Malawi bak opstarten

Discussie in 'Cichliden: Afrikaans' gestart door Eevee400, 16 okt 2010.

View Users: View Users
  1. Eevee400

Eevee400

Lid geworden:
    16 okt 2010
    Ik heb een bak staan wat op het moment nog draait als gezelschaps bak. De vissen krijgen een goed onderkomen, en de planten ook dat is allemaal geen probleem.
    De keuze is gevallen op een malawi biotoop.
    Welke stenen kunnen daarin? En zand of toch grind, of is dit allemaal persoonlijke smaak?
    Ik ben erg benieuwd wat de meningen hier zijn daarover, want op internet worden zoveel verschillende dingen gemeld dat ik er niet meer echt uitkom eigenlijk.
    Oh de bak is 150x50x60 cm. Het is een jewel bak, is het dan ook raadzaam om het flter er uit te slopen? Op zich zit er nu een pomp in die 3x de gehele inhoud ververst.

2. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Malwi is hard water,dus kalkrijke stenen(oftewel maanstenen met gaten.
    Planten Valesneria.
    Grint,fijn grint ,afgerond.Dennerle.
    Filter kan je er uit halen,maar ook laten zitten,en een zwaardere bijzetten.
    Zou ik eerst aankijken.
    bekijk toch even op Google,Maliwibiotoop.

3. harry1980

harry1980

Lid geworden:
    9 okt 2008
    Het water in nederland is prima voor malawi dus hoeven er geen stenen in die kalkrijk zijn. Het mooiste is grijze breuksteen (althans dat vind ik) maar maaskeien kan ook, al zijn die wat moeilijker te stapelen.

Wat de bodembedekking betreft, pak geen grind!
    Filterzand is het beste en komt ook het meeste overeen met het zand in het malawimeer.
    Dit is geen kwestie van smaak, malawi`s doen veel met zand; ze spoelen hun kieuwen ermee, graven kuilen, met name de Aulonocarasoorten fourageren erin.

Wat betreft de pomp, het zou ideaal zijn als je er een 2 externe filter bij plaatst, zo kan je af en toe een pomp helemaal goed schoonmaken, zonder dat je je bacterien om zeep helpt.

Als je vissen gaat aanschaffen, lees je dan goed in over de soorten die er zijn, of stel vragen op de juiste fora, je kan namelijk niet zomaar iets bij elkaar zetten.
    Succes!

4. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Ik heb de stenen in mijn bak opgestapeld tot bijna aan de rand. Begon met 27 kg x 4 onderop. De vissen hebben veel meer schuil mogelijkheid.