Wat is er nieuw

Malawi alen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coulibaly
  • Startdatum Startdatum
C

Coulibaly

Guest
Gisteren zag ik in Tanked een rare 'Malawi' bak met Malawi-cichliden, regenboogvissen en een stekelaal (Mastacembelus armatus).

Die stekelaal was wel een zeer mooi dier, maar leeft niet in het Malawi meer.

Zijn er alen die daar wel voorkomen en die je kan houden in een aquarium, samen met cichliden?

De meeste alen die ik bij malawi/tanga zie komen uit het tanganyika meer of compleet ergens anders vandaan inderdaad. Wil je dat niet, dan kun je op zoek gaan naar Mastacembelus. sp. rosette of Mastacembelus shiranus.

Saskia, dan gaat het geen aal worden 🙂

Ik vond die stekelaal wel een mooi beest, maar ik wil echt voor malawi-only gaan.

Verkeerd gelezen, even bekijken of die alen iets zijn voor mij. 🙂

Heb je mss. een suggestie voor een malawi-rover die het broedsel van de cichliden wat kan decimeren maar de volwassen dieren met rust laat?

Saskia,

Die "Rosette" is wel een zeer mooi dier. Maar ik vrees dat ie niet vlot verkrijgbaar is.

Ik ga toch even rondbellen en eens zien of ik meer info over het dier kan verkrijgen.

Bedankt voor de tip!

Voor die 2 alen zou ik Verduijn eens bellen, of anders Veldhuis misschien.

Voor andere jongbroed eters schijnt Melanochromis en dan met name de auratus te helpen. Dit is wel een flink agressieve mbuna, dus alleen voor 1.5m+ bakken. Verder kun je in grote bakken natuurlijk een rover zoals Dimidiochromis of Nimbochromis bijplaatsen.

Dimidiochromis en Nimbochromis (wat een monsters zeg 😛) kunnen bij Aulonocara's?

De target bak is zo'n 2 meter breed.

Ja, mits je bak groot genoeg is voor de rovers (~2mx50x60 600L of groter).

Ik zou de combi Aulonocara+Melanochrmis niet aanraden trouwens.

Saskia,

Welke rover kan dan wel volgens je bij de Aulonocara?

Die laatste worden immers de 'hoofdvissen', de bak zal rond de 800 liter worden, er zullen iets meer dan 30 van die Aulonocara erin gezet worden.

Is er trouwens een pleco achtige die in het Malawi meer voorkomt?

Pleco achtig niet, zou ik voor syno's gaan.

Voor echte kleine visjes eters kun je voor moorii's gaan en venustussen, zijn ook erg mooie vissen om te zien en worden wel best groot!

Correctie: voor de venustussen, moorii's minder.

Joramvd25 zei:
Pleco achtig niet, zou ik voor syno's gaan.

Voor echte kleine visjes eters kun je voor moorii's gaan en venustussen, zijn ook erg mooie vissen om te zien en worden wel best groot!

Correctie: voor de venustussen, moorii's minder.

Bedoel je Synodontis eupterus? Pracht beest weeral 🙂

Malawicichlide venustus is ook al zo'n mooie. Precies een omgekeerde Borelli, maar dan wat groter 🙂

Ja alleen jij zegt dat je echt 100% malawi wil, en de meesten syno's zijn tanganyika.

En ja ik heb de venustus zelf ook, en ze zijn echt prachtig.

En ook de moorii's vind ik persoonlijk erg mooi. Had er eerst echt helemaal niks mee, maar bij mij thuis hebben ze het me door de keel gedrukt en ik vind ze nu ook echt geweldig.

Ik heb wel eens gedoken in een meer met cicliden. Maar ik zag daar een soort alen in de grond zitten.
ze lijken veel op de Mastacembelus Frenatus.
Weet niet hoe ze heten en ik weet ook niet of je ze kan krijgen.

Joramvd25 zei:
Ja alleen jij zegt dat je echt 100% malawi wil, en de meesten syno's zijn tanganyika.

En ja ik heb de venustus zelf ook, en ze zijn echt prachtig.

En ook de moorii's vind ik persoonlijk erg mooi. Had er eerst echt helemaal niks mee, maar bij mij thuis hebben ze het me door de keel gedrukt en ik vind ze nu ook echt geweldig.

Ja, voor die bak wil ik nu echt lastig doen en voor 100% Malawi gaan. Toch qua dieren en planten.

Al mijn andere bakken zijn al gezelschapsbakken geweest en da's leuk en niks verkeerd mee, maar nu wil ik eens iets anders.

Snap ik, alleen tanganyika zou ik niet heel erg als biotoop vervuiling zien. Het gaat hier alleen om de syno's, bij mij in het aquarium doen ze het echt geweldig en zijn echt super leuke beestjes om te zien.

Maargoed malawi only dus.

Joramvd25 zei:
Snap ik, alleen tanganyika zou ik niet heel erg als biotoop vervuiling zien. Het gaat hier alleen om de syno's, bij mij in het aquarium doen ze het echt geweldig en zijn echt super leuke beestjes om te zien.

Maargoed malawi only dus.

Zo is het. Stop je er Tanga bij, dan is het eigenlijk puristisch bekeken een gezelschapsbak waar niks verkeerd mee is, maar ik wil het voor ��n keer niet.

Tanganyika bak kan natuurlijk ook mooi, Neolamprologus brichardi zijn prachtige vissen met mooi gedrag.

Zeker, zeker. Maar we gaan als mainfish Aulonocara nemen.

Die vinden wij weer enorm mooi. Ik denk dat het ook goede vissen zijn voor een cichlide newbie.

Mij lijkt het altijd zinvol om niet gelijk met de moeilijkste vissen te beginnen.

En deze keer wil ik nogal streng, zover het mogelijk is, dicht bij de real thing blijven.

Ik zal uiteraard geen �cht Malawi zand, rotsen en hout kunnen gebruiken. Compromissen moet je altijd sluiten. Maar de andere biotoop dingen - plant en dier - zijn wel betaalbaar na te streven en dan gaan we er voor.

Als je voor de real thing gaat, dan zou ik wel goed uitkijken welke Aulonocara's je precies neemt: sommige zijn kweekvormen, sommige zijn kruisingen!

Ik ga proberen alleen F1's te gebruiken, Saskia. Dat lijken me ook de sterkste dieren, meest naturel - na wildvang uiteraard. Wildvang ben ik niet zo'n voorstander van. Ergens wel hypocriet uiteraard, want zonder wildvang geen F1.

De kruisingen achteraf zullen wel onvermijdelijk zijn. Maar ik hoop dit binnen de perken te houden met er een rovertje tussen te zetten. Ach en soms zijn die kruisingen ook wel eens bloedmooi natuurlijk. Ik heb al begrepen dat er hier in Belgi� een markt voor is, het zou geen probleem geven om ze zo kwijt te geraken.

Moet nog veel inlezen over die vissen en hun biotoop. Ben nog steeds in research-modus. 🙂

Alleen f1 vissen gaat ook zeker wel een klus worden.... Ik heb toevallig bij mij hierin utrecht een hobbykweker in de buurt zitten die wel een paar f1 heeft, iig van de venustus,

Als je zijn nummer wil moet je even een pb sturen, maar als je in belgie woont is het wel ver.

Ja, het zal soms niet lukken om een F1 te pakken te krijgen, maar ik ga wel mijn best doen.

De LFS waar ik mijn vissen koop, zit op 10 minuten rijden hier vandaan. In principe kan ie 'alles' leveren. Als het maar legaal is uiteraard 🙂

Hij is zelf heel betrouwbaar en ik ken zijn leveranciers, die zijn idem dito heel betrouwbaar.

Ohja, naja als je het geld ervoor over hebt om al je malawi bij winkels te kopen zou ik dat zeker doen. Maar ik heb zelf geleerd dat je heel veel kan besparen door goed op marktplaats rond te kijken. En dan doe ik zelfs alleen nog maar de stukken die ik met de scooter kan doen.

Was nu voor al mijn vissen 100 euro kwijt , en was in de winkel wel minimaal 300 kwijt geweest denk ik. Puur omdat malawi goed te kweken en best veel mensen het hebben.

Joramvd25 zei:
Ohja, naja als je het geld ervoor over hebt om al je malawi bij winkels te kopen zou ik dat zeker doen. Maar ik heb zelf geleerd dat je heel veel kan besparen door goed op marktplaats rond te kijken. En dan doe ik zelfs alleen nog maar de stukken die ik met de scooter kan doen.

Was nu voor al mijn vissen 100 euro kwijt , en was in de winkel wel minimaal 300 kwijt geweest denk ik. Puur omdat malawi goed te kweken en best veel mensen het hebben.

Wat betaalde je ongeveer per vis dan?

Op marktplaats zijn veel malawi's zelf gratis. Maar je kan ook langs gaan bij het vissenasiel. Als ik het goed heb kan je ze daar voor 3 euro halen per stuk. http://vissenasiel.nl

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan