Malawi lichtplan voor Led verlichting.

jomi

Member
Lid geworden
31 december 2020
Berichten
21
Leeftijd
49
Goedemiddag beste Aquarianen,

Ik ben al een tijd bezig (en op zoek) naar een goed lichtplan voor mijn Malawi aquarium. Ik heb de beschikking over een HVP AQUA 8 KANAALS LED CONTROLLER WIFI IOS ANDROID. Maar heb geprobeerd het T420 lichtplan hier 1:1 naar over te zeten. Dit bleek niet het gewenste resultaat (ook omdat je van 5 naar 8 kanalen gaat).

Heeft iemand een mooi licht programma voor een Malawi aquarium? Dit mag uiteraard ook op papier zijn, zodat ik het kan invoeren in de app.

Alvast bedankt voor jullie response.

Mike
 
Hallo allemaal npgmaals,

Ben enige tijd geleden overgestapt van discus/zuid Amerika bak naar een Malawi bak. Het licht programma voor deze chicliden is toch niet identiek, en ben al een poosje aan het “spelen” met lichtkleur (rgb verhouding), intensiteit (%) en licht tijden.
Het begint nu te frustreren dat ik de juiste combinatie niet goed krijg. Zijn er mensen die mij kunnen helpen aan een lichtprogramma voor een ledcomputer (8 kanaals)? Uiteraard minder kanalen is ook welkom, dan ben ik iedergeval geholpen met een begin.

Alvast bedankt.
 
Op welke wijze ben je aan het spelen? Oftewel wat is je doel met het wijzigen van de verlichting?

Ik kan je niet helpen met het licht programma, zover mijn kennis van t forum gaat heeft niemand hier een Malawi bak incl 8 kanaals controller :))
 
Op welke wijze ben je aan het spelen? Oftewel wat is je doel met het wijzigen van de verlichting?

Ik kan je niet helpen met het licht programma, zover mijn kennis van t forum gaat heeft niemand hier een Malawi bak incl 8 kanaals controller :))
Hoi Richard,
met "spelen" bedoel ik de verhouding van Rood/Groen/Blauw en wit (led) licht, waarbij de kleuren van de vissen het mooiste uitkomen, en het er nog natuurlijk uit ziet.

Mocht iemand een TC240 controler (4 kanaals) hebben, dan kom ik ook al een heel eind.

Wat ik nu vaak heb is dat de verhoudingen niet mooi zijn, en de firefish echt bijna neon rood zijn, en de Yellows flets kleuren. De blauwe komen dan al helemaal niet mooi uit de bus, en "kleuren" vaak bijna donker blauw/zwart.
 
En als je de RGB achterwegen laat, en gaat voor verlichting met een hoge kelvin waarde? met hoge Kelvin bedoel ik ergens tussen de 10000 & 12000 Kelvin in. Is een veel gebruikt Kelvin type binnen de Malawi hobby.. en met een reden :deal: :))
Wellicht her en der wat blauw erdoor mengen... maar vooral niet teveel met RGB willen doen.

Verlichting waar je met RGB kan spelen klinkt erg fancy, maar ben er zelf niet kapot van... inderdaad omdat het m.i. de kleuren van vissen vaak niet tot zijn recht laat komen .
 
Terug
Bovenaan