Marine Jet Flo 150 - Veel kleine bubbels in het aquarium


A

Aquariuss

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben sinds 2 dagen een aquariaan, tot nu toe met heel veel plezier!

Ik heb een Juwel van 80 cm. Hierin heb ik een binnenfilter van Marine, Jet flo (JF 150). Ik vind de meegeleverde handleiding te beperkt en dit frustreert me. Ik hoop dan ook dan jullie me op weg kunnen helpen! :)

De binnenfilter is geheel onder water. Er zit een tuitje op die 90 graden gedraaid kan worden. De stroming in het aquarium lijkt me dik in orde! Bovenop de filter/pomp zit een luchtslang. Deze luchtslang heb ik zoals in de handleiding beschreven wordt, aan de stroomkabel vastgemaakt, zodat deze niet in het water kan komen.

Dit zorgt voor een stroom van lucht in mijn aquarium, met als gevolg; enorm veel bubbeltjes in mijn aquarium. Dit verstoort het zicht nogal, wat ik jammer vindt.

Ik heb een hoop vragen hierover.

1. Er zit een klein dopje op het uiteinde van de luchtslang. Ik had deze er eerst af, maar heb hem er nu weer op gezet, dit zorgt voor iets minder bubbels. Ik kan de luchtslang ook volledig dichtzetten, maar ik vraag me af of dit de bedoeling is. Mag dit? Dit lost het probleem van de vele bubbels wel op, namelijk.

2. Zijn deze bubbels juist goed voor een startend aquarium?

3. Aangezien er in de handleiding beschreven staat, dat de slang absoluut niet in het water mag komen, lijkt het geheel verwijderen van de slang niet toegestaan. Er zou dan water gezogen worden in de pomp/filter, in plaats van lucht.


Nog een leuk puntje; ik had ergens gelezen dan je het geluid van de pomp kon dempen. Een bakje eromheen, en het bakje omringen door grind! Dit werkt heel goed!

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)
 
1. Mag je helemaal dicht draaien hoor, heeft bii mij ook lang dicht gezeten en kan geen kwaad.
2. Hoeft niet perse tijdens de opstart. Ik heb hem nu alleen aan staan in de zomer, als het water te warm wordt zodat er wat extra zuurstof wordt toegevoegd. Ook als je merkt dat je vissen zuurstoftekort hebben zou je hem aan kunnen zetten.
3. Op het moment heb ik het slangetje niet meer aan mijn filter zitten en kan niet zeggen dat hij het slecht doet ofzo. Lijkt me dus weinig kwaad kunnen.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Dat is voor het cre�ren van zuurstof, dit heb je niet nodig in een aquarium welke redelijk beplant is en waar voldoende oppervlakte stroming is. Indien je geen planten hebt kan het wel nuttig zijn.
 
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ga het slangetje dan verwijderen en genieten van een helder uitzicht. :)
 
Oh, dat had ik niet verwacht. De filter is bedoeld voor aquaria van 100 tot 150 liter. Die van mij is 125 liter.

Alle planten bewegen en de filter/pomp lijkt een goede doorstroming te creeren.
 
Flow rate is met 600 liter redelijk maar je hebt weinig oppervlak voor hechting van bacterien. ik heb op de bak met 125 liter een Eheim 2213 draaien.
Hou nu wel in de gaten dat de spons niet te snel vervuild. Slangetje kan er gerust af.
 

Terug
Bovenaan