Met die bakmaat kom je vanzelf uit bij Mbuna (rotsbewonende, kleinere soorten met veel kleur). Ik zou beginnen met drie soorten, allemaal in een harem met 1 man en minimaal 2 vrouwen. Meer vrouwtjes is beter, meer mannen wil je niet...
Goede soorten voor beginners zijn uiteraard Labidochromis caeruleus ("Yellow"), een mooie en tamelijk probleemloze soort die niet territoriaal is. Er zijn ook witte en blauwe varianten van. Er zijn nog meer Labidochromis soorten, die zowat allemaal wel geschikt zijn voor je bak. Met name de L. sp "Hongi" is er ééntje waar je wat voorzichtig mee moet zijn. Dat zijn hele mooie visjes, maar ook enorm territoriale etters.
Verder Chidongo saulosi, ook een bekende soort, met mooie kleurverschillen tussen de mannen (blauw/zwart) en vrouwen (geel/oranje). Als je ook iets 'roods' in de bak wil, is de Iodotropheus sprengerae "Rusty" een goede (en ook zowat de enige eigenlijk) optie. Verder zie je Pseudotropheus lombardoi veel in de handel. Dat zijn beslist hele mooie - en kleinblijvende - visjes. Maar het gebrek aan formaat maken ze doorgaans meer dan goed met een overschot aan karakter, dus je moet er een beetje geluk mee hebben, en vooral niet samenhouden met soorten die erop lijken (zoals de Saulosi).
Dat laatste is een algemene regel voor Mbuna, die goed als richtlijn kan dienen: zet geen soorten bij elkaar waarbij met name de mannen op elkaar lijken. Je wilt niet dat ze elkaar teveel als concurrent gaan zien. Aan agressie ontkom je zelden met Malawicichliden, maar je kan het wel zoveel mogelijk beperken door je visbestand met beleid te kiezen.
Omdat de bak beperkt is qua afmeting, moet je wel zorgen voor veel structuur in de bak. Holen, doorgangen, zichtlijnonderbreking, dat soort dingen. Maak je steenstapels zo hoog mogelijk, llefst tot aan de waterlijn. Bijna alle Mbuna zijn rotsgebonden, en zullen niet zomaar in de open ruimte gaan zwemmen. De bodem doe je het beste met (filter)zand. Planten worden met rust gelaten, in de zin dat ze ze niet eten. Zorg wel voor robuuste soorten, want ze graven ze nog wel eens uit. Valisneria zie je veel bij Malawi cichliden, en is een goede manier om de bak een beetje op te delen in "territoria", Anubias of Javavaren kan ook prima. Die laatste twee moet je op een steen binden, of op je achterwand prikken ofzo. De diepte van je bak is beperkt, dus ik zou voor een egaal zwarte achterwand kiezen, geen 3D-wand. Die zien er pachtig uit, maar halen erg veel zwemruimte weg. Een zwarte plaat PVC is prima, en als je de bak verder goed aankleedt met stenen, ziet het er ook nog eens erg goed uit. Maar een niet te dikke structuurwand is natuurlijk ook goed, de keuze is aan jou 🙂
Zorg ook voor een stevige filtering, waarbij je niet druk hoeft te maken over de stroming, dat is niet snel teveel voor de meeste Malawicichliden.
Ik kan zo gauw even geen foto's meer vinden van mijn Malawibakken (ik heb nu Z-A), maar die zijn zat te vinden met Google 🙂