Wat is er nieuw

Mannetje of vrouwtje?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ivandragovzg
  • Startdatum Startdatum
I

Ivandragovzg

Guest
Hallo!

Vandaag nieuwe vissen gekocht voor in m'n vers opgestarte aquarium.

Kan iemand me helpen met de vraag of ik twee mannetjes heb of toch mannetje en vrouwtje.

De ene is volgens mij duidelijk een mannetje, de andere twijfel ik over.

De eerste foto, waarvan ik denk dat het een mannetje is, jaagt op de andere. De andere vlucht steeds.

Bij deze de foto's:

IMG_20161005_214321775.jpg

IMG_20161005_215320879.jpg

IMG_20161005_215400548.jpg

Alvast bedankt!

http://www.aquaforum.nl/threads/electric-blue-ramirezi-mannen-of-vrouwen.77979/

Misschien vind je hier een antwoordt. Het is moeilijk, het geslachtsonderscheid bij de ramirezi.
Als ik de foto's van het bovenstaande topic zie , dan kies ik voor twee dames, maar het kan zijn dat anderen er anders over denken
Overigens het is geen gemakkelijke vis, ze wensen graag zacht en zuur water.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zouden zomaar eens mannetje en vrouwtje kunnen zijn.
"Jagen" zegt in elk geval niets over geslachten.

Maarreh, de gevoelige vis ramirezi voor een "vers opgestarte aquarium" is eigenlijk toch een beetje as spelen met vuur.

Ik zie er geen vrouwtje in, maar dat wil niet zeggen dat het niet een vrouwtje zou kunnen zijn.

Een vrouwtje is soms wat kleiner.
Een vrouwtje heeft een legbuis.
Een vrouwtje haar poeperd is net iets anders.
Een vrouwtje heeft een roze buikje.
Er zit verschil in de kuif.
Er zit verschil in de zwarte stip op de zijkant.

Er is ook een verschil tussen flirten en pesten.

Lukt het je niet om te ontdekken of het man of vrouw is, dan zou ik eens naar een aqua zaak gaan waar ze een groepje hebben zitten. Vragen of ze je een duidelijk zichtbare man en vrouw willen aanwijzen en dan de verschillen proberen te zien. Als je ze eenmaal hebt gezien dan herken je ze.

In de winkel zitten ze vaak vrij jong nog en is het dan ook vaak lastig om te zien. De lfs hier doet dan ook nooit een uitspraak welk geslacht het is.
Voor mensen met de nodige ervaring zal het misschien wat makkelijker te zien zijn.

Ik gok er ook op dat de bovenste de man is.

Ik neig naar mannen, wegens geen afgeronde rugvin en geen rozige buik.
M. ramirezi is idd verre van een beginnersvis enerzijds en past niet in een vers aquarium anderzijds.
Desalnietemin veel succes ermee!

Beste allen,

bedankt voor jullie antwoorden!

Ik wist niet dat de Ramirezi verre van een beginnersvisje waren, maar goed nu ik ze toch al heb zal ik er zo goed mogelijk mee omgaan.

De afgelopen week heb ik het in de gaten gehouden en er zijn momenten waarin de 2 samen zwemmen "als in een koppel", soms jaagt de ene (steeds dezelfde) de andere wat op.
Vandaar ook mijn vermoeden dat het een mannetje en vrouwtje zijn?

Bij deze nog een foto:

IMG_20161007_220240936.jpg

Daarnaast deel ik met jullie nog graag de 2 andere bewoners:
- Labeo Bicolor-Epallzeorhynchos bicolor
- Ancistrus dolichopterus

IMG_20161007_220552963.jpg

Nu ik toch jullie aandacht heb, is mijn vraag, kan ik hier nog wat vissen erbij doen over een tijdje...?
Hierbij dacht ik zelf aan een mooie eyecatcher zoals de Labidochromis fuelleborni en/of een school vissen, meerdere kleinere die het geheel een beetje zullen opvullen (bijvoorbeeld de Xiphophorus maculatus of Brachydanio rerio of Puntius tetrazona of de black molly)

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en moeite om mijn vragen te beantwoorden.
Als afsluiter een foto van het gehele aquarium (60L bak) op dit moment:

IMG_20161005_215545432.jpg

Vandaar ook mijn vermoeden dat het een mannetje en vrouwtje zijn?
Je ziet hierboven dat her en der kenmerken die (zeker) bij nakweek ramirezi's geen uitsluitsel kunnen geven wel worden aangedragen als argument.
Wij blijven erbij: zouden zomaar eens mannetje en vrouwtje kunnen zijn.
Je omschrijving van het gedrag wijst ook een beetje in die richting.

Een 60 liter aquarium is voor een echt hecht koppeltje wel mogelijk, maar het blijft op het randje.
Als je weet dat een bicolor tegen de 15cm kan worden begrijp je dat een 60 liter aquarium eigenlijk gewoon te klein is.

Gezien de laatste foto waar de rammies op staan,zeg ik man en vrouw.

weet je trouwens zeker dat het een Ancistrus dolichopterus is? heeft meer weg van een Ancistrus cf cirrhosus. ook deze worden wat flink voor een 60L bakje.

Als je het niet erg vind heb ik een paar puntjes van aandacht voor je.

Je hebt 'rustige' vissen. Als je daar molly's bij gaat doen worden je vissen dol. Dit zijn namelijk snelle vissen. De één normaal snel, de ander echt hyper. Als je zo'n hyper gevalletje in je bak hebt wordt je er op den duur zelf ook gek van. Op en neer, links recht, voor achter, links recht, op en neer...

Een ander punt met molly's is je labeo.
Labeo's zijn echt vissen die je moet snappen anders gaat het fout.
Nu heb je nog een jonkie (dat lijkt iig zo op je foto), maar hij zal groeien en dus moet je bak ook mee groeien naar minimaal 1.20m.
Zorg dat hij zijn huis links of recht in je bak kan kiezen. Hij houdt niet alleen van privacy in zijn huis, maar ook op zijn zwemroutes. Ga je ramirezi's in zijn pad zetten en komt er een nest dan heb je een probleem. Zorg er dus voor dat je labeo eerst kiest, zoek uit waar hij zelde/nooit zwemt en leg daar je steen/bloempotje voor je rami's.
De labeo kan ook (kan!) moeite hebben met vissen die een beetje op hem lijken. Een zwarte molly bijvoorbeeld. Dan heb je kans dat deze vis vaak waarschuwingen krijgt om uit de zwemroute te gaan. Molly's zijn best eigenwijs waardoor dit van een 'he ga eens weg' op den duur een 'ik ga je achterna door de bak en scheur je staart' wordt.

In je huidige bak kunnen je vissen niet uit de voeten. Mijn rami's zitten zo nu en dan graag tussen de planten. Ze dutten daar en flirten daar. Niet midden in de bak, maar in een hoek waar niemand zwemt.
Mijn labeo poetst graag hout en planten, en zwemt van holletje naar holletje. Je hebt voor hem veeeel te weinig holletjes.

De ramirezi's en de labeo (van de zuignap weet ik niks) voelen zich beter in een grotere bak. Wil je niet groter, dan zou ik, of alleen de ramirezi's houden, of zelfs geen van alle en dan wat kleinere visjes kiezen.

En... even googlen naat temperatuur en waterwaardes per vis. Dat helpt je keuzes te maken wanneer je een leukevis hebt gezien (en zul je zien datmolly's er niet bij passen)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan