Wat is er nieuw

Marina knoeit steeds water

• Onderwerp starter Onderwerp starter neon
  • Startdatum Startdatum
N

neon

Guest
Ik weet niet zo goed waar ik mijn vraag precies moet stellen.
Ik heb een marina 60 cm bak waar een deel van het jong grut in woont.
Van onder de kap rand komt er steeds water langs de raam naar beneden. Ik loop dus steeds met een doek te vegen.
Mijn juwels hebben dit niet. Wellicht door de vaste kap rand daarbij?

Wie herkent dit?
Hoe los ik dit op?

Kunt u ook eeb foto bijvoegen?, dat zegt meer dan 1000 woorden😀

Ja dat heb ik ook en ik vul de bak tot 2 mm onder de rand van de lichtkap. Je ziet dan een klein randje water maar ik weet geen andere oplossing hiervoor.

Ik heb het hier op het forum al meer gelezen over deze bak.

Misschien condens?
Kiertje open laten voor beluchting?
😀

In de nieuwere modellen zitten in de kap al open sleuven heb ik gezien maar die van mij is zo n 2 jaar en daar zijn de sleuven dus nog dicht. Ik denk ook dat het condens is. Verder is het een prima bakje maar je moet er rekening mee houden.

Normaal is tot 2 cm onder de bakrand.
Nu heb ik 2 cm onder de kaprand. Maakt bij mij geen verschil John.
Als ik de kap open doe Jarno, dan moet ik sowieso ook druppels weg vegen. Ik zal het eens proberen maar ben bang dat het niet werkt.

Er zit 1 gleufje in de kap.
Dus eigenlijk zou extra gleufjes het water wat tegen de kap hangt moeten verminderen. Mmm gaat eens horen of de man dat kan maken.

Een kennis hier heeft er sinds kort ook één en die heeft meerdere open sleuven. Dan zal het per model wel weer verschillen. Bij mij zit alles dus nog dicht.

Normaal is tot 2 cm onder de bakrand.
Nu heb ik 2 cm onder de kaprand. Maakt bij mij geen verschil John.
Als ik de kap open doe Jarno, dan moet ik sowieso ook druppels weg vegen. Ik zal het eens proberen maar ben bang dat het niet werkt.

Dat is wel extreem dan zeg. Ik vul tot vlakonder de kaprand en heb dan geen last verder. Laatst vergat ik dat even en bij het opstaan lag er een echte plas water op het tafeltje waar de bak opstaat.

Ja precies, als ik het vergeet ligt er zo een paar eetlepels water op de kast. Niet zo fijn.

de bovenkant zitten een stuk of 10 sleuf vormpjes, maar er is er maar 1 open.

Ja die vormpjes zijn hier zoals ik al zei allemaal dicht. Ik vond behoorlijk wat water op het tafeltje maar ja dat zal ook aan de hoogte van het water liggen denk ik aangezien ik bij minder water geen last heb. Tja, het is een "goedkoop" bakje maar dit is inderdaad wel lastig bij deze bakken.

als je de kap open doet krijg je druppels van het condens wat in die tijd dat hij dicht was niet weg kon vandaar dat er dan water uitkomt.
probeer alle 10 de gleufjes maar is open te doen:thumbs:

Ja maar ook als de kap dichtblijft lekt hij tijdens de nacht water ondanks dat je hem dus niet opendoet. Bij het opstaan zie je dan een plasje liggen. Die gleufjes zitten hier dicht en die kun je ook niet opendoen. aan de bovenkant zie ik gleuven maar als je de kap opendoet dan zitten die gewoon dicht en is het één geheel met de kap.

ah zo, maar je kunt de gleufen zelf niet open maken? heb zelf in mijn kap ook een gleuf gemaakt voor de slangen van het buitenfilter🙂

Ja dan kan ik hem beter zo bij de straat gaan zetten🙁. ik waag me daar maar niet aan, maar iets minder vullen heeft hier wel een goed effect.

Is een randje kit aan de binnen kant van de deksel misschien een optie?

en ik maar denken dat marina niet zo handig was :sorry:😀
blijkt het een naam van type bak te zijn :S

ken de bak op zich niet maar staat de uitstroom niet te hoog zodat het water over de rand heen komt

groet

jaap

Nee ik heb de Aquaflow 100 wel 10cm onder het water zitten Jaap en dat is echt niet de reden. Het is een vrij goedkope bak maar ja dan zie je dat het kwalitatief iets minder is dan bv de Juwel. Het is al wel vaker hier op het forum aangegeven dat deze lekkage kunnen geven. Hij is van het merk Hagen:

http://www.hornbach.nl/shop/HAGEN-A...l?origin={adtype}&WT.mc_id=nl14a999&WT.srch=1

denk dat de TS het bij het rechte eind heeft met (Wellicht door de vaste kap rand daarbij)
deze rand is breder als het glas dus condens loopt zo terug de bak in
vermoed dat de genoemde bak dit niet heeft
wat je zou kunnen proberen over de rand waar de kap op rust een rubberen tocht strip of schuim band wat ze bij glas zetten gebruiken te plakken
zodat het vocht niet naar buiten de bak kan komen
ga er hier even van uit dat de kap in zijn geheel afneembaar is

groet

jaap

Ik heb bij een Juwel Vio bakje het zelfde probleem. Ik gebruik dit soms voor quarantaine en schroef de temperatuur dan hoog op. Als ik dit doe is de kap ontzettend nat en loopt er ook gewoon condens water uit. Bij een normale temperatuur heb ik dit niet. Dit geeft mij wel het beeld dat we hier te maken hebben met condens water wat uit de kap loopt Een oplossing hiervoor in jouw situatie weet ik niet direct omdat ik de Marina bak niet ken. Mogelijk een toename van ventilatie waardoor het water beter weg kan of zoals voorgesteld een afdichting van deze opening.

Misschien maffe optie, maar kan je het niet gewoon dicht kitten?

In ieder geval succes, want het lijkt mij super irritant.

Ik ververste net water en zie dat aan de buitenkant je op de kap zo n 16 gleuven/kieren ziet zitten maar als je de kap opent dan is het aan de binnenkant helemaal glad zonder openingen. Gelet op eerdere posten blijkt dus wel dat er verschil zit in de kap. Zoals ik al zei is de mijne 2-3 jaar oud inmiddels.

De deksel (kap + rand) zit los op de bak.
Bij de juwel rio's die wij hebben zit de rand vast aan de bak.
Er staat bij de marina bak altijd water tegen de kap en dat water lekt dus onder de rand uit. Gesloten is dat hier en daar eens een drup, maar als de kap open moet druppelt het dus standaard wel ergens.

sschot, de rand vast kitten bedoel je?
Als je dat doet kan de kap er niet meer af.
Het is een rand die over de bak schuift. Met scharnieren zit de kap(deksel) aan de rand.
Het is best een gammel onhandige kap, dus vast kitten maakt het er niet fijner op.

Zou je denken dat die gleuven zelf uit gesneden kunnen worden John?
(Bij mij zitten er 17 waarvan 1 al open)
En zou dat ook de oplossing zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je eens foto's kunnen plaatsen van je bak?

Met deksel dicht
Met deksel open
En van die gleuven?

Is wat makkelijker meedenken als je weet hoe het eruit ziet 😉

Zou je denken dat die gleuven zelf uit gesneden kunnen worden John?
(Bij mij zitten er 17 waarvan 1 al open)
En zou dat ook de oplossing zijn?

Bij mij zijn die allemaal dicht en wellicht kun je die met een hobbymes insnijden maar ik hou het bij iets minder vullen dan de kap en dat werkt hier wel goed.

Terwijl mijn man met een tandeborstel de achterwand van het grootste aquarium ontalgt zit ik in het zonnetje met een mesje 3 gleufjes uit te snijden.
Ben benieuwd of het gaat helpen.

Kijk wel uit voor je vingers dan😉. Ben benieuwd naar hoe dat wordt hoor. Ik moet zeggen dat we hier geen zon hebben maar wel enkele druppels regen🙁.

Tja wat zal ik er van zeggen.
De kap is nog steeds nat aan de binnenkant en als ik hem open doe plenst er nog steeds een straal water van de achterste rand de bak in, maar het sijpelen tussen de bakrand uit langs het raam is tot nu toe wel ietsje minder. Niet weg, maar minder.
Denk dus niet dat het geholpen heeft.

Uitstroom niet boven water maar onder water. Denk niet dat ik dat moet doen.
Temperatuur lager. Zou misschien het meeste helpen, maar dan zitten de visjes te koud, dus kan niet.

poeh..

Ik heb die ellende ook gehad met de Marina.
Heb toen de binnenste rand aan de onderkant van de kap die over het glas zit weggehaald dacht ik maar weet het niet helemaal meer zeker.
Iig zoiets dergelijks en toen was het wel over.

De kap is nog steeds nat aan de binnenkant en als ik hem open doe plenst er nog steeds een straal water van de achterste rand de bak in, maar het sijpelen tussen de bakrand uit langs het raam is tot nu toe wel ietsje minder. Niet weg, maar minder.

Temperatuur lager. Zou misschien het meeste helpen, maar dan zitten de visjes te koud, dus kan niet.

poeh..

Extreem hoor. Ik zou gek ervan worden voor zover dat nog niet het geval is😉.

Kijk wel uit voor je vingers dan😉. Ben benieuwd naar hoe dat wordt hoor. Ik moet zeggen dat we hier geen zon hebben maar wel enkele druppels regen🙁.

poeh..
Ik snap niet precies hoe je kap eruit ziet daarom kan dit een foute opmerking zijn. Maar; is het misschien mogelijk een extra rand rondom ín je kap te maken direct boven je aquariumrand waardoor het water alleen maar terug kán lopen in je bak?

Het water 1 mm laten zakken is vaak de oplossing. Laat het zover mogelijk zakken zodat je nog niet tegen het wateroppervlak kijkt. En hou even in de gaten of hij dan niet meer lekt. Dan markeer je het even met een streepje. Anders zit je straks met heerlijke kalkstrepen op je glas.

Ohja nog iets zie dat je het water al hebt laten zakken en dat niet hielp. Heb je toevallig de uitstroom op het voorruit gericht? stroming kan omhoog schieten als het geblokkeerd wordt.

Niet weg, maar minder.

Is het geen idee om meer dan de huidige 3 gleufje open te maken aangezien het wel is verbeterd? Ik zou dan denken dat bij meer open gleuven het nog beter zal worden🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan