Malawi - welke soort is dit precies?


M

MalawiS

Guest
Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Ik kocht mij enkele maanden geleden een aquarium en richtte deze helemaal in met Mbuna's.
Ik kocht bij een handelaar en een hobbykweker ondertussen enkele exemplaren, waarvan ik graag jullie mening wilde kennen.

Deze kocht is als de zogenaamde 'Pseudotropheus Cobalt Blue' :
Volgens de verkoper is het helblauwe exemplaar het mannetje en de lichtere blauwgrijze het vrouwtje? Uit het gedrag blijkt de helblauwe inderdaad een mannetje. Om welke soort/ondersoort zou het hier kunnen gaan? Ik kwam verschillende benamingen tegen, maar zou het eventueel kunnen gaan om de Metriaclima Callainos?
Bedankt alvast voor jullie reacties ;)

20190822_164343.jpg
 

Bijlagen

  • 20190822_164204.jpg
    20190822_164204.jpg
    48.6 KB · Weergaven: 55
Dat is denk ik een Cobalt blue zebra (Metriaclima callainos).

Edit: Oh je foto was zo groot dat ik het verhaal erboven niet eens had gezien. Mijn eerste ingeving was dus de CB zebra, de Pseudotropheus Cobalt Blue ken ik zelf niet.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat denk ik om dezelfde vis met een ander (oud) naampje.

Vanaf een site het volgende kunnen vinden:

'Cobalt Blue Zebra Cichlid were formerly classified as Pseudotropheus callainos or Metriaclima callainos and is still often referenced by these names by many sources. The genus name Maylandia is now used to describe all former members of the (zebra) group of Pseudotropheus.'

De hedendaagse naam is volgens mij nu Maylandia callainos (een derde vorm om het makkelijk te houden)
 
De Cobalt Zebra`s behoren tot een groep. Metriaclima callainos klopt. Licht aan waar ze gevangen worden. Zoals bij zoveel Mbuna`s bij elke vangplaats net weer iets anders van kleur. Ook de vrouwtjes zijn niet allemaal eender.
 
Ok bedankt voor de reacties! Het lichtere blauwgrijze vrouwtje zou dus wel degelijk ook een callainos zijn, want daar had ik mijn twijfels over? :)
 
De meeste hebben wel een zebra tekening hoor, sommige varianten lijken echter bijna egaal. Ook bij de foto van de TS zie je als je goed kijkt een zwakke soort zebra streep vorming.

De vraag over het vrouwtje kan ik helaas niet beantwoorden.
 
De meeste hebben wel een zebra tekening hoor, sommige varianten lijken echter bijna egaal. Ook bij de foto van de TS zie je als je goed kijkt een zwakke soort zebra streep vorming.

De vraag over het vrouwtje kan ik helaas niet beantwoorden.

Als aanvulling:

En dan heb je ook nog is verschil in kleur/tekening bij zware dominantie, het zijn van een “sukkeltje” en broedkleed.
 
Het lichtere blauwgrijze vrouwtje zou dus wel degelijk ook een callainos zijn, want daar had ik mijn twijfels over? :)

Het kan een vrouwtje zijn inderdaad, het kan eventueel ook een onderdrukt mannetje zijn, die zijn kleuren niet durft te laten zien. Als de ongepaarde vinnen (rug- /aarsvin) meer in een punt uitlopen, en wat uitgerekt zijn is het een mannetje, als ze afgerond zijn is het een vrouwtje. Bij mannetjes zijn vaak ook de eivlekken op de aarsvin duidelijker/scherper, en vaak ook talrijker. Maar dat is soms lastig te zien, en het is sowieso niet 100% waterdicht bij de meeste soorten, om het makkelijk te maken :)

Soort is inderdaad M. callainos. Hele fraaie soort overigens.
 

Terug
Bovenaan