Wat is er nieuw

mannetje en vrouwtje altispinosa?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Melanie79
  • Startdatum Startdatum
M

Melanie79

Guest
Hallo

Kan iemand mij vertellen of ik een mannetje en vrouwtje heb?
Ik twijfel.

Alvast bedankt.
Groetjes Melanie

126535_0_82_20131126_19.jpg


393178_0_82_20131126_19.jpg


928887_0_82_20131126_19.jpg
 
de voorste is een man, bij de achterste lijkt de aarsvin rond te zijn klopt dat? Als dat het geval is zou het een vrouw of jong mannetje zijn.
 
de beestjes zijn nog erg jong heb ik de indruk. Hoewel de aarsvin klopt durf Ik mezelf hierover niet uit te spreken. Dat word afwachten.
 
Bij dit formaat kan je vaak al wel de geslachtspapil duidelijk zien, met name bij de vrouwen. Heb je daar misschien een foto van?
De voorste lijkt mij ook een man. De achterste waarschijnlijk een vrouwtje, heeft toch een wat rondere buik.
 
Bij deze nog wat foto's. Ze zijn ongeveer 5,6 cm.

452814_0_82_20131127_11.jpg


881814_0_82_20131127_11.jpg


393261_0_82_20131127_11.jpg
 
Ik denk dat je een man en vrouw te pakken hebt, maar het kunnen ook jonge mannen zijn!
 
Kan toeval zijn, maar bij mij zijn de vrouwen minder fel gekleurd en hebben meer geel.
Maar mooie vissen trouwens.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht het nog even af. Ze zwemmen wel steeds samen maar vechten soms ook.
 
Gertbl heeft hier een mooie indentificatie topic staan
 
Deze vissen zijn nog vrij jong, dus ik durf er geen echte uitspraak over te doen. Maar het lijkt me een man en een vrouw.

Volgens mij is het enige betrouwbare geslachtskenmerk de vinvorm bij volgroeide exemplaren.
Bij vrouwen zijn de rugvin, aarsvin en staart afgerond van vorm. Bij mannen zijn die puntig, vaak zelfs draadvormig verlengd. Maar dat geldt dus alleen voor volgroeide exemplaren, en dat zijn die van jou dus nog niet.

Het najagen, dreigen, aan elkaars lippen trekken of vechten lijkt misschien op concurrerende mannen te wijzen, maar betekent eigenlijk niets. Bij mij deed het koppel dat vlak v��r het afzetten van eieren, misschien om te zien of de gekozen partner imponerend genoeg is?

Ongeacht het geslacht heb je overigens w�l 2 mooie exemplaren!
 
Ik blijf er bij dat het kijken naar de vinnen niet altijd betrouwbaar is. Ik heb hier een vrouwtje zwemmen die een behoorlijke puntige aars-en rugvin heeft. Ook bij haar staart heeft ze een verlenging.
En dat ze aan het bekvechten zijn hoeft ook niks te betekenen,want dat doen alle mannen en vrouwen hier.Zowel met elkaar als onderling. Ook de vrouwen dagen de mannen soms uit.
 
visstisck zei:
Ik blijf er bij dat het kijken naar de vinnen niet altijd betrouwbaar is. Ik heb hier een vrouwtje zwemmen die een behoorlijke puntige aars-en rugvin heeft. Ook bij haar staart heeft ze een verlenging.
En dat ze aan het bekvechten zijn hoeft ook niks te betekenen,want dat doen alle mannen en vrouwen hier.Zowel met elkaar als onderling. Ook de vrouwen dagen de mannen soms uit.

Ben ik met je eens... Altospinosa blijft een ontzettend lastige soort om man en vrouw te onderscheiden.
 
Inderdaad altijd lastig, maar er is ��n zeker kenmerk.
Als je van 2 vissen eieren krijgt is het een koppel, en degene die de eieren legt is het vrouwtje.
 
Zo ken ik er nog wel ��n 😀
Botia zei:
twee vrouwtjes leggen soms ook... ik heb zelfs een lesbisch stel Maanvissen gehad 😛 Legden samen eitjes 😛 Om en om naast elkaar een hele rits eitjes. 😛
"Doeidoei!", waterdichte theorie
tqdQlLjF3m5IVlml0JCeHJl4rwlShjRV.gif


~ Ivo
 
Bedankt voor alle reacties. Helaas zijn het 2 mannen. Net geruild en 3bestelde vrouwtjes opgehaald. Helaas toch weer minimaal 1 man erbij. Dus die gaat weer terug. De rest wachten we af.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ze verwachten hier vanaf 3 uur regen maar morgen weer 25 graden
      Terug
      Bovenaan