Wat is er nieuw

Mannetje jaagt achter elke vis aan

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bente143
  • Startdatum Startdatum
B

bente143

Guest
Hooi iedereeen,

Mijn mannelijke balloon molly jaagt achter alle vrouwtjes aan in de bak
Wat kan ik hier aan doen of is dit natuurlijk?
Mijn vissen zijn allemaal erg druk is dit normaal of is er iets mis met mijn aquarium?

Alvast heel erg bedankt, ik maak me een beetje zorgen :smitten:
 
Ik denk niet dat je hier veel aan kan doen, misschien wat meer beschutting voor de vrouwtjes plaatsen zodat het mannetje ze niet telkens ziet?
 
de vrouwtjes verstoppen zich altijd goed maar zodra ze weer tevoorschijn komen gaat het mannetje weer achter ze aan
 
Wat is de temperatuur van je aquarium?
Als het te warm is, worden vissen - dus ook mollies - hyperactief, en daarop lijkt wat jij beschrijft.

Je hebt trouwens 4 zeer nauw verwante soorten / rassen / varieteiten in je aquarium (zwaarddrager, hoogvinkarpers, gele molly's en ballonmolly's). Vaak kunnen ze het dan zelf ook niet meer helemaal uit elkaar houden, met als gevolg onverwacht onderling gedrag en ongewenste kruisingen.
Persoonlijk zou ik alle molly's eruit halen, de zwaarddragers en hoogvinkarpers liggen het verst uit elkaar en kunnen nog wel samen.
 
Met de nieuwe inzichten qua temperaturen kan ik me vergissen maar ik heb altijd gedacht dat molly's en aanverwanten goed warm gehouden mochten worden (25-27�C) maar dat de zwaarddragers liever beduidend koeler (18-22�C) zitten, deze passen dus niet in het bestand. De kardinalen houden wel van die hogere temperatuur. Hoogvinkarpers zijn trouwens stevige zwemmers en met 15 cm en meer als volwassen lengte is een meterbak op het randje Daarenboven zijn ze te zeer verwant aan de balloonmolly's om kruisingen te vermijden.
 
Hoogvinkarpers verlangen ook een flinke zouttoevoeging.
 
is karper dol op zoutwater?
Nee toch...?
 
Hier boven gaan wat dingen mis.

- De Balloon molly is niets minder dan een Hoogvinkarper (Poecilia velifera) met een verkorte wervelkollom. En dus ook ka paren met een vis zonder verkorte wervelkolom. Dit zijn diere die je warm moet houden 27 graden meteen uitloop nar 30 is geen overbodige luxe. En hard water met een zouttoevoeging is wenselijk.

- De gele molly kruizing is ws een zgn "Dust molly" een variant van de Poecilia sphenops die ik niet warmer dan een graad of 24 zou houden

- Zwaarddragers hou je niet te warm 20-22 graden is warm zat!

- Kardinaaltetra's houden van warm water van ene graad of 26 en zurig water. En wensen dus absoluut geen zouttoevoeging.

- Chinese algeneters wensen koel (18-22 graden) water met een flinke stroming veelstenen en algen.

Eigenlijk heb je dus een zeer slecht bestand!

De Levendbarenden vragen gene standaardvlok maar een vlokvoeder met een hoog plantaardig gehalte bv Spirulina/Malawi vlokken.
 
ikbenFrits zei:
is karper dol op zoutwater?
Nee toch...?

Jones heeft het over de HOOGVINkarper die idd enigszins brak water verlangt.

Deze vis heeft niets maar dan ook niets met een gewone karper te maken. Behalve dat het beiden vissen zijn. Het zijn gewoon hele andere dieren. Een ZEEhond is tenslotte ook geen hond. 😉

Hoogvinkarper (Poecilia velifera)
poecilia-velifera-25072013-03.jpg


Karper (Carassius carpio)
Hz6d1uKMQSjfKPoPbMFNPdrBvEn-ZWaJ.jpeg
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:avond room, John, André, Mark.
      Terug
      Bovenaan