piepschuim) en Groenrijk (stenen) geweest.
- Zaterdag nog even de lfs voor de verlichting (Aquatlantis) en de Valisneria.

Toen kon de pret beginnen: stenen stapelen... wat is dat een gedoe zeg om te komen tot iets wat je mooi vindt. En om het daarna op dezelfde manier in de bak te leggen: onmogelijk haha. Maar ik heb wel mijn doel bereikt: op meerdere plekken kunnen de vissen onder de formatie doorzwemmen en er zijn veel schuilplekken/grotten. Ook is er nog genoeg ruimte voor en achter om er omheen te zwemmen. Voor een eerste keer geslaagd, al zeg ik het zelf.

Daarna uiteraard zand spoelen en de bak in, bleek toch minder in te hoeven als ik dacht.
Vervolgens de Valisneria er in en nu hopen dat deze goed aanslaat.

Heb op het moment het vermoeden dat de stroming goed is (staat nog op z'n zachtst), maar het lijkt de hele bak rond te gaan.

Hieronder dus wat foto's van het proces, nu een aantal weken wachten en denk dat ik dan eerst start met de Synodontis om vervolgens na een tijd de cichliden zelf toe te voegen.

Beoogde bestand:
1m/3v Chindongo Saulori
1m/2v Iodotropheus Sprengerae
5 Synodontis Petricola

Tips, trucs en opmerkingen zijn uiteraard altijd welkom!

Groet,
Thomas
IMG_0195.JPG
IMG_0199.JPG
IMG_0205.JPG
IMG_0208.JPG
IMG_0214.JPG
IMG_0215.JPG
IMG_0216.JPG
IMG_0217.JPG
 
Mooie formatie, wou dat iedereen met Mbuna´s zijn bak zo in zou richten :thumbs:

Hoeveel kilo steen ligt hier nu in? en welk type verlichting hang erboven?

je filter mag gerust op standje turbo staan hoor :D eventueel vuil word dan beter tussen de stenen uitgeblazen.

je piepschuim ziet er trouwens apart uit met die grijze plekken erin, heb je dat zelf gedaan of?

en dat zand kan wel kloppen hoor, veel plek word namelijk al ingenomen door de stenen :deal::daisy:
 
Dank voor de reacties!

@Dirk Bazuin Ik heb hem nu wat dieper er in gezet omdat de cichliden nog wel eens willen graven in het zand. Groeit het beter als het hoger staat? Heb geen idee namelijk.

@RichD1011 Haha, thanks! Wil het zo natuurlijk mogelijk maken en ze zoveel mogelijk schuilplaatsen geven, dus we gaan zien of dit voldoende is.

Er zit op het moment circa 70kg in. Meer (fatsoenlijke) hadden ze niet bij het tuincentrum op dat moment.
Wat betreft verlichting is het de Aquatlantis Easy Led Universal. Moet zeggen dat ik daar nog even mee moet gaan puzzelen i.v.m. lichtsterkte enz. maar dat doe ik als ik de vissen er in heb zitten.
Heb de filter hoger gezet :). Haha, ja, vond het piepschuim er ook apart uitzien, maar is blijkbaar de standaard bij de Hornbach ofzo. Zag daar alleen pakken met deze kleuren.
 
Zo'n inrichting voor een Cichliden bak zie je idd niet zo veel en ik vind het wel geslaagd maar wat je in en uitstroom van de filter betreft zie ik die beide aan dezelfde kant zitten is daar een specifieke reden voor of zo want meestal zitten ze elk aan 1 kant.
 
Mooi begin!
Waarom heb je niet voor een achterwand gekozen? Dat zou het IMHO nog mooier maken.
Succes met het wachten
 
@Altispinosa Daar is geen specifieke reden voor, althans, hoop dat de stroming vanwege de spraybar over de stenen heen naar beneden trekt en dan onder terug zodat er een soort circulatie ontstaat. Moet daar wel eerlijk bij bekennen dat het ook gewoon afwachten is tot er vis in zit om te zien of het werkt. Aan de Valisneria te zien lijkt het er nu overigens meer op dat er voorin de bak stroming naar de linkerkant staat en achterin terug naar de uitstroom. Heb de inrichting van de stenen ook zo gezet (aflopend naar links) dat de stroming er omheen terug zou moeten trekken.

@Dirk Bazuin Dan ga ik ze binnenkort even wat omhoog halen. Zolang er nog geen vis in zit zullen ze ook niet zo snel losgaan.

@VFVD Persoonlijk vind ik een achterwand niet zo mooi omdat ze vaak niet 100% op de stenen in het aquarium lijken. Daarnaast wilde ik een soort van (voor zover dat mogelijk is) rotsformatie op de bodem van het meer namaken. Logischerwijs is er dan geen wand, niet links, rechts, voor of achter. Moet nog wel even aftasten hoe ik het met het licht zo mooi en natuurlijk mogelijk kan maken.
 
puur uit eigen ervaring heb je het tempex ook vast gezet met een paar doten lijm aan de bodem.
anders oppassen met stenen reinigen straks.
bij mij had het de neiging om omhoog te komen als ik de stenen er uit haalde om schoon te schrobden ivb te veel alg.
 
Even een update: sinds gisteren zitten de eerste bewoners er in, namelijk 5 Synodontis 'Dwarf' Pertricola. Bij de kweker gehaald gezien er bij de reguliere lfs geen te krijgen waren. Toen ik de kweker zag ook meteen besloten daar mijn cichliden te halen, wat een aanbod :).
 
Heb je nog een update plus wat foto's voor ons hoe je bak met bewoners er nu voor staat BGcc ???
Aangeizn ikook voor een malawi bak ga met ardenner breukstenen zou ik graag een update van je zien.

Waar kan ik zo'n groene isimoplaten kopen ? Iemand enig idee ? Voor mijn stenen op te leggen.
 
Het is geleden van 5 sept 2017 dat TS nog online was,jammer want was zo benieuwd naar een update.
 
Ik vermoed dat TS Thomas wegens een door de vissen ingestelde spreekverbod het zwijgen is opgelegd...
 

Terug
Bovenaan