Malawi mbuna met planten (poecillia)


P

poecillia

Guest
Een paar maanden geleden ben ik, als een soort Corona project, weer begonnen met aquaria. Ik heb toen twee identieke Juwel 450 Vision aquariums aangeschaft via Markplaats. Bij één van deze aquariums zat een kweekgroep Chindongo Saulosi met jongen. De afgelopen periode heb ik me vooral geconcentreerd op het andere aquarium waarin ik een Tanganyika biotoop heb gemaakt. Nu dat draait ben ik in deze bak die bij ons in een studeerkamer staat, me weer met Malawi gaan bezig houden. Ik wil op termijn een groot Malawi biotoop in de woonkamer maken. Deze bak is bedoeld om alvast meer ervaring met de Malawi op te doen en te kijken wat werkt.

De inrichting van de bak is eenvoudig gehouden. Er is een rij keien over de hele lengte van de bak aangebracht waar veel schuilmogelijkheden in zitten. De achtergrond is eenvoudig zwart gehouden maar raakt al flink bealgt. Verder bevat de bak voor Malawi veel planten. Het is me gebleken dat de vissen van de planten afblijven, sterker nog, ze dankbaar gebruiken om op te grazen. Bovendien heb ik straks Vallisneria nodig in het Malawi biotoop in de woonkamer.

Ik ben begonnen met het verzamelen van jonge of halfwas exemplaren zodat ik niet direct problemen krijg met agressie. Het is me gelukt de groep Saulosi’s deels te verkopen. Ik heb de bak recent aangevuld met andere soorten. Het visbestand ziet er nu als volgt uit:

3:4 Chindongo Saulosi halfwas en vele jongen
1:1 Pseudotropheus Perspicax Ndumbi orangecap
5 Pseudotropheus cyaneorhabdos (… Maingano, geslacht nog ongekend)
3:5 Pseuodtropheus Acei

De verlichting bestaat uit twee Sera T5. Deze bevallen me eerlijk gezegd beter dan het LED licht dat ik eerder gebruikt heb. De vallisneria groeit in ieder geval zeer goed. Het aquarium heeft twee filters. Het interne Juwel Bioflow XL filter is ingericht als mechanisch filter met grove sponzen en filterwatten. Verder is er nog een Tetra EX1200 die ingericht is als biologisch filter en alleen lava bevat. Sulfiet is tot dusverre onmeetbaar gebleven. Het water is gewoon kraanwater 11 GH en 7.5-8 PH

Na de opstart is het aquarium snel gekoloniseerd door bruinalg/kiezelwieren. De laatste tijd komen ook andere algensoorten op: groene algen, draadalg en penseelalgen. De Mbuna’s smullen ervan. De ruiten moeten wel regelmatig schoon gemaakt worden.

Hieronder het volledige aquarium
IMG_20200727_200640.jpg

Enkele close-ups van vissen:

De enige volwassen Saulosi vrouw die ik heb gehouden met een nieuw lading jongen.
IMG_20200727_201852.jpg


Eén van de nieuwe Maingano's (zo noem ik ze ook maar gezien het lastige cyaneorhabdos). Opvallende verschijning in de bak en de jonge dieren zijn al prachtig op kleur.
IMG_20200727_201733.jpg
Ik heb deze soort gekozen als alternatief voor de P. Johannii die veel agressiever zou zijn.


Op de steen een halfwas Saulosi man en op de voorgrond de Perspicax man
IMG_20200727_201919.jpg
Nu de dominante Saulosi man is vertrokken komen de halfwas mannen razendsnel op kleur. Ik ben benieuwd welke het gaat winnen.
De Perspicax biedt eens een andere kleur dan het dominante geel en blauw, maar is nog wat vaal. Grappig is dat ik het vrouwtje met jongbroed in de bek heb gekocht. Ik ben benieuwd of daar jongen van gaan overleven.

Verder een korte video van het groepje jonge Pseudotropheus Acei dat bezig is de achterwand af te grazen.



Ik ben heel erg blij met dit groepje dat ik samen met de Maingano's bij een Duitse liefhebber heb kunnen kopen. Ze moeten nog wat op kleur komen (Yellowtail) maar de Acei's hebben een levendig scholengedrag en bevinden zich hoger in het aquarium. Grappig is daarbij dat ze andere vissen ook mee omhoog trekken (ook goed te zien op de video).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit, mooi visbestand ook zo. Je planten staan er idd ook mooi bij. Dat koste mij de nodige moeite, want ik er er toch wel een paar grasmaaiers tussen zitten. De laatste week gaat het eigenlijk bij mij nu ook goed.

Het is ook prachtig om te zien dat ze ook heel delicaat de planten kunnen inspecteren op alg.

Vooral die flinke bos Valisneria springt er echt uit. Ik kan mij helemaal voorstellen hoe dat in die grote bak moet gaan staan ?.

Ben zeer benieuwd verder,

Gr. Ed
 
Lekker be-algt wandje!

Planten en Malawi's kan zeker hoor! maar met enige regelmaat ook niet :))
Vind het wel verassend dat ze van je snelgroeiers afblijven, deze zijn vaak toch weer teer en makkelijk kapot te maken.

aan de andere kant: ze hebben genoeg alg te grazen dus wellicht dat ze ook geen "behoefte" hebben om de bak te slopen.

Al met al een mooie bak!
 
Hele mooie bak, wel apart dat ze van de planten afblijven, dat krijg ik niet voor elkaar.
Het zal wel zijn wat Rich ook al zei; er is genoeg alg te grazen
 
Maar weer eens een foto.
IMG_20201005_185914.jpg

De jonge Saulosi mannen beginnen op kleur te komen. De jonge Acei's groeien snel, enorme vreet zakken zijn dat. Ik zag ook al baltsgedrag. De Maingano's groeien minder hard, daarvan ben ik ook eentje kwijt geraakt. Er zitten veel jonge Saulosi's in de bak, maar toch ook één jonge Perspicax gezien. Agressie valt nu mee, alles zwemt lekker door elkaar.
 
IMG_20210126_191244_DRO.jpg

IMG_20210126_191225_DRO.jpg

IMG_20210126_190824_DRO.jpg


IMG_20210126_190848_DRO.jpg


IMG_20210126_190756_DRO.jpg


IMG_20210126_190431_DRO.jpg

Foto update. De Acei's zijn volwassenen aan het worden. Één keer vrouwtje met eitjes gezien, maar is eerste keer niets geworden. Perspicax heeft wel jongen voortgebracht, maar die groeien erg langzaam.
 
Tof om te zien!

Leuk ook dat je het voor elkaar krijgt om planten te houden, mij niet gelukt bij m'n malawi's indertijd.
 

Terug
Bovenaan