Wat is er nieuw

Man of vrouw?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sam
  • Startdatum Startdatum
S

Sam

Guest
Is dit een mannetje of een vrouwtje

Groeten samantha

20170625_144119.jpg

Dat dacht ik dus al!!!..de verkoper bleef volhouden dat het een vrouw was...ik heb een kleiner koppeltje man en vrouw van een andere kleur...diamant dacht ik. En nog een ander soort ..waaarvan hij zei dat het ook een vrouw was.even kijken of ik ze op de foto krijg

20170625_145714.jpg

Deze heb ik vanmiddag ook gekocht..samen met die wild kleur. Dit was dacht ik wel een vrouwtje na mijn idee. Anders moeten we snel op zoek naar vrouwtjes als dat niet het geval is

20170625_150307.jpg

Bij de diamantgourami's denk ik wel een koppel te zien. De rechter vis krijgt een rode borst, wat duidt op een mannetje.

Voor de marmergourami heb ik een foto van de zijkant nodig, aangezien je bij die soort echt naar de bouw vd vinnen moet kijken.
Het is alleen niet handig om zoveel verschillende soorten gourami's bij elkaar te houden, aangezien ze in dezelfde laag zwemmen.
@Botia Weet hier vast nog wel iets aan toe te voegen.

Kun je het hier beter op zien? Wij hebben een 180 liter bak en aardig wat planten. Ze reageren niet echt op elkaar tot nu toe. Ondertussen ook contact gehad met de verkoper...die wou mij nog meer goerami vissen geven als goed maker. Toen heb ik meteen uitgelegd wat mij hier is verteld. En dat ik wacht wat jullie advies is wat wij het beste met de 2 nieuwe goeramies kunnen doen..

20170626_154330.jpg

Zo ziet de bak eruit..

20170626_154848.jpg

20170626_154919.jpg

20170626_154942.jpg

- Ik zie vissen die van hard alkalisch water houden, en die zacht en zuur water wensen. Ik zie vissen die uitgesproken warm willen zitten (27-30 graden), en vissen die het vrij koel willen hebben zo rond de 22 graden.

- Ook zie ik soorten die stroming verlangen, en soorten die het absoluut niet willen.

- Je Goeramie's (alleen van vrij slechte kwaliteit) wensen drijfplanten.

- En dan nog een grove bodem waar veel vuil tussen kan zakken waar veel vuil tussen kan zakken met alle gevolgen van dien.

Kortom het is een rommeltje en misschien kun je eens laten weten wat je allemaal hebt.

Hallo

Ik schrik hier nogal van omdat ik altijd alles een paar keer navraag in de dierenwinkel.
Waarvan ik tot vorige week dacht dat die er toch wel wat van wisten.

In de bak zitten

Mollys
Platy's
Regenboogvissen
Goerami
Cherrybarbeel
5streepbarbeel
Zwaarddragers
Algeneter
En een algeneter speciaal voor baardalg

De goeramies zijn van slechte kwaliteit?
Jongen zijn er al lang niet meer en de platys en mollys zijn niet zo happy als in het begin, we hebben er een ziekte in gehad die bijna alle mollys en platys niet hebben overleefd.

Het vervelende is dat medewerkers van dierenzaken niet of nauwelijks iets van vissen weten. Als je zou willen zou je morgen zelf een dierenzaak kunnen opstarten. Diploma's zijn namelijk niet nodig. Al willen ze dat wel veranderen.

Mollys - wensen hard, alkalisch water, een hoge temperatuur en een hoofdzakelijk plantaardig dieet.
Platy's - idem al willen deze niet warmer dan een graad of 22.
Regenboogvissen - wensen stroming en juist het soort wat jij hebt de Melanotaenia praecox is vrij gevoelig voor vis-TBC.
Goerami - Ik zie 3 soorten en een Betta. Dit is vragen op territoria problemen. Ook wensen ze geen stroming en drijfplanten. Ook willen Diamantgoeramie's warmer (rond de 24 graden) dan de andere Goeramie's (22 graden).
Cherrybarbeel - Leuk visje visje voor de middenlaag. Gergeeld wat dierlijk voedsel is aan te raden. temperatuur 23/24 graden.
5streepbarbeel - kan perfect bij sherrybarbelen en wensen ongeveer hetzelfde. Deze vis zit wat lager in de bak dus ze zitten elkaar niet in de weg.
Zwaarddragers - Zelfde eissen als Platy's
Algeneter - Welke?
En een algeneter speciaal voor baardalg - Welke?

Als ik die Diamantgoeramie's zien zo ingevallen, en iel daar kan een liefhebber spontaan van gaan. huilen. En de dwerggoeamie heeft een enorme deuk in de kop een veel voorkomende kweekfout. Ook is de Platy op de eerste foto zwaar ziek en heeft niet lang meer.

Als ik jou was zou ik een keuze maken met wat je wilt houden, en voor derest een goed tehuis zoeken. De vijfstrepen en sherrybarbelen zou ik houden, eventueel met de Diamantgoeramie's. En hier is wel en bestand omheen te bouwen.

Ook zou ik de bodem vervangen door zand waar vuil ook prima op blijft liggen en wat je perfect kunt verwijderen met een hevelslang.

Wauw heel wat! Ik ga daar zeker mee aan de slag. De 2 nieuwe goeramies doe ik weer terug naar de winkel en ik zal ze daar meteen deze info bij geven! Platy is hoe het dus al maanden is gegaan. Drijfplanten zijn aan het groeien die had ik er van de week al bij in gedaan. Temp is nu 27 dus die gaat meteen lager. Daarmee lulde ze dus ook uit hun nek. Ze krijgen diepvries voer en vlokken om de dag. Klopt dat dan wel.? Af en toe hangen wij er een stuk komkommer in. En wat betreft het zand.... hoe kan ik dat het beste verwisseleñ? Alles in emmers en een groot deel van de stenen weg en zand erop? Weet je misschien ook of het door de temp kan komen dat de platys steeds opnieuw iets krijgen.? Wij gaan er zsm mee aan de slag iig!!!! Heel heel erg bedankt voor alle goeie info. Morgen bel ik ook meteen de intratuin.

De temperatuur zou ik terugzetten naar 24 graden. Dat het in zomer tijdelijk iets oploopt is niet erg. Maar dat moet wel tijdelijk zijn.

Elke dag moet je, je vissen voeren (zeker jonge dieren die net uit de winkel komen). Alle soorten diepvriesvoer ,en vlokken van een goed merk. De levendbarenden die je hebt verlangen dan weer een droogvoeder met een hoog plantaardig gehalte zoals Guppy vlokken.

Geschikt zand is Filterzand dat heeft een grove korrel en de bodem slipt niet snel dicht. Maar zelf heb ik ook zeer goede resultaten met metselzand van de Gamma.

Als je de bodem gaat wisselen, dan vissen, planten en decoratie materiaal in emmers of een metselkuip, het meeste grind eruit en dan vervangen door een zandbodem (eerst je zand goed wassen). Zorg dat je zoveel mogelijk oud water weer terug in je bak doet na de wissel.

Platy's uit de handel zijn sowieso vrij zwak. Maar als je dan ook nog, geen plantaardige voeding geeft en ze constant veelte warm houdt dan vraag je als het ware om problemen.

Sam, ten eerste, super dat je alles zo goed opneemt! Het is flink wat, maar ik durf te wedden dat dit voornamelijk door het advies van de Intratuin komt. Winkels willen vaak gewoon winst maken, en krijgen te maken met heel veel verschillende typen klanten. Jij bent er duidelijk eentje die wél goed voor z'n vissen wil zorgen en het advies dus in acht neemt. Wat dat betreft is internet vaak vele malen betrouwbaarder dan zomaar op het advies afgaan van één medewerker. Veel succes met je vissen en als je nog vragen hebt kan je deze altijd op het forum stellen!

Het irritante van internet is dat je vaak andere verhalen leest wat het beste zou zijn. Vandaar dat ik iemand ik het advies vanuit de winkel sneller aan nam. Maar het is al wel vaak met kleine dingen geweest dat ik het beter wist dan hun. Steeds vaker test ik ze...waarvan ik het antwoord bijv. Al zeker weet. Zo heb ik van de week de intratuin een heel bericht gedaan over dat jullie al meteen aangegeven hadden dat het een man is rn dat ik hem beter weg kon doen. Er liep er een bij die wist niet eens wat stip was.dat vond ik wel heel erg. Is er ook goed zwart zand.Of is wit beter? Ik heb eerder wit zand gehad maar daar zag je alleen maar rotzooi op..vandaar dat we toen steentjes gekocht hebben. Zijn de planten wel goed?

En dankje. Ik wil idd goed voor de vissen zorgen. Vaak hebben mensen een instelling van...het zijn "maar" vissen. zijn ze dood, boeie, de plee door en volgende zitten er weer in. Ik kan mij ook zo kwaad maken als ik soms bij mensen kom was ze dom in een kom zwemmen zonder iets erin. Haha of bij mijn schoonouders..in een vaas met smalle hals!!!! Net zo gek..zo dood. Ook meteen gezegd dat gebeurd niet weer zo! Nu heb ik nog een bak met alleen vuurgarnalen. Ik ben nu door de grote bak erg gaan twijfelen of ik het daar dan wel goed heb. Mag ik dat hierbij plaatsen of moet ik dat in een andere topic plaatsen?

Het probleem bij Tuincentra is dat er vaak geen opgeleide mensen op de dierenafdeling staan. Het moet goedkoop en ze zetten daar goedkope jonge krachten neer.

Op de plantenafdelingen is het vaak een mengeling. Vaak staan daar ook wel mensen tussen met kennis over planten, naast goedkope hulpkrachten.

Hoi Samantha,

Om te beginnen een heel groot compliment voor hoe je alle kritiek hier opvat.
Sowieso blijkt daaruit al dat je een groot hart hebt.

Wat kom heel duidelijk blijkt is dat je de informatie die je van verkopers krijgt serieus neemt.
En helaas is juist die op zichzelf goede eigenschap er de reden van dat je - sorry, ik weet er geen vriendelijker woord voor - zo'n hopeloos bestand hebt opgebouwd.

Ik ken meerdere mensen die een dierenspeciaalzaak runnen, of die daarin werken.
Allemaal zijn dat echte dierenvrienden. Maar allemaal moeten ze erkennen dat ze niet van elk denkbaar huisdier alles weten.
En wij allemaal ook niet, laten we even eerlijk zijn.

Wat ik je zou aanraden is het volgende.

Ga ik je bestand na welke (2 of 3) soorten je in elk geval wilt houden.
Zoek vervolgens op onder welke omstandigheden die gehouden kunnen worden. Daarvoor kun je onafhankelijke websites als SeriouslyFish.com of aquavisie.org gebruiken.

Daar kun je ook vinden welke soorten goed met jouw vissen te combineren zijn.
Maak een plan met die soorten.

.

Wat ik je zou aanraden is het volgende.

Ga ik je bestand na welke (2 of 3) soorten je in elk geval wilt houden.
Zoek vervolgens op onder welke omstandigheden die gehouden kunnen worden. Daarvoor kun je onafhankelijke websites als SeriouslyFish.com of aquavisie.org gebruiken.
SeriouslyFish.com Is een goede site maar de opgegeven bakmaten zijn vaak heel krap.

aquavisie.org raad bakmaten aan die gebaseerd zijn op 10x de vislengte is de minimale bakmaat. Maar houdt geen rekening wat betreft het gedrag. Dan krijg je bv zwemmers zoals de Chinese danio in bakjes van 50cm. En rustige vissen die amper zwemmen in bakken van anderhalve meter.

http://www.hobbykwekers.nl/ is een stuk beter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan