Wat is er nieuw

Malawi op osmose met mineralen

Johan

Active member
Lid geworden
28 november 2024
Leeftijd
24
@Ed Tensen is het mogelijk om malawi op osmose te houden? Zoja welke mineralen?

JBL aquadur misschien?

@Ed Tensen is het mogelijk om malawi op osmose te houden? Zoja welke mineralen?
Zou het niet doen. Tenzij je het aan gaat maken met speciale mineralen mixen. Maar dat maakt het complex en duur. Ook vaak niet nodig omdat het meeste kraanwater in Nederland al voldoende is qua waardes om ze gezond te laten rondzwemmen. Het gebruik van zouten kan een meerwaarde hebben tegen huidparasieten (door dikkere slijmlaag) en een hoger percentage uitkomende eieren (door betere ziekte bestrijding). Maar er wordt door kwekers die het gebruiken dan altijd uitgegaan van hun kraanwaterwaardes.

Ik denk niet dat het verschil maakt of je kraanwater gebruikt met bv een ph en kh van 8 en 8 of dat je osmose neemt en dan de kh en ph met poeders op 8 en 8 gaat aanmaken toch?

Ik denk niet dat het verschil maakt of je kraanwater gebruikt met bv een ph en kh van 8 en 8 of dat je osmose neemt en dan de kh en ph met poeders op 8 en 8 gaat aanmaken toch?
In watersamenstelling is dat natuurlijk wel anders. In kraanwater zitten natuurlijk al mineralen. In osmose zit nagenoeg niks (afhankelijk van de gebruikte set up).

Ik zou mij zeker niet focussen op alleen pH en KH, maar ook kijken wat er al in je kraanwater zit (bij gebruik kraanwater). Gebruik van osmose water is erg duur. Je hebt een aanzienlijk deel afvalwater, je moet dit aanlengen met mineralen, naar waardes die goed zijn voor je bewoners en de waterwissels die gebruikelijk zijn voor Malawi bakken zijn doorgaans wekelijks 50%.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan