malawi met eieren in de bek apart zetten (1 Viewer)

A

Anonymous

Guest
Mijn malawi zwemt nu een aantal dagen met eieren in haar bek. Ik zou graag zoveel mogelijk jongen willen laten overleven.
Zou ik haar in een kweekbakje apart kunnen houden van de rest?

Alvast bedankt

Mars

Well-known member
Erelid
Lid geworden
16 juni 2004
Ik zou het niet doen. Volgens mij (aldus een niet-malawi kenner) bestaat namelijk de kans dat de vrouw tijdens het uitvangen de eieren doorslikt of uitspuugt. Dit omdat ze gestresst raakt.

De beste oplossing is denk ik nog steeds zorgen dat je veel schuilplaatsen hebt dmv veel holen gemaakt door stenen.

Topicstarter
A

Anonymous

Guest
Dubbel, sorry...

Topicstarter
A

Anonymous

Guest
Oorspronkelijk geplaatst door Mars:
Ik zou het niet doen. Volgens mij (aldus een niet-malawi kenner) bestaat namelijk de kans dat de vrouw tijdens het uitvangen de eieren doorslikt of uitspuugt. Dit omdat ze gestresst raakt.
Dit is inderdaad mogelijk. Maar je kunt het voorkomen.

De muilbroedende vrouw apart zetten is wel de beste manier om veel jongen over te houden. De broedtijd van de meeste Malawi's is 3 tot 4 weken, dus je kunt ze het beste apart zetten na ongeveer 20 dagen na bevruchting.

Als je wanhopig met je netje tussen de stenen door gaat zitten hengelen veroorzaak je veel stress en je bent heel lang bezig.

Wat ik altijd doe (maar ik zal wel eerlijk toegeven dat ik het alleen maar doe als meerdere vrouwen de bek vol hebben, anders is het me net iets teveel werk voor 1 vis):

- Alle stenen uit de bak (zodat de vis(sen) die je wilt vangen zich niet meer kunnen verstoppen).
- Muilbroedende vrouw uitvangen
- Waterverversen (je bent nu toch bezig)
- Stenen weer terug in de bak

Zo ben je sneller klaar (en veroorzaak je (naar mijn mening) minder stress als uren klooien in een volledig ingerichte bak).

WEL HEEL BELANGRIJK: Zorg dat de muilbroedende vrouw niet (of zo min mogelijk) boven water komt. Dan is de kans namelijk flink aanwezig dat ze de eieren uitspuugd. Gewoon onder water het netje legen in een pot (een Hak pot of iets dergelijks) en die pot dan naar de kweekbak brengen.

Topicstarter
A

Anonymous

Guest
Ik heb op het moment helaas geen aparte (grote ) kweekbak maar wel zo'n hangend bakje wat je in het aquarium hangt. Kan ik haar daar ook in zetten of heeft ze echt een grote bak nodig?

MiKeZZa

Well-known member
Lid geworden
26 februari 2005
Nog een aanvullende vraag die ook handig kan zijn voor patty00: met guppen kun je wat drijfplanten ofzo er in doen, is dat ook voor chicliden handig of hebben die daar niets aan?

Topicstarter
A

Anonymous

Guest
Oorspronkelijk geplaatst door patty00:
Ik heb op het moment helaas geen aparte (grote ) kweekbak maar wel zo'n hangend bakje wat je in het aquarium hangt. Kan ik haar daar ook in zetten of heeft ze echt een grote bak nodig?
Nee. Dat is veel te klein. Echt een bak van minimaal 40-50 cm voorruit nodig.

Oorspronkelijk geplaatst door MiKeZZa:
Nog een aanvullende vraag die ook handig kan zijn voor patty00: met guppen kun je wat drijfplanten ofzo er in doen, is dat ook voor chicliden handig of hebben die daar niets aan?
Tuurlijk. Drijfplanten zijn ideel voor jonge vissen om zich in te verschuilen. Sommige vissen zullen het niet doen, maar je kunt ze zeker de mogelijkheid geven.

Serge

Well-known member
Lid geworden
19 september 2006
Ja, drijfplanten is een goeie schuilplek voor jonkies, maar de jongen van Mbuna zullen - in een aquarium - vaak naar zo diep mogelijke waterlagen trekken (donkerder, en ze kunnen vaak beter onder en tussen de stenen wegkruipen).

De volwassen vissen zullen drijfplanten trouwens ook nog wel zien als een lekker hapje tussendoor ;)

jomi

New member
Lid geworden
31 december 2020
Leeftijd
45
Meer om een andere optie die ik tegen kwam te bediscussiëren, en niet per definitie een techniek die ik zou hanteren of zou aanraden, maar waar ikzelf ook meer over zou willen weten hoe dit werkt.

Ik zie op Youtube en TikTok ook wel dat de eieren worden "geoogst" middels het (geforceerd) uit laten spugen en dan via een egg tubler te laten incuberen. Ik weet/lees dat dit commercieel veel wordt gedaan bij mondbroeders (of dit een diervriendelijke manier is laat ik even in het midden) om de opbrengst hoog te houden.

Iemand hier ervaringen mee?

Tommie1

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2019
Leeftijd
53
Zou ik nooit doen... wat een stress voor de vis (en voor mezelf...).

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
55
Ik zou ook zeggen laat de natuur lekker zn gang gaan.

jomi

New member
Lid geworden
31 december 2020
Leeftijd
45
Helemaal met jullie eens.
Wat ik al zeg, we kunnen beter bediscusseren, dan dat mensen het maar gaan "uit proberen" met alle gevolgen (voor de vissen) van dien.
Kennis is macht denk ik in dit geval. Bedoel, als je er dan toch voor kiest (zou niet weten waarom) doe het dan op een "diervriendelijke" en verantwoorde manier.

poecillia

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2008
Ik heb regelmatig vrouwtjes met jongen uitgevangen en dat is altijd goed gegaan. Ik heb ook wel succes gehad met een groot schepnet met daarin een stukje pvc pijp. Daar kruipen vrouwtjes graag in en dan kun je het net ophalen. In een omgeving met minder grote vissen laten ze ook makkelijker los. In een mbuna bak hou je overigens altijd jongen over, maar in een aparte bak groeien ze sneller omdat je ze beter kunt voeren.

Users who are viewing this onderwerp

Private conversations
Help Users
    You haven't joined any rooms.
    Chat 0
    Bovenaan