Wat is er nieuw

Mangrove wortel maken advies gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jojaca82
  • Startdatum Startdatum
J

Jojaca82

Guest
Hallo,

Ik zou graag een grote mangrove wortel in ons aquarium willen hebben. Het aquarium is 2 meter lang 50 cm diep en 60 cm (water)hoogte.
De wortels die ik tot nu toe kant en klaar gevonden heb, zowel echt als namaak, zijn vrij klein. En halen zeker onze waterhoogte niet. Dus kwam ik uit op zelf maken. het hoeft in de breedte niet de hele bak te beslaan maar ik wil wel de waterhoogt volledig benutten.

En daar komt dan de advies vraag om de hoek kijken. Heeft er iemand ervaring mee? wat is, volgens jullie, de beste optie, pvc pijpen buigen en dan bekleden met klei of tegellijm en epoxy, of piepschuim? Noem maar op.

Kortom als jij/jullie een mangrove wortel zouden gaan maken hoe zou je dat dan aanpakken?

groetjes
Jacqueline

Je zou bv. eerst een frame kunnen maken van pvc, zodat je een grof idee hebt van de vorm, dan met purschuim erop, laten drogen en bij snijden waar nodig.
Vervolgens met tegellijm en epoxy, dan zou je een eind komen denk ik.
De pvc zou je bv. kunnen vullen met zand voor het gewicht.
Ik hoop dat er iets aan hebt.
succes.

mocht je pvc willen buigen is vullen met zand sowieso een aanrader, mocht je geen buigveer hebben natuurlijk.

Je zou bv. eerst een frame kunnen maken van pvc, zodat je een grof idee hebt van de vorm, dan met purschuim erop, laten drogen en bij snijden waar nodig.
Vervolgens met tegellijm en epoxy, dan zou je een eind komen denk ik.
De pvc zou je bv. kunnen vullen met zand voor het gewicht.
Ik hoop dat er iets aan hebt.
succes.

Bedankt voor de tips, daar kan ik in ieder geval weer een stap verder mee. Had ik nog wel een vraag:
Blijft die pur dan goed aan het pvc plakken zeg maar? of moet ik dat dan voor behandelen of iets?

Bedankt voor de tips, daar kan ik in ieder geval weer een stap verder mee. Had ik nog wel een vraag:
Blijft die pur dan goed aan het pvc plakken zeg maar? of moet ik dat dan voor behandelen of iets?

PVC grof opschuren, ontvetten en erop spuiten, PUR plakt als een gek.

Mangrove wortel als in, de echte?

Je kan die kopen groot tot enorm groot, maar heb je veel budget voor nodig 100 tot 300 euro

Ik heb ook wel eens gezien dat ze verschillende stukken kleiner hout aan elkaar lijmen. Geeft opzich wel een mooi effect, maar of je daar die lengte mee gaat halen weet ik niet.

Ik heb ook wel eens gezien dat ze verschillende stukken kleiner hout aan elkaar lijmen. Geeft opzich wel een mooi effect, maar of je daar die lengte mee gaat halen weet ik niet.

@ ypoc ja die bedoel ik. Of nou ja daarop lijkend. Maar die prijzen gaan me echt boven budget.

Het gaat mij ook niet zozeer om de lengte van 2 meter. Maar de nep stukken die je voor redelijke prijzen kunt kopen halen mijn water hoogte niet. En ik vind het er raar uitzien als je een wortel stronk op de bodem zet en er blijft 20 cm ruimte boven open. Over de hele hoogte lijkt het ,vindt ik, meer op een echte oever waar een boom denkbeeldig nog boven het water door groeit zeg maar.

Maar toch bedankt voor de link. Zo heb ik in ieder geval weer mooie voorbeelden

Daar heb ik ook over na gedacht. Is iedere houtsoort daar geschikt voor? Een eiken tak is makkelijker te vinden en goedkoper als kienhout bijvoorbeeld.

Ik weet niet precies welke soorten hout wel en niet geschikt zijn voor het aquarium. Maar ik denk dat de meeste wel aan elkaar te lijmen zijn met secondelijm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan