Man of vrouw?


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hoi allemaal

Kan iemand zien of het een man of vrouw is? Hopelijk is het te zien op de foto.

IMG_20170625_194507.jpg


IMG_20170625_192935.jpg
 
Een "het" en dat zie je soms vaker bij Guppen. Het heeft een half ontwikkeld gonopodium en ziet er verder vrouwelijk uit.

Ik zie dat hij al net zo groot is als je Colisa chuna, was dat niet zo dan had ik gezegd een jong mannetje.
 
Ik ben vergeten te vermelden dat het een gup is van ongeveer 2 maanden.
 
Ongeveer 2,5 a 3 cm
Dan is het man of een "het". Een vrouw is het zeker niet omdat het al een half ontwikkeld gonopodium heeft. Maar een man had eigenlijk al wat kleur en langere vinnen moeten hebben.
 
Haha, de omschrijving "het" hoor ik voor het eerst hier:D:D. Blijft het nu dan een het of...........:S
 
Haha, de omschrijving "het" hoor ik voor het eerst hier:D:D. Blijft het nu dan een het of...........:S
Bij Guppen en Endlers komt het vaker voor. Het dier heeft geen duidelijk geslacht. Het lijkt op het eerste gezicht vrouwelijk maar heeft wel een geheel of half ontwikkeld gonopodium. Dus het is geen man maar ook geen vrouw.

Deze vissen zijn ook altijd steriel.
 
Volgens mij is dat gewoon een later ontwikkelend mannetje, dus even afwachten nog. Een "het" ben ik zelf nog nooit tegen gekomen maar zou kunnen, Botia heeft veel meer ervaring met levendbarenden ;)
 
Vrouwtjes gup
Het heeft een half ontwikkeld gonopodium wat niet kan ontstaan zonder testosteron! Dan is wel apart dat het volgens jou een vrouwtje is. ;)

Ook hebben jonge vrouwtjes altijd al een zwart stipje boven de aarsvin. Dat kun je al na één dag zien.
 
Ik zal later hopelijk een duidelijkere foto plaatsen. Renee hapt graag aan je hand dus hopelijk blijft hij/zij/het een beetje stil zitten :D:D:D
 
Nou ik heb Renee even met een netje naar voren gehaald. Hopelijk is het beter te zien.

IMG_20170702_201112.jpg


IMG_20170702_201132.jpg


IMG_20170702_201302.jpg
 
Hij begint nu ook kleur te krijgen op de borst en het gonopodium is nu goed ontwikkeld. Helaas is het een man, een "het" is veel bijzonderder. ;) En komt nog best geregeld voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij zat vandaag voor het eerste achter de vrouwen aan :D. Mijn oude buurvrouw wilde graag een blauwe man hebben, vandaar dat we de blauwe baby's apart gezet hadden. De rest was overduidelijk vrouw, alleen hij was een twijfelgeval, omdat hij een beetje de vorm van een vrouw had. Nu kan ik haar blij maken :D

Bedankt voor de hulp!
 
Ik zou hem maar niet aan de buurvrouw geven. Als haar Guppen bacterien bij zich dragen waar hij niet tegen kan, of anderom dan kan het tot doden leiden. het zgn kruisbestuiving. iets wat vaak gebeurt.

Geslacht kan je al na één dag zien. Vrouwtjes hebben een zwart stipje bij de aarsvin, en mannetjes niet.
 
Oh ja dat is waar had ik even niet aan gedacht........ bij de andere konden we wel zien wat het was behalve bij Renee, daar twijfelde we aan
 
Het heeft een half ontwikkeld gonopodium wat niet kan ontstaan zonder testosteron! Dan is wel apart dat het volgens jou een vrouwtje is. ;)

Ook hebben jonge vrouwtjes altijd al een zwart stipje boven de aarsvin. Dat kun je al na één dag zien.

Je laatste foto's zijn veel duidelijker en ik moet toegeven dat ik fout zat, er is een gonopodium zichtbaar. De gup heeft wel de 'basis' vorm van een vrouw. Wat ik wel eens gehoord heb is dat vrouwtjes in verloop van tijd kunnen veranderen in mannetjes. Geen idee of dit echt waar is maar je schrijft dat je alleen maar vrouwtjes had en dan klinkt het aannemelijk dat 'de natuur' hier een oplossing voor heeft.
 
Een "het" komt zoals Botia het al stelde geregeld voor. En dat geldt niet enkel voor de gup doch ook wel bij andersoortige eierlevendbarende tandkarpers. Het is een fenomeen dat al jaren bekend is. En idd, zoals Botia al stelde zullen "het"-vissen niet inzetbaar kunnen zijn voor de verdere kweek.

@tomansky
Het veranderen van geslacht en in dit geval van vrouw naar man is wel een gegeven ondanks dat er velen stellen dat het een fabel is. Ja, er is een fenomeen "late man". Doch dat is daadwerkelijk een initiële man die domweg in een latere fase pas de mannelijke kenmerken laat zien. Deze zijn dan uiteindelijk in de regel ook groter dan normale mannen. Ik stel expliciet "initiëel" omdat het in den beginne al een man betrof die zekers ook geen zwangerschapsvlek laat zien. Deze mannen hebben dan ook niets te maken met vrouwen die naar man veranderen (waar velen dan ook de fout in maken mijns inziens door te gaan stellen dat een zg. van vrouw tot man eierlevendbarende gewoon een late man zou betreffen). Een dergelijke geslachtsverandering zie je regelmatig bij xiphophorussoorten (vallen zwaarddragers en platy's onder). Xiphophorussoorten hebben in den beginne zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren. Als het een initiële man moet worden dan worden de vrouwelijke geslachtsklieren doorgaans geabsorbeerd. Bij een initiële vrouw andersom. Het is opvallend dat bij kweekvormen binnen deze groep blijkbaar de andere geslachtsklieren (niet behorend tot het initiële geslacht) niet altijd worden geabsorbeerd en dan kan het op latere leeftijd alsnog van geslacht veranderen. Hierbij wel de noot makend dat het dan enkel van vrouw naar man gaat. Van man naar vrouw op latere leeftijd gaat niet omdat het gonopodium niet terug kan veranderen naar de oorspronkelijke v-vormige aarsvin.

Dan een andere noot:
Bij xiphophorussoorten behorend tot de groep platy's, komt het bij een reeks soorten voor dat mannen een pseudo-zwangerschapsvlek "kunnen" gaan vertonen. Dit betreft geen vrouw die naar man veranderd doch een initiële man die pas in een latere fase (meestal rond halfwas fase) ineens een vlek boven de aarsvin krijgt.

Ik vond dit wel nuttig om te gaan vermelden.
 
Ik ga me bijna afvragen hoe zo n "het" zich dan zal voelen:S:D:D
 
Even inhaken op deze topic maar dan met een platy. De guppen zijn allemaal dood.

Stanovic had het over een pseudo zwangerschapsvlek bij mannetjes.

Mijn moeder heeft deze blauwe Mickey mouse platy en ik vroeg mij af of dit mannetje dit heeft of dat het zijn darmen of zoiets zijn.
De foto is erg bewogen maar hij is zo vlug....... Hopelijk is het te zien.

IMG_20180527_213925.jpg
 

Terug
Bovenaan