Malawi Mbuna bestand


S

Stefanfr

Guest
Hi,

Ik ga binnenkort een nieuw aquarium omzetten en wil daar graag 4 soorten mbuna in gaan houden (4x 1m + 4v). Het aquarium wordt een 120 x 50 x 60 met bioloog. Hier heb ik nog geen idee van hoe groot deze wordt maar vermoedelijk zal dit een 80x40x35/40 zijn.

Ik ga een inrichting maken met veel steen (lavasteen) en genoeg grotten en schuilmogelijkheden. Ik ga proberen wat anubias, Vallisneria en javavaren te groeien. Verder gaat mijn iteressen uit naar de onderstaande vissen. Ik heb veel uitgezocht maar wil nu graag weten wat de ervaring van jullie is bij deze vissen.

labidochromis sp nkali
labidochromis chisumulae
labidochromis mbamba bay yellow fin

cynotilapia afra
cynotilapia afra jalo

melanochromis sp maingano cyaneorhabdos

pseudotropheus membe deep
pseudotropheus polit
pseudotropheus demasoni
pseudotropheus saulosi
pseudotropheus saulosi coral red
pseudotropheus zebra cobalt

Wat zijn de mogelijkheden precies om bij elkaar te zetten. Wat ik gehoord en gelezen heb is dat er maar van iedere soort 1 in het aquarium mag. Betekend dit dus dat er bijvoorbeeld maar 1 soort pseudotropheus in mag?

Is het houden van 4 soorten in deze aantallen aan te raden in de afmeting van het aquarium? Kunnen er meer soorten in of minder soorten in grotere groepen met bijvoorbeeld meer mannen?

Alvast bedankt voor jullie reacties
 
Labidochromis & pseudotropheus kan je samen in een bak van jouw afmeting houden en nog een 3de andere soort erbij kan ook nog.
 
Las net een oudere thread hier op et forum. https://aquaforum.nl/threads/360l-malawi.53893/#post-705463

Hier gaat het om ongeveer de zelfde bak maat met daar in 5 soorten in 1-3/4 verhouding.

Wat hier ook in staat is dat het mogelijk is de zelfde soort te houden zolang deze niet op elkaar lijken, klopt dit?
 
In de regel:

Geen vissen van dezeflde soort, dus niet meerdere soorten pseudotropheus.

Geen kleur/streep combinaties die teveel op elkaar lijken.

De chindongo saulosi (voorheen pseudotropheus) vrouwen en de labidochromis cureaules (yellows) lijken teveel op elkaar bijvoorbeeld.
In dat geval kan je beter de labidochromis cureaules nkhita bay nemen, deze zijn namelijk wit iov geel.

Voorbeeldje:

Groep chindongo saulosi 4m7v
Labidochromis cureaules nhkita bay 1m 2v
cynotilapia afra 1m 2v

Lavasteen is overigens scherp gesteente, iets waar de vissen zich (zeker tijdens ruzies/jagen) aan kunnen verwonden.
Raad dus aan om voor een gladdere soort steen te gaan als breuksteen, maaskeien ect
 
Bedankt Richard, duidelijke informatie.
Kan een chindongo saulosi nu wel samen met een pseudotropheus? Bijvoorbeeld met een pseudotropheus flavus

Moet ik bij het niet op elkaar lijken voornamelijk naar de vrouw kijken? of geldt dit ook voor mannen.

Is het mogelijk om onderstaande vissen te combineren, zo ja welke verhouding is hierin het beste?
- cynotilapia afra jalo
- chindongo saulosi
- pseudotropheus flavus
- labidochromis sp nkali of labidochromis chisumulae
 
De flavus valt ook onder de chindongo ipv de pseudotropheus (tegenwoordig), maar heeft wel een geheel ander kleurpatroon.
kruisingen zijn alsnog wel mogelijk.. zou 1 van de 2 dan ook omruilen voor iets anders (iodotropheus sprengerae bijvoorbeeld)
Ze kunnen wel bij elkaar, maar als je ooit jongen hebt weet je nooit zeker van wie ze zijn.
Daarom kun je ze ook nooit in de handel aanbieden en kun je ze het beste maar laten opeten.

de 2 labidochromis soorten die je opnoemt kunnen overal wel bij als ik de foto's zo bekijk.

het blijven vissen met karakter, door kleur&patroon gelijkenissen te vermijden voorkom je meestal al extreem concurrenten gedrag.

sommige soorten zoals de saulosi hebben dit wat minder, waardoor ze vaak ook goed in een groep te houden zijn (minimaal 3 mannen, liever meer)

Verhoudingen... ja er zijn voorstanders die de bak zo vol mogelijk stoppen om de druk zoveel mogelijk te verdelen, er zijn ook mensen die minder vissen (soorten) in de bak hebben waardoor de vissen meer plek voor zichzelf hebben en er minder gejaagd word.

zou t houden op maximaal 18 vissen.

1m op 4v is doorgaans wel wat overdreven, 1m op 2v is vaak al genoeg.
zeker als de bak juist word ingericht.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie helaas vorige week geen tijd gehad op te reageren. Even verder zoeken dan nog voor iets wat er wel bij zou kunnen. Ik vind iodotropheus sprengerae niet zo heel mooi (tenminste op foto's die ik tot nu toe gezien heb).

- cynotilapia afra jalo
- chindongo flavus
- labidochromis chisumulae

En is 1 of 2 van de onderstaande geschikt hierbij?
- pseudotropheus zebra cobalt
- melanochromis sp maingano cyaneorhabdos
- pseudotropheus elongatus chewere (ook een chindongo ?)
- pseudotropheus demasoni (ook een chindongo ?)

De hoeveelheid vissen en verhouding weet ik nog niet zo goed wat ik ga doen. Ik lees hier veel verschillend en wijd uit elkaar liggende dingen over. Gezien ik ze vanaf vrij klein 2 - 3 cm ga kopen (nog niet geslacht bepalend dacht ik?) wilde ik van iedere soort die er in komt 10 in zetten (40 totaal) na verloop van tijd wilde ik dit uitdunnen naar een goede m/v verhouding. Gezien de filter capaciteit van de sump en buitenfilter (Eheim pro 4+ 600) zou deze bezetting geen probleem mogen zijn, toch?
 

Terug
Bovenaan