Wat is er nieuw

Mannetje ziek of eenzaam?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy1997
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy1997

Guest
Hey ik heb een kort vraagje.

Ik had 2 mannelijke platy's in mijn aquarium en heb nog jonge platy's erbij.

Mijn 2 mannetjes waren nog als enige volwassene en toen op een dag was mijn koraal platy mannetje dood en zag geen tekenen van een ziekte (werd wel soms opgejaagd door mijn guppen) en sinds die platy man dood is, is mijn overige mannelijke platy nog over en laat ie zich amper zien, hij zit meestal verscholen en moet hem eruit proberen te krijgen met een schepnetje (achterkant). Hij verstopt zich nu elke keer, maar is verder actief hoor.

Is ie eenzaam of ziek?
 
Platy leven over het algemeen in groepen hoe meer platy's hoe meer ze zicht zullen laten zien, Ik heb er zelf 1 mannetjes 4 vrouwtjes en ze zijn een hele dag actief op de voorgrond.


Er moeten ook altijd meer vrouwtjes als mannetjes aanwezig zijn.
 
Guppy1997 zei:
Hey ik heb een kort vraagje.

Ik had 2 mannelijke platy's in mijn aquarium en heb nog jonge platy's erbij.

Mijn 2 mannetjes waren nog als enige volwassene en toen op een dag was mijn koraal platy mannetje dood en zag geen tekenen van een ziekte (werd wel soms opgejaagd door mijn guppen) en sinds die platy man dood is, is mijn overige mannelijke platy nog over en laat ie zich amper zien, hij zit meestal verscholen en moet hem eruit proberen te krijgen met een schepnetje (achterkant). Hij verstopt zich nu elke keer, maar is verder actief hoor.

Is ie eenzaam of ziek?

Of zit hij veel te klein
 
Klinkt als eenzaam.

Ik heb een soortgelijk probleem, dus breek even in op dit onderwerp. Als dat toch niet goed is, hoor ik het wel toch?

Ik had platy's in mijn Juwel Rio 180. Maar omdat ze mijn bak overnamen had ik de mannen van de vrouwen gescheiden (op 1 man na bij de vrouwen) en heb ik de mannen bij mijn goudvissen gedaan. Tot dusver ging eigenlijk alles goed. De mannen zaten met een groep van 5 bij elkaar. De mannen heb ik uiteindelijk met de vrouwen weg gebracht naar de dierenwinkel omdat ik er af wou. 1 man durfde ik niet weg te brengen, omdat hij ander gedrag vertoonde (wat sloom zwemmen en minder "bemoeien" met de groep). Eerlijk gezegd verwachtte ik dat deze man snel het loodje zou leggen, maar hij leeft nu na ongeveer 3 weken nog steeds. Gekke is dat naast het andere gedrag hij ook een ander uiterlijk heeft gekregen en hij zwemt nu altijd een beetje schuin naar boven.

Ik heb hem al behandeld met een zoutbadje, heb de temperatuur aangepast naar wat warmer, maar hij blijft een zoals hij was.
Ik heb op internet gezocht naar wat het kon zijn, maar kon nergens iets vergelijkbaars vinden.
Hier een foto ("stofjes" die zweven is voer, want ik had net gevoerd!)
8MNo8tPQRuAi3tiq45qS-ZJ_N3tdY6G0.jpeg
 
Zoals op die foto zo ziet mijn mannetje er helemaal niet uit.

uhm maar wrm zou hij eenzaam zijn? ik heb jonge baby koraal platy's die maar 1 cm lengte en 1 cm dikte schelen als mijn platy man.
 
Je vraagt zelf of hij eenzaam of ziek is? :S
Als een vis niet meer in een groepje zit, terwijl het een scholen visje is en het zich anders gaat gedragen "mist" hij de groep gewoon. Zeker als je zegt dat hij zich meer verstopt. In de natuur komt hij in een groepje voor om zo minder kans te lopen om op gegeten te worden. Jouw vis "denkt" nu dus dat hij gevaar loopt en verstopt zich om zich in leven te houden. Dat hij gezelschap heeft van andere vissen zegt hem niet zo veel, want zijn soortgenoten zijn de enigen die hij simpelweg kan vertrouwen. Wij mensen kunnen wel gezelschap ergens anders zoeken, maar in de dierenwereld geldt dat (meestal) niet. Vooral niet als het een prooidier is.

Gelukkig maar dat jouw mannetje er niet uitziet als de mijne, want ik denk dat de mijne een groter probleem heeft... Maar nu is het nog de vraag welk probleem? 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan