Wat is er nieuw

Malawi cichliden Probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Elian1994
  • Startdatum Startdatum
E

Elian1994

Guest
Hallo Mensen ik ben nieuw hier,

ik heb nog nergens mee gedaan aan een forum en moest ook even zoeken hoe ik iets kon plaatsen ik ben namelijk een beetje hopeloos ik heb eergister voor mijn circa 450 liter aquarium zeoliet gehaald voor het filter en gebruik verder dat actieve kool maar zeoliet was nieuw voor mij dus heb dat op dat moment toegevoegd en sinds ik dat er in heb gedaan een dag later zag mijn vader toevallig een vis (kadango) heel snel zwemmen en alle vinnen gingen uit en zakte naar de bodem me vader dacht dat die dood was maar ik keek even goed en zag dat die weer een beetje bij kwam dus ik heb hem in een ander aquarium gezet en hij kwam weer bij dus ik voor de zekerheid watertest gedaan. ik gebruik die stripjes en daar stond op

GH. 4
KH. 6
PH. tussen 6.8/7.2
CL2. 0

Dus ik stond voor een raadsel en daarna ging nog eens een andere vis op de kop op de bodem liggen ik dacht naja zeoliet is het enige wat ik toegevoegd heb en denk moet het daar aan liggen dus ik dus de pomp uitgezet en zon 75% van het water ververst en ik terug naar de winkel en gevraagd van joh weet niet wat het was maar me vissen deden helemaal raar en dus beschreven wat ik nu verteld heb en alles gespoeld heb voor dat ik het in de filter heb gedaan en hun vonden het raar maar nu ik het eruit heb ik nog 2 kadangos in een andere bak zitten eff bijkomen en tot mijn verbazing zag ik toevallig dat een van mijn kadango weer op zijn rug zat helemaal snakken naar adem leek het wel maar er zwom nog een andere vis naast die had nergens geen last van en jaa hij draaide weer om en zwom eff wild en nu is die weer rustig maar die winkel waar ik het gekocht heb die hebben er nog nooit van gehoord en weten ook niet wat het is nu ben ik op internet gaan zoeken en kan niet iets vergelijkbaars vinden dus hoop dat er iemand is die weet wat het is of helaas het zelf heeft mee moeten maken Ik hoop dat het bij de goede rubriek komt heb nog nooit wat gepost op een forum

Dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet

Elian 1994
 
kan me eigenlijk niet voorstellen dat zeoliet de directe oorzaak is,

hoeveel van je oude materiaal heb je vervangen door de zeoliet? misschien dat de hele biologische werking van je filter op hol is en dat de vissen dat ook merken.

en als de waardes van je teststrip kloppen (wat niet altijd zo is want ze zijn niet altijd accuraat) zijn je water waardes ook niet echt geweldig voor een malawi bak.
 
okee heb alleen de kool vervangen en zeoliet toegevoegd
maar okee welke waardes moeten cichliden damm nu voel ik me echt dom maar dacht dat ik het goed deed aangezien ze zich voortplanten
 
Malawi:
pH tussen de 7,5 en 8,5
Gh 6-15
Kh 8-15

valt dus op zich nog wel mee hoor je waardes, kan alleen ietsje beter, en als ze kweken het het goed doen zonder dooie te vallen zou ik me daar niet druk over maken.

als je alleen het kool vervangen hebt kan het geen biologische verstoring zijn neem ik aan.

misschien dat iemand anders hier je daar nog mee kan helpen
 
Voortplanten doen ze nog in een 60cm bak, dat zegt (bij de meeste cichlidensoorten) dus niet zoveel.

Wat voor filter heb je op je bak zitten? Dat mis ik in dit verhaal?

Filterkool die is uitgewerkt gaan biologisch werken, dus als je dat vervangen hebt door schoon materiaal en je filter was al kiele kiele qua filterinhoud dan kan een nitrietpiek wel van komen dan.

Waarom heb je je filter uitgezet? Als deze langer dan een uurtje is uitgeweest dan heb je nu een heel groot probleem, namelijk geen ingedraaid filter meer. Dus opnieuw indraaien, liefst zonder vis... Als je een ingedraaide spons of handje keramiek uit een filter kan bietsen van een ander aquarium/andere aquariaan dan is nu de tijd daarvoor!

Zorg dus nu dat je filter heel rap weer gaat werken, en hang voorlopig ook een flinke luchtsteen in je bak.

Gooi die stripjes trouwens het beste in de prullenbak en ga voor een testset, daar heb je veel meer aan. Strips zijn niet betrouwbaar. Nu mis ik ook vooralnitriet nitraat en liefst ook fosfaat in je meting..? Anders blijft het gissen naar de oorzaak...

PS je ph mag wel wat omhoog en je hardheid ook, kalkstenen (maansteen bv) in je bak willen daar nog wel eens prima mee helpen.
 
je hebt t gehoord, dit is de mevrouw met verstand van zaken (nee dat was geen sarcasme 😛)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan