Wat is er nieuw

Malawi cichliden Labidochromis Caeruleus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Triple-A
  • Startdatum Startdatum
T

Triple-A

Guest
Hallo,

ik heb laatst Labidochromis Caeruleus Malawi cichliden gekocht,

en heb deze in mijn gezelschapsaquarium, met andere vissen, ze zijn heel rustig en totaal niet agressief, wat de meeste mensen denken.

Ik wou jullie ervaringen met deze cichlide weten?

en over de voeding, want ik las dat ze ook spirulina nodig hebben, welke merk voeding kan ik het beste gebruiken?

ze zijn nu ongeveer 4/5 cm heb een mannetje en vrouwtje.

en ik las ook iets over Malawi bloat, een ziekte, hoe voorkom ik dat?

ik hoor het graag!

Dat voorkom je door goed voer te geven en dat houd in volledig plantaardig....met heel af en toe iets kreeftachtigs (levend/diepvries) Ik persoonlijk vind deze vissen niet geschikt voor een gezelschapsaquarium, ze vereisen specifieke waterwaardes en voer. Heb je wel stenen in de bak waar ze zich kunnen verschuilen? (foto)

En wat voor vissen heb je er nog meer in zitten??

De meeste mensen weten wel dat deze cichliden agressief zijn, dat 'denken' we niet alleen.

Als je jonkies/halfwas hebt zal het nog wel meevallen. Eens dat ze een territorium beginnen begint de agressie vanzelf. Dan vallen Labidochromis caeruleus yellow (ik neem maar aan dat je de 'yellow' bedoelt) nog erg mee vergeleken met andere malawi's, maar het is nog steeds erg zielig voor je andere bewoners.

Inrichting voor malawi mbuna's: zandbodem, veel stenen met holen (de stenen mogen niet scherp zijn, geen lavasteen dus bv), flink hard water met een hoge ph, geen hout, geen turf, geen andere zaken die het water zachter en zuurder maken (osmose water etc). Planten kunnen nog wel, ze zullen zachte delen wellicht wel eten/stukmaken. Graven doen ze ook, dus evt planten ontwortelen is mogelijk. Als je planten wil, javavaren en anubias doen het meestal wel in mbuna bakken.

Verder hebben ze een bak nodig van 1 meter of groter (1.2m of groter is beter).

je houdt mbuna's beter in harems niet in een koppel, dit ivm agressie van de man naar dat ene vrouwtje. Een mbuna bak stop je liefst mutjevol met mbuna (en ook alleen maar mbuna), dat heet 'overstocken' dit doe je ivm goede verdeling van agressie. Een bijbehorend oversized extern filter is hierbij vereist.

Voer: zoals hierboven omschreven. Absoluut GEEN 'normaal visvoer', en ook zeker geen muggelarven enzo. Doe je dat wel dan heb je kans op dode mbuna (malawi bloat).

Eensch met hierboven dat het geen vissen zijn voor een gezeldschapsbak, vanwege agressie (zoals gezegd dit zijn dan nog wel relatief lieve mbuna), inrichting, waterwaardes en vooral ook de voer-eisen. En veel gezeldschapsbakken zijn in de praktijk de kleinere bakken, van 60 � 80 cm max, sowieso al geen optie dus.

het is een 1,20 meter bak Juwel rio 300

ik heb er nog kersenbuik cichlide in, pleco, corydora's, en wat synodontis soorten.

er zitten ook stenen in, en genoeg schuiplaatsen

ik geef ze voer van sera Vipagran, ze eten het wel goed op.

Maar is dit wel de juiste? welke merk en type kan ik dan beter gebruiken?

Allemaal bodemvissen en dan nog Kersenbuikjes ook. Zodra die een nest hebben weet ik niet of de Mbuna's wel tegen ze opkunnen. De Cory's zeker niet.

Ja natuurlijk,als ze anders niets krijgen.
voeding - AquaMalawi

Voeding voor Malawi cichliden. Inleiding: Om Malawi cichliden mooi en gezond
te houden hebben ze natuurlijk de juiste voeding nodig. Ook houden ze van een
...
www.aquamalawi.com/html/voeding.html -

Is ok voor je andere vissen lekker.

Blijft toch een slechte combinatie.
Wat Jones zegt.
Zijn er jonge vissen,is het oorlog.

Triple-A zei:
het is een 1,20 meter bak Juwel rio 300

ik heb er nog kersenbuik cichlide in, pleco, corydora's, en wat synodontis soorten.

er zitten ook stenen in, en genoeg schuiplaatsen

Maar is dit wel de juiste? welke merk en type kan ik dan beter gebruiken?

Op zich is de maat van de bak het probleem niet, maar de combinatie van soorten is dat z�ker w�l!

De Labidochromis en de Synodontis zouden wel bij elkaar kunnen, in een Malawi-bak. De "pleco" (Ancistrus sp.???) en de Corydoras ook, in een Zuid-Amerika-bak.
Maar dat zijn totaal verschillende milieus; enorm verschillende waterwaarden, enorm verschillende inrichtingseisen.
Z� verschillend, dat het onmogelijk is beide partijen tevreden te stellen. Tenminste ��n van beide groepen gaat het afleggen.

Je zult dus moeten kiezen voor �f Malawi (hard, basisch water met zand en stenen) �f (een variant op) Zuid-Amerika (zacht, zuur water met hout en planten).

De kersenbuiken zou je nog wel in een een zachtzure bak kunnen houden. Je zult er dan wel rekening mee moeten houden dat dit, zeker in de balts of als er een nest is, behoorlijk territoriale vissen zijn. In een inrichting met gebroken zichtlijnen (verdeling van de bak in verschillende delen die - bijvoorbeeld door hout en dichte planten - geen uitzicht op elkaar hebben.

In beide gevallen heb je inderdaad alleen bodemgerichte soorten. Maar goed, als de helft van je bestand weg is kun je die vervangen door vissen die de boven- en middenlaag gebruiken.

De Juwel Rio 300 is een mooie bak waarin veel kan, ik heb er zelf ook een gehad, maar wat jij er nu in hebt kan niet.
Maar zoals hierboven aangegeven: dat is op te lossen.

aha oke bedankt!!!

ja ik wil graag overstappen op cichliden, dus ik ga een paar vissen wegdoen, en dan meer richten op Malawi/Afrikaanse vissen.

Dan denk ik inderdaad dat je moet kiezen uit het houden van een Zuid-Amerikaanse of West-Afrikaanse wat kleiner blijvende cichlide met een aantal bijvissen (en dat kunnen vaak best meerdere soorten zijn), of een Malawi bak met voornamelijk cichliden.

~ Ivo

Haal de corydoras en pleco's er alsjeblieft meteen uit, ben bang dat het een kwestie van tijd is voordat ze worden gegrepen door de cichliden. Tenzij je een Zuid Amerikaanse bak wilt, dan zul je de dwergcichliden er uit moeten halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan