Mannen in malawibak


Johann1466

Member
AquaForum Donateur
Lid geworden
24 juni 2023
Berichten
15
Leeftijd
57
Hallo allemaal,

Ik heb altijd begrepen dat je van een mbunasoort maar een mannetje met meerdere vrouwtjes in een aquarium gehouden kunnen worden.

Nu lees ik net op de website van AquaGaus, een zeer bekende Duitse kweker, dat de ideale verhouding 5 mannen en 5 vrouwen van een mbunasoort in een aquarium is.

Nu ik toch een nieuw bestand ga samenstellen lijkt het me leuk om 3 soorten van ieder soort 5 mannen en 5 vrouwen in een aquarium van 450 liter te doen. In totaal dus 30 mbuna’s.

ik ben alleen bang dat de mannen elkaar de tent uitvechten. Hoe denken jullie erover?

Groet,


Johann
 
Dat vechten is niet zo. Hoe groter de groep hoe beter de mannelijke acceptatie t.o.v. elkaar.
Als je twee mannen hebt gebeurd het nog wel dat één van de twee de boss wil zijn.
Bij meerdere mannen en vrouwen moet de aandacht meer verdeeld worden waardoor er niet snel één de pineut is.

Nog even een persoonlijke ervaring: Als je een bestand hebt samengesteld doe ze dan niet verspreid over meerdere dagen of weken in je bak maar alles tegelijk. Zo is het aquarium nieuw voor allen die erin komen en is de territorium drift beperkt.
Niemand heeft eigenlijk dan al een eigen gebiedje.
 
Zoetermeerder geeft prima advies.

Ikzelf heb ook meerdere mannen binnen een soortgroep. Je zal altijd een Apha man hebben en een nummer 2. Meer mannen geeft meer concurrentie en zorgt ervoor dat de top mannen altijd sterk op kleur zijn.

Er zijn wel soorten die feller zijn tov andere. Dat is op te lossen door geboden ruimte.

Ben verder benieuwd naar je soortkeuze.

Gr. Ed
 
Zelf denk ik aan Iodotropheus, sprengerae,de pseudotropheus saulosi en pseudotropheus acei of socolofi white.

Eigenlijk wil ik ze alle vier maar ik denk dat 40 vissen op450 liter te veel wordt. Of ik moet de verhouding 3 mannen en 3 vrouwen nemen. Dan worden het 24 vissen
 
40 vissen op 450 ltr zou wat te zijn idd. Je zou kunnen overwegen je soort groepsgrote wat te verkleinen naar bv 6 vissen, dan zou je wel 4 soorten kunnen houden. Verhouding 2m-4v bv.
 
Hey😀bij 2m krijg je een underdog, maar bij 4 mannen met 2 vrouwen zou het ook kunnen want dan hebben de mannen elkaar en tussen 2 vrouwen is de hierarchie snel bepaald en kunnen ze kiezen.
 

Terug
Bovenaan