Malawi biotoop starten in rio 300


P

PikasAquarium

Guest
beste forum leden,


Ik ben helaas tegen ernstige problemen aangelopen met mijn huidige 300 liter set up.
Door deze problemen is de bak praktisch leeg kwa vissen en zit er opnieuw een algen plaagje in.
Dit heeft mij ertoe gezet om eens wat anders te gaan doen dan een zwaar beplante bak met standaard vissen erin.
Ik wil hier dus een malawi biotoop van maken.
Het aquarium heeft op dit moment de volgende eigenschappen en apparatuur.

Afmeting: 120x50x50
Filter: heb er 2 die samen goed zijn voor 1700 liter per uur
UV: zit een JBL 11 watt uv lamp op
CO2: wordt bijgevoegd (vanwege de zware beplanting)
Verlichting: standaard T5 buizen

Ik vroeg mij af of deze bak kwa grootte een malawi bestand aan kan? En hoeveel zouden er eventueel in kunnen?

Heb begrepen dat ze kwa inrichting wat schuil plaatsen willen en een zand bodem fijn vinden.
Ik zit niet zo op me centen en doe het graag in een keer goed.
Alle informatie die ik extra mee kan krijgen is van harte welkom.

Hoop dat er wat experts aanwezig zijn :)
Bij voorbaad dank voor de hulp
 
Dat kan.

Malawi's worden doorgaans verdeeld over 4 groepen: Mbuna, Keizerbaarzen, Vrijzwemmers & Rovers.
voor een bak met dit formaat ben je aangewezen op vissen uit de 1e groep.

kleine introductie over Mbuna:
Actieve&jagende visjes die vaak voor nageslacht willen zorgen, 2v op 1m is dus het minimale.
heb vernomen dat er 1 soort tussen zit die je het beste met 5v op 1m houd ivm paringsdrift.
dit om de druk op de vrouwtjes te verminderen... kan je nagaan :)

Zijn ook visjes die heel veel schuilplaatsen nodig hebben, stenen stapels tot de waterstand zijn aan te raden.
wederom weer door het actieve&jagende gedrag, dit is ook hoe ze in de natuur worden gevonden. aan de kust waarbij stenen de overhand hebben.

Mbuna zijn groenvoer eters, ze krijgen snel te veel dierlijke eiwitten binnen en kunnen hieraan overlijden.
grootste deel van het voer zou dus uit spirulina vlokken bestaan, eens per week een licht verteerbare diepvries voeder is wel aan te raden.

dit is meteen de reden waarom het combineren van Mbuna en niet-Mbuna niet goed werkt, teveel verschil in voer.

CO2 bij Mbuna's is natuurlijk niet nodig want je zal amper planten kunnen houden, alleen vallisneria, anubias en javavaren maakt een kans.
buiten dat leven ze graag in een alkalistische omgeving en werkt CO2 dit alleen maar tegen, op internet kom je trouwen (veelal in verouderde informatie) tegen dat Malawi's hard water op prijs stellen. dit is absoluut niet waar.
ze kunnen er goed tegen, maar in het Malawimeer komen hardheden van 4-8KH/GH voor en dat is absoluut niet hard te noemen. eigenlijk is kraanwater dus altijd wel goed.

en dan je alg problemen... juist in Malawi bakken ga je alg krijgen.
dit komt door het gebrek aan planten en de veelal wat fellere verlichting.
Mbuna's stellen alg (vooral groene aanslag op de stenen) zeer op prijs, het zijn van nature aufwush eters. wekelijk je ruiten poetsen hoort er dus wel bij.
 

Terug
Bovenaan