Malawi dwergcichliden bak (nieuweling)


B

BGcc

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb in het algemene forum met betrekking tot de samenstelling van de visbestanden al een vraag gesteld, maar hoe langer ik kijk, des te meer ik uit lijk te komen bij de Cichliden uit Malawi.

Wat is het geval: ik heb de mogelijkheid een tweede aquarium van 80x50x50 neer te zetten. Deze zou ik graag inrichten als een cichliden-aquarium. De lengte en breedte staan vast, hoogte kan nog richting de 60 (mocht dat perse nodig zijn). Ik heb mijn oog laten vallen op de Pseudothopheus Saulosi, echt een hele mooie vis. Van de diverse berichten hier begrijp ik dat deze het beste gehouden kan worden met meerdere vrouwen. Daarnaast las ik dat deze prima samengaat met Synodontis Petricola (dwergvariant).

Mijn beoogde samenstelling in de bak is dan ook:
1m/4v Pseudothopheus Saulosi
4 Synodontis 'dwarf' Petricola

Filter en verlichting moet ik nog naar op zoek, maar begrijp dat ik hiervoor bij een flinke potfilter uit ga komen. Verlichting niet te sterk (maar sterk genoeg voor wat algengroei). Idealiter zet ik 1 of 2 stevige planten in het aquarium in combinatie met een flinke rotsenformatie. Klopt het dat er waarschijnlijk ook nog een stromingsfilter nodig is?

Nu is mijn vraag of dit realistisch is?

Alvast bedankt!

Groet,
Thomas
 
tja... meestal word 1 meter aangeraden als minimum voor de chindongo saulosi (de nieuwe officiele naam, in de winkels word nog 9/10x pseudotropheus gebruikt) aangeraden.

maar dan hebben we het over standaard bakken van 100x40x50.. aan liters en grondoppervlak zit jij dus op hetzelfde.

persoonlijk zou ik het wel aandurven maar dan wel 1m/3v en dan de bak ram vol maken met steenformaties die gerust tot het wateroppervlak mogen komen. de Synodontis durf ik niks nuttigs over te vertellen.

je bent bekend met het dieet van deze visjes?
 
Ja, mijn redenatie is inderdaad ook dat als er genoeg verstopplekken zijn het goed moet komen. Ik wil de stenen hoog laten komen en zo positioneren dat de vissen er voor en achter door kunnen.

Ik vind het vaak ook wel wat vreemd dat mensen wel een meterbak hebben maar dat de schuilplaatsen dan achterwege blijven. Dan speelt een bak met meer schuilplaatsen (hoewel iets kleiner) m.i. beter in op de behoefte, maar dat is persoonlijk.

Voor wat betreft dieet weet ik dat ze alleen plantaardig voer (moeten) eten. Om die reden is het ook een goede match met de synodontis welke alleseters zijn.
 
Nou dat merk ik dus ook. Kennis hier verderop heeft ze in een meterbak.

Is bagger slecht ingericht en toch gaat het goed en dat zie ik vaker zo. Je kan altijd een draak van een man treffen maarja... dan is een 1.5m bak nog klein.

Jou bak met hetzelfde oppervlak stevig inrichten.. ik zou t wel aan durven.

Of ik de syno's daar dan nog bij zou zetten weet ik niet.
 
Ja inderdaad. Zo zie ik het ook.

En daarnaast bij het uitzoeken een mannetje welke nog niet op kleur is meenemen. De volledig gekleurde zijn de dominante mannen (als er in de bak al tich andere mannen bij zitten). Kans is dan ook wat kleiner dat hij erg dominant is.

Dit heb ik ook bij mijn betta gedaan. Niet de sloomste en slecht uitziende, maar eentje die niet meteen dominant naar voren schiet.
 

Terug
Bovenaan