Manen uit LFS laten opgroeien


W

Wikkes

Guest
Ik speel met het idee een school manen aan te schaffen, ik had graag geweten tot welke lengte ze dagelijks waterwissels nodig hebben, en 5-6keer voer per dag?

Want ik heb daar niet echt de mogelijkheid voor om elke dag 100L gaan te verversen.

Toch zou ik graag deze dieren houden, en had ik graag geweten wanneer ze makkelijker te houden zijn?
 
ik zou manen zoiezo niet in een 60cm bakje houden.
of heb je nog een grotere bak?
 
ze komen in een 200x50x60

die cm is van een jaar geleden die wordt al lang gebruikt als kweekbak, nu heb ik een 100x50x50
 
als je ze echt wil laten opgroeien haal ze dan bij een kweker vandaan. dan heb je de exacte leeftijd, hebben ze altijd de juiste zorg en voeding gehad.
Manen groeien tot hun 2 jaar dwz als je echt grote mooie manen wil zal je lang en veel moeten verversen en voeren.
Ikzelf ververs tussen 100 en 150% water per week. bij de grote dieren, de kleintjes is dagelijks.
 
Manen zijn echt gemakkelijk groot te brengen of je ze nu bij een kweker of bij lfs vandaan hebt maakt niet uit.
Een Maanvis is niet zo gevoelig voor waterwaarden als een Discus, dan heb ik het wel over de gewone Scalaren met wildvang of F1 vissen wordt het plaatje anders, maar Nananys of Eimekeis zijn geen probleem deze vissen zijn super sterk
Heb ze wel bij de kweker gehaald bij Jos Hut maar hij levert ook vissen aan de handel
 
Dan ga ik het idee verwerpen, ik weet dat ik het niet ga volhouden om zoveel water te verversen en dan lijden de vissen er uiteindelijk onder.

Waarom moet er eigenlijk zoveel water worden ververst? als de kwaliteit goed is van het water hoeft dat toch niet?
 
Kwaliteit moet ook goed blijven want door het flink voeren zullen de vissen ook weer hun ontlasting in het water vrijlaten natuurlijk en er was nog iets met groeihormonen dacht ik maar weet het precieze daar niet van.
 
Seabait zei:
Kwaliteit moet ook goed blijven want door het flink voeren zullen de vissen ook weer hun ontlasting in het water vrijlaten natuurlijk en er was nog iets met groeihormonen dacht ik maar weet het precieze daar niet van.
Dat is eigenlijk de exacte reden. Veel voeren betekent veel afvalstoffen en juist dat is die verminderde waterkwaliteit (om nog maar even niet te spreken van anti-groeihormonen die best veel vissoorten uitscheiden).

~ Ivo
 
Logisch natuurlijk :p

spijtig dat ik dat niet zie zitten om zoveel te verversen, moet het telkens met emmers van 10l doen :(
 
Verstandig dat je dan ook niet aan ze begint maar wie weet in de toekomst als je een geschikte bak kan aanschaffen waardoor het verversen allemaal niet zo'n gedoe is...
 
Wikkes,
Wat het volwassen worden valt het wel mee maar als je wat wilt on geacht wat, moet je onderhoud plegen.
Het is niet vissen aanschaffen en voeren maar en verder geen omkijken naar.
Voor al als je jonge manen of discussen aanschaft ,dan ontkom je er niet om dagelijks 6 x te voeren en veel te verversen.
Als je dat er niet voor over hebt kun je ook volwassen vissen aan schaffen deze zijn vaak duurder maar je hoeft ze niet groot te trekken dus minder verversen en minder voeren
 
@ Wikkes
Is het geen mogelijkheid om met een tuinslang te verversen? Dat maakt het zoveel makkelijker en minder tijdrovend.
Tuinslang uit het raam/deuropening/in de wc/bad hangen, aanzuigen en laten lopen tot er voldoende uit is, met een Gardena-koppeling aan de kraan aansluiten en de bak weer vullen. Eitje :)
 
In iedere bak moet je water verversen, maar bij sommige vissen een stuk meer dan bij anderen.
Als je van jezelf weet dat je niet (extreem veel) wil verversen vind ik het een goede keuze om niet aan die vissen te beginnen.
 
Beste leden,

Wij hebben het topic opgeschoond. Wij willen jullie verzoeken om met respect met elkaar om te gaan als ook met elkaars posts. Zorg dat het een leuk topic blijft.

Wij rekenen op jullie medewerking.
 
Okwey, geen probleem.

Ik heb ervoor gekozen om een groep over te nemen, deze zijn al een stuk groter (20cm) dus het opgroeien en het vele waterwisselen en voeren is minder( want ik kan men vriendin niet met dat werk opzadelen omdat ik geregeld van huis weg ben)
 

Terug
Bovenaan